Flickorna av Lori Lansens - LitteraturMagazinet

Söker du efter "Flickorna" av Lori Lansens? Du kan sluta leta. Våra experter i antikvariat hjälper dig eftersöka boken - utan extra kostnad - och den levereras direkt hem i brevlådan.

Recensioner

Recension av Flickorna, Lori Lansens

Delar du på dem så dör de

Jag längtade tills vardagens bestyr skulle vara över så jag fick krypa upp i soffan med en rykande varm kopp te, invirad i en filt och kliva in i Rubys och Roses annorlunda värld."
En väldigt fascinerande historia om ett siamesiskt tvillingpar. Jag längtade tills vardagens bestyr skulle vara över så jag fick krypa upp i soffan med en rykande varm kopp te, invirad i en filt och kliva in i Rubys och Roses annorlunda värld. Jag ska försöka att inte avslöja för mycket så du får njuta av boken i rätt takt och bli förvånad på rätt ställen. De är som vanliga flickor, de blir...
Recension av profil: Maria Sidén
 Redaktionell presentation
Flickorna
Lori Lansens

Flickorna

Rose och Ruby är inte bara systrar och bästa vänner, de är även siamesiska tvillingar och har gjort allt i sina liv tillsammans. De skall snart fylla trettio och blir då historiens äldsta siamesiska tvillingar och Rose börjar skriva på sin självbiografi om det liv hon har levat tätt sammanväxt med sin syster.

”Flickorna” är Lori Lanses andra roman och har sålts till över tjugo länder.

År 2007 tilldelades boken utmärkelsen ” Bästa bok för unga vuxna” av ALA (American Library Association).

Information från förlaget

Flickorna

Av Lori Lansens

Flickorna
Lori Lansens
Originaltitel: The Girls

Sedan födseln har Rose och Ruby Darlen kallats för "flickorna" rätt och slätt. De får vänner, blir kära, arbetar, älskar sina föräldrar, och följer sina drömmar. Men flickorna Darlen är annorlunda. De närmar sig nu sin trettionde födelsedag, och är därmed historiens äldsta siamesiska tvillingar som är sammanväxta vid huvudet.

Trots sin situation, som innebär en intimitet och en närhet utöver det vanliga, är Rose och Ruby två starka och självständiga individer, med skilda intressen och tankar. När Rose börjar skriva sin självbiografi blir det oundvikligen en historia om hennes korta men extraordinära liv tillsammans med sin syster. Från deras tafatta första steg, med Rubys arm runt Roses nacke och hennes korta ben omslingrade runt Roses midja, till de vänskapsband de utvecklar i den lilla staden Leaford på den kanadensiska landsbygden där de växer upp, blir det en djupt gripande krönika av en ojämförbar livsresa.

Medan Roses och Rubys berättelse närmar sig ett oförglömligt slut, siktar Lansens på mittpunkten av mänsklig erfarenhet och kampen för självständighet och glädjen över att leva ett liv. Detta är en fantastisk historia om systerlig kärlek.

"Har man väl börjat läsa den här kan man inte sluta, den är så pass bra[...]Flickorna handlar om två kraniofaga tvillingar, dvs. siamesiska tvillingar som sitter fast i huvudet, och de kan inte leva utan varandra, man kan alltså inte göra någon operation utan de sitter fast för livet. De är nu de äldsta levande kraniofaga tvillingarna i världen och ska snart fylla trettio. Den mer intellektuella av dem, Rose, har beslutat sig för att skriva sin självbiografi [...] Det är så spännande att se, och en god påminnelse för oss alla, att hur nära man än lever någon och hur nära man än delar alla händelser - och de här har naturligtvis delat alla händelser i sitt liv - så har man ändå sin egen bild av vad som har skett [...] Det är en sådan härlig läsupplevelse."

- Lovisa Lönnebo i SVT:s Go'kväll

"Den sanna prövningen av vad en författare går för ligger i att skapa en trovärdig berättare, och Lori Lansens har gjort det inte bara en, utan två gånger i sin anmärkningsvärda roman om siamesiska tvillingar. De två fascinerande protagonisterna i Flickorna lever sina liv tillsammans på varje tänkbart sätt, och framträder ändå med åsikter och viljor som är helt individuella, och med varsin syn på sina svåra omständigheter."

- Arthur Golden, författare till En geishas memoarer

Utgåvor

Inbunden
Förlag: Bra Böcker
Lagerstatus: Definitivt slut
Utgivningsdatum: 20080903
9789170026171

Pocket
Förlag: Bra Böcker
Lagerstatus: Definitivt slut

Möt Rose och Ruby: Systrar, bästa vänner, varandras förtrogna, och siamesiska tvillingar. Sedan födseln har Rose och Ruby Darlen kallats för "flickorna" rätt och slätt. De får vänner, blir kära, arbetar, älskar sina föräldrar, och följer sina drömmar. Men flickorna Darlen är annorlunda. De närmar sig nu sin trettionde födelsedag, och är därmed historiens äldsta siamesiska tvillingar som är sammanväxta ihop vid huvudet.

"Har man väl börjat läsa den här kan man inte sluta, den är så pass bra. Det är en roman men det känns helt verkligt när man läser den [...] Flickorna handlar om två kraniofaga tvillingar, dvs. siamesiska tvillingar som sitter fast i huvudet, och de kan inte leva utan varandra, man kan alltså inte göra någon operation utan de sitter fast för livet. De är nu de äldsta levande kraniofaga tvillingarna i världen och ska snart fylla trettio. Den mer intellektuella av dem, Rose, har beslutat sig för att skriva sin självbiografi [...] Men hon upptäcker efter ett tag att det blir lite ensidigt så hon bjuder in sin syster Ruby att också skriva några sidor, och de här två rösterna är helt olika. Det är så spännande att se, och en god påminnelse för oss alla, att hur nära man än lever någon och hur nära man än delar alla händelser - och de här har naturligtvis delat alla händelser i sitt liv - så har man ändå sin egen bild av vad som har skett [...] Det är en sådan härlig läsupplevelse." - Lovisa Lönnebo i SVT:s Go'kväll

"Den sanna prövningen av vad en författare går för ligger i att skapa en trovärdig berättare, och Lori Lansens har gjort det inte bara en, utan två gånger i sin anmärkningsvärda roman om siamesiska tvillingar. De två fascinerande protagonisterna i Flickorna lever sina liv tillsammans på varje tänkbart sätt, och framträder ändå med åsikter och viljor som är helt individuella, och med varsin syn på sina svåra omständigheter." - Arthur Golden, författare till En geishas memoarer

Utgivningsdatum: 20090911
9789170028281

Bok: 128447

Utgivning

Flickorna

av Lori Lansens
Rose och Ruby är inte bara systrar och bästa vänner, de är även siamesiska tvillingar och har gjort allt i sina liv tillsammans. De skall snart fylla trettio och blir då historiens äldsta siamesiska tvillingar och Rose börjar skriva på sin självbiografi om det liv hon har levat tätt sammanväxt med sin syster. Lori Lanses andra roman som publicerats i över tjugo länder.

Lång väg hem

av Lori Lansens
Ibland slår ödet till. 70-åriga Addy Shadd tycker att hon har gjo...