![]() Språkinlärning hos barn - Häftad
Finns i lager,
349 kr
|
Språkinlärning hos barn
Av Gisela Håkansson

Bok- presentation: |
Språkinlärning hos barn |
Författar- presentation: |
Gisela Håkansson |
Häftad
Finns i lager,
349 kr
|
Utgåvor
Vad är det som gör att små barn inte talar likadant som vuxna? I boken Barns språkinlärning beskrivs barns språk ur ett utvecklingsperspektiv. Vi får en bild av ett nyfiket barn som aktivt använder såväl omgivningen som sin kreativa språkinlärningsförmåga för att erövra modersmålet.
Studiet av barns språk kan ge oss viktiga kunskaper om det mänskliga språkets möjligheter och begränsningar. På väg mot vuxenspråket går alla barn igenom stadier inom uttal, ordböjning och satsbyggnad oavsett vilket språk de håller på att lära sig. I boken ges sammanfattningar av utvecklingen i form av ”milstolpar”, som bygger på mer än tjugo års forskning om svenska barns språkinlärning. I några fall behandlas även likheter och olikheter vid inlärning av svenska som förstaspråk och som andraspråk.
Boken är främst avsedd för universitetskurser i språkinlärning men vänder sig även till logopeder, lärare och andra som är intresserade av aktuell forskning om språkinlärning.
Att följa ett barns upptäcktsfärd in i modersmålet är ett äventyr för föräldrarna, men också något som fängslat språkforskare i decennier. Barn i olika delar av världen uppvisar en förvånansvärd samstämmighet i inlärningsmönstren när det gäller ljud, joller och tidiga ordkombinationer. Språken hos små barn är faktiskt mera lika varandra än vad motsvarande språk är i vuxenversionen.
Vad är det då som gör att små barn inte talar likadant som vuxna? I den här boken beskriver professor Gisela Håkansson barns språk ur ett utvecklingsperspektiv. Hon förmedlar en bild av ett nyfiket barn som aktivt använder såväl omgivningen som sin kreativa språkinlärningsförmåga för att erövra modersmålet. I boken ges detaljerade beskrivningar av stadier i barns språkutveckling utifrån autentiska exempel från barn i olika åldrar. Här behandlas även likheter och olikheter vid inlärning av svenska som förstaspråk och som andraspråk. Boken är försedd med övningsuppgifter som ger möjlighet till fördjupad förståelse för barns kreativitet.
Språkinlärning hos barn är främst avsedd för blivande och verksamma förskollärare men vänder sig även till studerande inom lingvistik, logopedi och specialpedagogik.
Andra upplagan
Bok: 31432
Anmäl textfel