LitteraturMagazinet LitteraturMagazinet BARN
 LitteraturMagazinet Debatt 

Johan Unenge efterlyser mer engagemang i barnens läsning

Lästräning lika viktigt som idrottsträning

Johan UnengeFör en sådär hundra år sedan kom folkrörelserna igång. Man skulle sluta dricka, börja läsa och ut och idrotta. Så här ett sekel senare, känns det som idrottsrörelsen har lyckats bäst. Alla rör på sig. Och de som inte rör på sig, går med en gnagande känsla av att de borde. Kanske hänger det lite ihop med vårt ungdomsideal. Orka hur länge som helst. Pension vid 75.

Jag läste om ett antal storchefer i Sverige. De hade en sak gemensamt. De sprang maraton och åkte vasaloppet. Ingen trött golf här inte. I artikeln drogs paralleller till karaktär och uthållighet på alla områden, typ. Och korpidrotten lever på sena kvällar och tidiga morgnar. Flera av mina kompisar pratar om sin PT. Någon som tar hand om deras kropp på ett personligt och vetenskapligt plan.
 När jag växte upp kostade en piggelin 50 öre och ville man spela fotboll så blev det på gården. Nu organiseras fyraåringar. Att börja på hockey och vara åtta år kan man glömma. "Han ligger efter med skridskoåkningen" blir svaret. Och de allra flesta föräldrar accepterar spelreglerna.
Idag är det självklart att man skjutsar sina barn till träningen. En del med drömmen om att det sitter en blivande världsmästare i baksätet. En del säjer det till och med rätt ut. Och uteblir man från träningen kanske man inte får spela matchen på helgen. Det har många barn fått erfara. Disciplin och karaktär.

Till och med skoltrötta skejtare gör sina invecklade flippar tills de sitter [...] Men hur gör vi med läsning?"

Och en sak tycks alla vara övertygade om: Träning ger färdighet. Det där tragglandet. Om det så är hundratals varv runt på en hästrygg eller zickzackande mellan ett oändligt antal koner. Till och med skoltrötta skejtare gör sina invecklade flippar tills de sitter. En tränare vet vad som krävs. Även när övningarna inte självklart går att koppla till slutmålet – att vinna.

Men hur gör vi med läsning? När barnen är små är det självklart att läsa sagor. Jag började innan de kunde prata.

Plötsligt börjar barnen skriva bokstäver, sitt namn, läsa på skyltar. Högläsningen är inte längre samma sak. Barnet kan ju själv. Och skolan tar ju hand om svenskundervisningen. Och äntligen kan man se på ett helt teveprogram.
Där händer något. Den där kopplingen mellan övning och färdighet verkar helt bortblåst.
För det är också i den vevan som det börjar dra iväg. De som övar, och öva betyder egentligen bara att fortsätta läsa böcker på egen hand, drygar sakta ut sitt försprång. De andra, och det är de som är problemet, blir bara fler och fler. Har man fyra timmar svenska i veckan räcker inte det för att hålla jämna steg med de som lästränar. Och träna när det gäller läsning är nöjesläsning. Att välja mellan tusentals spännande roliga , läskiga berättelser i ett bibliotek som lånar ut böcker gratis. What´s stopping you?

det finns en tydlig koppling mellan läsförståelse och resultat i de allra flesta skolämnen"

Idag är de flesta forskare överens om att det finns en tydlig koppling mellan läsförståelse och resultat i de allra flesta skolämnen. Det är helt enkelt så att många barn sitter och kliar sig i huvudet inte fattar vad de läser när Pär och Pål ska bygga ett staket runt ett hus som är fyra gånger fem meter. Det är inte matten som är problemet utan svenskan. Men det är ju inte så konstigt om man aldrig läser.

Språk är makt. Den som kan uttrycka sig får inflytande. Om samma engagemang som man kan finna runt idrottsarenor fanns i barns läsning skulle läslusten inte halverats på fem år som medierådet redogjorde för nyligen. Vi kan inte lita på att skolan ska göra jobbet. Det är dags för alla föräldrar att stretcha och gå in och röra runt i barnens bokhyllor.
De flesta barn blir ju inte fotbollsproffs och nöjer sig efterhand med att bli åskådare. Jag tror det finns mer att göra för att våra barn inte ska hamna på läktarplats i livet. 

 
Text: Johan Unenge Läsambassadör
Foto: Stefan Tell
14 mars 2012
 

Anmäl textfel

Ogranskad kommentar. Vid granskning kan den redigeras eller avpubliseras.
Osignerad kommentar

Två av mina tre barn har varit rätt ointresserade av läsning...själv slukade jag kopösa mängder fram tills för några år sedan, pappan läste lite böcker men trots detta har mina barn haft strålande skolresultat. En färdig socionom och sjuksköterska, den tredje på gymnasiet. Det finns undantag som bekräftar regeln.

10 april 2013
Ogranskad kommentar. Vid granskning kan den redigeras eller avpubliseras.
Kommentar av Studiebibliotekarie

Hej!

Bra och viktig krönika om läsande och läskultur!

Förstår frustrationen hos signaturen "Oduglig förälder". Det är sannerligen inte OK att barn i Sverige - särskilt pojkar - halkar efter i läsförståelse och allt vad det medför av svårigheter i alla andra skolämnen - ma- SO - osv. Kroppen och knoppen hör ju ihop! Ensidig satsning på den ena ellr andra delen är fatal.Pendeln i den svenska skolan har också svängt dramatiskt åt ena eller andra hållet! Från auktoritär till flum och så över till PBL.Det har inte funnits någon stabilitet på 25 åri skolan!

Man låter eleverna vara testpiloter och just nu kraschar många eller lyfter inte överhuvudtaget!!

Jag talar av erfarenhet, som praktiserande lärare under drygt 20 år.Tog sedan klivet ur skolan och bytte bana till bibliotekarie på folkbibliotek, där jag nu arbetet i 8 år.Skolan och kommunaliseringen av densamma medförde de stora skillnaderna vi idag ser. Kunskapsforskning har historiskt alltid pekat mot att skolor med blandat elevupptag och mindre klasser fungerer bäst när det gäller stabilitet och kunskapsinhämtning för eleverna (och lärarna). Det har negligerats till förmån för det fria valet och satsningen på vinstdrivande friskolor med inkluderade statsbidrag. Visst har föräldrarna en stor roll i sina barns liv och utveckling, men skolan och samhällets övriga krav, ledstjärnor och påverkan i övrigt har också en oerhört stor roll i ungdomars liv.

Att läsa mycket i unga år och framgent är väldigt viktigt för förståelsen av andra människors situation och tankar. På så sätt lär man sig förstå både sig själv och andra. Fantasin utvecklas också genom läsning och ger en viktig krydda i livet. Att lära sig läsa analytiskt, som kommer senare, ger också människor möjlighet att väga för och emot, att kunna fatta avgörande och viktiga beslut i livet och i sitt arbete, att förstå att avväganden som grundas på forskning inom olika områden behövs.Beslut i samhället som inte grundas på erfarenheter eller tidigare forskning kan få katastrofala följder. Att hela tiden "uppfinna hjulet på nytt" kan vara ganska dumt, tidsödande och dyrbart! Jag har alltid efterlyst ett bättre samarbete mellan bibliotekarier och lärare till förmån för eleverna. Bibliotekarier har en unik kompetens i kunskaps- och informationssökning, både digitalt och i texter. Det finns ett glapp mellan skolans och bibliotekens verksamheter som alls inte gynnar eleverna. Äntligen har skolan fått lag på att alla elever ska ha tillgång till bibliotek. Jag tycker att bibliotekarier och bibliotekariekompetens är viktigare än bibliotek som kan vara i stort sett vad som helst på skolorna, en hög gamla böcker kanske!Lärare verkar vara lite rädda för bibliotekarierna och deras informationskompetens. Detta säger jag av egen erfarenhet. Bibliotekarierna, å sin sida, förstår inte att ta vara på och föra fram sin kompetens gentemot skolan, eleverna och lärarna generellt. Det finns förstås undantag!När IT gjorde sitt intåg i skolan hängde många lärare inte med. De har dessutom fått för sig att eleverna är bättre på att läsa och söka information digitalt än vad de i själva verket är. Eleverna tar den snabba lätta vägen, så funkar människan. De frågar en kompis eller tar närmsta oidentifierade, oseriösa källa, går inte till grunden i sitt sökande efter information, eftersom de inte vet hur man gör! Böcker och flera olika källor med olika texter känns för jobbigt och ansträngande. Lärarna går på det! Särskilt om det har svårt med digital teknik. Här är ett grundproblem som skulle kunna lösas om lärare och bibliotekarier samverkar bättre och vågar släppa in varandra i sina professioner. Ger och tar av varandra med eleverna i centrum! Det hjälper inte att dela ut datorer till alla elever om de inte kan söka kunskap på ett grundligt och analyserande sätt. Här måste skolan ta hjälp av bibliotekarierna och det är lärarna som pedagogiskt måste hjälpa eleverna i att formulera frågor och mål för sina arbeten. Det klarar verkligen inte alla elever på egen hand och särskilt inte om de har läs- och skrivsvårigheter!

9 april 2013
Ogranskad kommentar. Vid granskning kan den redigeras eller avpubliseras.
Kommentar av Kickan

Jag håller till stor del med dig. Eleverna idag är mycket duktigare på att hitta information på nätet. Det är lättillgängligt och går oftast mycket snabbare än att hitta en bok att leta i. Här vilar ett stort ansvar på oss lärare i skolan. Vi måste lära dem att sovra i informationen, men också lära sig att avgöra vilka källor som är tillförlitliga. Min erfarenhet av bibliotekarier är precis som du skriver att de har breda kunskaper kring böcker. Även om vi har datorer och internet tror jag inte att böckerna kommer att försvinna. Det ena utesluter inte det andra. Vi måste bara lära oss att förhålla oss till dem båda.

15 april 2013
Skriv svar
Kommentar av Mia

Oecd-länderna utför vart tredje år en undersökning i olika länder gällande barns kunskaper i olika ämnen, bland annat läsförståelse. Enligt den senaste under sökningen tycks Sverige befibnna sig i fritt fall just vad gäller läsförståelse. Då jafg och en kursare skrev vår magisteruppsats vid bibliotekshögskolan 2011 använde vi oss av undersökningen gjord 2009. Då hade SVerige tappat från plats nio till nitton, medan det i 2012 års udnersöknignsom sager verkar ha spårat ur fullständigt och vi lär befinna oss omkrng plats 65! Har själv inte läst undersökning och undrar spontatn om det är möjligt med ett så stort tapp på tre år! Om så är fallet måste vi alla, föräldrar , pedagoger, bibliotekarier, och inte misnt våra politiker verkligen ta krafttag för att rätta till det igen!

13 mars 2013
Ogranskad kommentar. Vid granskning kan den redigeras eller avpubliseras.
Kommentar av Sylva

En gammal lågstadielärare som jag håller med helt och hållet! Dags att omvärdera vad som är viktigt för dig och ditt barn!

7 mars 2013
Ogranskad kommentar. Vid granskning kan den redigeras eller avpubliseras.
Kommentar av Gunvor Gunnarsson

Alldeles utmärkt analys

27 februari 2013
Ogranskad kommentar. Vid granskning kan den redigeras eller avpubliseras.
Kommentar av Erika

Så bra, så klokt!

26 februari 2013
Ogranskad kommentar. Vid granskning kan den redigeras eller avpubliseras.
Kommentar av lasse björck

intressant och tänkvärt, tvivels utan ! och vältänkt - jämförelsen med idrottsrörelsen ! två faktorer; den ideellt verkande ledaren och barnens rörelseglädje ! Ta gärna del av min studie "Idrottens samhällsvärde - sett ur ett folkhälsoperspektiv "

23 februari 2013
Kommentar av Bodil

Problematiken tycker jag är att hålla läsintresset uppe hos tonårs pojkar. För var finns böcker som passartonårspojkar som inte vill läsa fantasy?

23 februari 2013
Kommentar av Gittan

Kanske någon tidning kan vara en bra start. Det finns en hel del olika beroende på intresse, ( bilar, idrott osv) Så började vi efter serietidningsperioden. På högstadiet läste de en deckare av Mankell och på den vägen är det.

26 februari 2013
Osignerad kommentar

På ett bibliotek, typ?!? Eller rent av på ett skolbibliotek som är bemannat av skolbibliotekarier?!?

1 mars 2013
Skriv svar
Ogranskad kommentar. Vid granskning kan den redigeras eller avpubliseras.
Osignerad kommentar

Fantastiskt bra skrivet!! Är själv mellanstadielärare i grunden och har en fil. mag i svenska, litteraturvetenskap och engelska. Jag håller helt med!

22 februari 2013
Ogranskad kommentar. Vid granskning kan den redigeras eller avpubliseras.
Kommentar av Marion

Bra artikel! Har många ggr använt jämförelsen med fotbollsträning när läsningen känns trög. Ska man bli bra på något så är det övning som gäller.

11 februari 2013
Kommentar av Christofer Catilan

Johan Unenge resonerar insiktsfullt varför lästräning borde vara lika självklar som fysisk träning där man bland annat brukar nämna lungkapacitet som mått på vad personen kan prestera: lästräning handlar kort och koncist om att öka människans mentala kapacitet.

Den kapaciteten har sina positiva effekter precis som artikelförfattarens nämner: ”Språk är makt. Den som kan uttrycka sig får inflytande.” Men uttrycksfullheten (som också är ett resultat av lästräning, läsvana) har en ytterligare viktig dimension att ens egna upplevelser blir djupare, mer nyanserade, dvs som jag brukar säga "den intellektuella resolutionen ökar" i ens verklighetstolkning. Det får en tolka även andra lättare men också andra mer intresserade av att ta del vad man har att komma med. Det levande språket är att ge liv och livskvalitet åt samspelet med andra.

Vi ska inte glömma bort att människors subjektiva upplevelse av isolering och maktlöshet nämns ofta som problem i det sociala sammanhanget. Vanligtvis är det endast en subjektiv upplevelse ty andra kanske tolkar en precis tvärtom. Men poängen är att en person med sådana känslor av maktlöshet säger saker som han/hon tror andra vänta sig höra. Det är likalydande med att ytterligare fjärma från det inflytande som man annars har.

23 april 2012
Kommentar av Maria L

Kanon Bra!!

Och helt sant.

Men varför kan jag inte dela inlägget till FB till alla mina kompisar som har barn i rätt ålder och mina väninnor som är lärare....

:(

23 mars 2012
Redaktionens kommentar

Det kan du! Antingen ovanför artikeln, eller genom att bara klistra in länken på facebook.

23 mars 2012
Skriv svar
Kommentar av Annette Olsson

Tack för ett välformulerat och väl genomtänkt inlägg! De här frågorna är ständigt aktuella och kan aldrig diskuteras ofta nog.

20 mars 2012
Kommentar av Ankan

Johan, tack för bra krönika. Detta är helt i linje med vad författaren Lars Hesslind brukade åka runt och berätta för mellanstadieelever, när jag var barn. Han hävdade att bästa åtgärden var att välja en rolig bok och läsa den exakt en kvart om dagen. Varken mer eller mindre. Det klarar man.

Resultatet märks ganska snabbt. Det är dessutom roligt.

19 mars 2012
Kommentar av Oduglig förälder

Visst, så är det väl. Men återigen sitter jag här med mitt djupa hat mot alla er föräldrar som bara har normala barn, ungar som klarar sig, som man kan köra till idrottsträning. Jag har ett sånt, jag kör också till träningar. Jag har också ett annat barn, med sådana där bokstavskombinationer ni vet. Och jag går i skolan åt mitt barn, vi har försökt undervisa honom på alla lediga stunder eftersom skolan knappt kan förmedla någon undervisning överhuvudtaget till honom. Vi försöker vara både lärare och föräldrar och terapeuter + sköta våra egna jobb förstås. Nej, jag är trött på att skuldbeläggas för att jag inte "engagerar mig tillräckligt" i mina barns liv och utveckling. Jag håller ju för fan på att gå i småbitar för att uppnå ett resultat som knappt ens är hälften så bra som det ni andra får, ni som "hinner se ett helt TV-program". Grattis, det är mer än vad jag brukar lyckas med.

Så man pusslar, man tragglar, man kör till träningar - det andra barnet - man får order av skolan att delta i läxuppgifterna, man kör till habilitering och psykolog och läkare, man sitter i trehundra extramöten på skolan, man grunnar på pedagogik och terapi, jobbar om nätterna, man håller koll på scheman och prov och läxor och klädbyten och gympapåsar (till en tonåring) och mitt i allt detta är det inte så kul att få veta att det RÄCKER inte. Våga vara förälder också någon gång, engagera dig i ditt barn!

Eh, ja. Ni talar om att ge barn ett försprång. Jag talar om att ge en del barn chansen att någon enstaka gång känna att de duger - precis som de är. Det är den målsättningen jag just nu har för min son, och jag hoppas verkligen att det någon gång ska lyckas.

19 mars 2012
Osignerad kommentar

För att förtydliga mig något: uttrycket "djupt hat" var givetvis inte bokstavligt menat utan tvärtom ganska illa valt. Ber om ursäkt för det.

19 mars 2012
Redaktionens kommentar

Hej "Oduglig förälder" - kontakta gärna redaktionen info@litteraturmagazinet.se

19 mars 2012
Kommentar av fairyfabric

Hej kära Odugliga förälder, här är en som känt likadant under så många år. Jag vill bara säga dig ett par saker. Om ett samhälle kräver och önskar sig strömlinjeformade dugliga medborgare som står rakryggade i arbetslinjen kan det hända att de som står längst bak i kön aldrig får chansen att visa på sina kvaliteter, de kanske inte ens ställt sig i kön. Om man då som förälder ska anklagas för att inte göra tillräckligt, inte ställa upp och få höra " äpplet faller inte långt från trädet" mm kan man känna som du, och som jag en gång gjorde. Men nu måste jag säga att jag skiter i dem som har åsikter om mig som förälder. Jag har gjort mitt bästa, jag älskar mitt barn, kanske borde jag gjort mer, men det har jag i såfall inte vetat om. Var nöjd med dig själv, du är säkert en alldeles fantastisk förälder!

19 mars 2012
Kommentar av Tonårsmamma

Tack! Ditt svar grep tag i mig. Jag har också två barn med helt olika förutsättningar. Jag förstår situationen. Och att ta igen det som skolan har missat och missar på kvällstid och helger med en tonåring som vill ha integritet och självständighet är tufft. Jag tassar på gungfly och glädjer mig för små framsteg och oroar mig ofta för hur det ska gå.

Bakslagen kommer tätater på högstadiet. Fler prov och betyg att misslyckas med. Hur engagerade vi föräldrar än är, och hur mycket lästräning och högläsningen vi än gör så står det svart på vitt i svenkbetyget. F som i faild.

19 mars 2012
Kommentar av Mamma och lärare

Hej Oduglig förälder! Du är väl inte alls oduglig, du verkar vara jätteengagerad i ditt barn och hjälper ditt barn på alla sätt. Jag förstår inte varför du kallar dig för oduglig. Tänk om ditt barn haft en annan förälder! En slö förälder...

19 mars 2012
Skriv svar
Kommentar av Anna-Lena, rektor

Underbar krönika Johan! Vi behöver fler som du, fler läsambassadörer!

18 mars 2012
Kommentar av Mona

Takk for en flott kronikk! Denne kommer jeg til å bruke i mitt eget arbeid som norsklærer og aktiv forkjemper for lesning. Vi har det samme problemet i Norge; leseferdighetene synker, men ingen utenfor skolen ser ut til å ta tak i problemet. Holdningen ser ut til å være at dette er et problem i (og med) skolen, uten at det kobles til samfunnet generelt. Med denne sammenligningen setter du problemet (og løsningen) inn i en sammenheng de fleste kan forstå.

18 mars 2012
Kommentar av Henrik

Intressant krönika! Som lärare märker jag också vilken skillnad det gör i förståelse för allting om man är en van läsare. Att kunna ta till sig längre texter är en förutsättning för att kunna förstå sammanhang när det gäller t.ex. historia och samhällskunskap som är mina ämnen.

18 mars 2012
Kommentar av Micci Af Klercker
Inte ett dugg förvånad att så många har gillat detta inlägg, mycket bra skrivet och kan ju inte stämma bättre..
22 februari 2013
Kommentar av Rickard Dömstedt
Precis som idrottsrörelsen kan skolan och föräldrar bara tillhandahålla möjligheter till träning och utveckling. Jobbet att utvecklas måste adepterna göra själva. Tar man inte möjligheterna till att förbättra sina kunskaper så blir det ju inte mycket till utveckling heller. Intressant artikel. Fast jag saknade den här kopplingen; http://www.svd.se/nyheter/inrikes/mer-idrott-gav-battre-skolresultat_6988301.svd
22 februari 2013
Kommentar av Mirja Kantojärvi
Jag är visserligen en gammal bokmal men det är väl ändå viktigt med läsning, både för barn och vuxna? Ingen kritik mot att engagera sig i barnens idrottsaktiviteter, men varför måste man välja?
22 februari 2013
Kommentar av Anki Lind
Instämmer!
22 februari 2013
Kommentar av Roland Johansson
Kloka ord!
22 februari 2013
Kommentar av LitteraturMagazinet
Tack Cina! Vi kämpar dag och natt för att göra Sveriges nya litterära magasin så vasst, brett och bra som möjligt - så det är alltid roligt med feedback!
22 februari 2013
Kommentar av Cina Renström
Har nu fått upp ögonen för LitteraturMagazinet. Många bra artiklar och krönikor, t.ex. denna där jämförelse görs mellan engagemang och tid som läggs på idrott respektive läsande.
22 februari 2013
Kommentar av Bo Johansson
Bra! Min käpphäst.
22 februari 2013
Kommentar av Anett Karlsson-mård
Han har faktiskt rätt i det han säger
22 februari 2013
Kommentar av Helen Palmqvist
Tänkvärt!
22 februari 2013
Kommentar av Ingrid Lingnert
Absolut!!
22 februari 2013
Kommentar av Anna Bjärntoft Fd Nilsson
Jajajaja!!!!
22 februari 2013
Kommentar av Ulla Birgitta Karlsson
Så skönt att inte allt man gjorde var fel. Läsning tycker jag är bland det viktigaste som fiinns.
22 februari 2013
Kommentar av Jimmy Sköld
vad menas? skall man tvinga ungarna att läsa sportmagasinet???
22 februari 2013
Kommentar av Eva Ökvist
Jättesant....
22 februari 2013
Kommentar av Annika Spong Gateman
Därför började jag med lästräningen redan när barnen låg i magen! Högläsning på hög nivå för mage med höjd! ;)
22 februari 2013
Kommentar av Susanna Sandberg
Det viktigaste och det som gör riktig skillnad är när föräldrarna visar att böcker är intressant och spännande. Läsande föräldrar ger ofta läsande barn. Det går att vara elitgymnast och läsa böcker, ekvationen går ihop!
22 februari 2013
Kommentar av Wenche Medin
Mycket som är värdt att tänka på här.
22 februari 2013
Kommentar av Annette Böll Andersson
Så sant!
22 februari 2013
Kommentar av Gull-Britt Bjelk Ekström
Det skulle jag också vilja uppleva....
22 februari 2013
Kommentar av Ulrica Friman
Mycket bra
22 februari 2013
Kommentar av Maria Persson
Att öva på helt andra saker än just läsning kan göra stor skillnad. Tänk på "Wax on , Wax off" från karatekid ...ha haha trodde väl aldrig jag skulle nämna den filmen...men det har stor betydelse. Samtidigt upplever man inte att man är idiot, som inte kan läsa...En löpare tränar inte bara löpning, en längdhoppare inte bara hopp etc. Visst är det jättebra med föräldrar som läser med sina barn. Läser för och läser med. Böcker med rim och ramsor som förr var vanliga istället för allt "tjoff, ahhgghh och vad det nu kan vara. Rim och ramsor leder på ett naturligt sätt fram till att ser att språket har en formsida...att kunna leka med språket....tja det finns hur mycket som helst i detta ämne att säga. En kram till alla er som inte fått hjälp att knäcka läskoden och stor eloge till er som kämpat på trots idiot stämpeln!
22 februari 2013
Kommentar av Maria Persson
ja det är jättebra! Men vilken lästräning pratar vi om? Motorisk träning med koordinations övningar? Antar att det inte är det...Det är så mycket som ska utvecklas i en hjärna för att man ska kunna läsa. Barn som börjar skolan med en senare läsutveckling känner sig ofta som idioter från första dagen. Det hänger ofta med genom hela skolgången...först senare i livet kan man få bekräftelse på att man inte var idiot.
22 februari 2013
Kommentar av Anne-Marie Dorsch
Föräldrar borde intressera sig mer av vad deras barn/tonåringar gör på sin fritid vem de umgås med etc. Framförallt prata med sina barn och finnas där. Göra något roligt ihop. Visst lästräning kan kanske vara till hjälp för en del barn men det är framförallt genom dagligt prat med väluppbyggda meningar som barn tillgodogör sig språket!
22 februari 2013
Kommentar av Birgitta Hyltén-Cavallius
Tänk att en sådan självklarhet INTE är självklar!
22 februari 2013
Kommentar av Anna Cras
Ska skicka den vidare ;)
22 februari 2013
Kommentar av Berra Storm
Bland det bästa jag läst. Har själv stått vid barnens skola en Måndags morgon och hört föräldrar berätta om helgens äventyr, sport i hela Uppland. Men aldrig att jag såg dessa på ett föräldrarådsmöte...
22 februari 2013
Kommentar av Birgitta Holmgren-Wallin
Tyvärr är det inte alla som ens orkar en kvart om dagen.
22 februari 2013
Kommentar av Catharina Isabella Brundin
Tack för bra artikel!
22 februari 2013
Kommentar av Åsemarie Gillquist
Och de som inte har föräldrar som är läs kunniga då??? Eller alla utlands födda föräldrar som inte kan läsa det svenska språket?? Hur hjälper vi dem??
22 februari 2013
Kommentar av Fix Johan Andersson
Båda delarna behövs. Visst finns det barn som knappt får någon lästräning alls av sina föräldrar. Hoppas de är få. Tyvärr finns det barn som knappt rör på sig. De är tyvärr lätta att känna igen. Överviktiga. Tråkigt.
22 februari 2013
Kommentar av Kjerstin Becker
Håller fullständigt med!!! Sluppit många elever med svårigheter att läsa och skriva!!!
22 februari 2013
Kommentar av Annika Theorin
Tänk vad bra med sommarlov så man hinner läsa extra mycket :)
22 februari 2013
Kommentar av Niclas Eklind
håller med men tycker att det är dåligt att inte bokförlagen ger ut ungdomsböcker med större text snitt för de ungdomar som lider av läs och skriv problem. nää då får dem ljudböcker istället och det ger ingen lästräning. Låt litteraturen vara till för alla.
22 februari 2013
Kommentar av Lena Wahlén
Johan har jag haft på lågstadiet. Underbar kille!
22 februari 2013
Kommentar av Andrea Åkesson
Hmm där har han en poäng, med god lästräning så går det att avhjälpa till vissa delar dyslexi, det går att träna och bli bättre:-) inte proffs men mycket väl fungerande:-) (sen beror allt på vilken grad givetvis:-)
22 februari 2013
Kommentar av Malin Wolmsten
Håller med dig, men nu tar vi sommarlov va?
22 februari 2013
Kommentar av Heléne Carlsson
Tänk, vad bra de skulle bli på läsningen!
22 februari 2013
Kommentar av Diana Johansson
Håller med, men det är väl inte lika mycket "status" med lästräning. Tyvärr så blir ju barnen lidande.
22 februari 2013
Kommentar av Birgitta Gibbs
Självklart är lästräning lika viktig som all annan träning. Det är en förälders ansvar att göra sitt barn den tjänsten att få en bra läskunnighet. Böcker fanns i mina barns uppväxt likaså i mina barnbarns. Skolan är ett fortsatt läromedium tillsammans med föräldrars engagemang. Visst, en del barn läser, en del inte... tvång, nej absolut inte, med trevliga böckerdär barn kan identifiera sig med storyn, kan man komma långt. Sedan är träning och lek även en viktig del.
22 februari 2013
Kommentar av Lena Lindhe-Rahr
Äntligen nån som är vettig !
22 februari 2013
Kommentar av Görgen Lindroth
Måste vi inte lägga ansvaret på lärarna det är ju deras jobb att lära ut,så om dom inte fixar jobbet så ska vi föräldrar ta över deras jobb,ska dom fortfarande ha lön då??
22 februari 2013
Kommentar av Marina Nöjdberg
Håller absolut med! Egentligen måste lästräning gå före ALLT annat, tycker jag.
22 februari 2013
Kommentar av Görgen Lindroth
Eller så är det så att vi har betald personal som skall lära våra barn läsa så vi kan göra roliga saker på den lilla fritiden vi har mellan skola och jobb...
22 februari 2013
Kommentar av Annelie Alberts
hallå FÖRÄLDRAR BORDE ENGAGERA SIG MERA I SINA BARN ÖVER HUVUDTAGET BARNEN ÄR VÅR FRAMTID SKOLAN OCH BARNOMSORGENÄR BARA ETT KOMPLEMENT TILL FAMILJEN SOM ÄR DET VIKTIGASERTE I ETT BARNS LIV
22 februari 2013
Kommentar av Inga Hillbom
Läs, läs, läs för och med era barn!!! Även tonåringar tycker om att få böcker lästa för sig!!
22 februari 2013
Kommentar av Gert Svensson
Det barn som vill läsa, läser....oavsett föräldrar oavsett träning! All påtvingad "träning" av vad det vara månde, skapar bara olust....
22 februari 2013
Kommentar av Christina Strindlund
Det här är vad jag sysslar med, kul att ha kontakt, kram
22 februari 2013
Kommentar av Katarina Jönsson
När pappor läser med sina söner istället för att bara träna/titta på sport med dem, då kommer deras kunskaper att komma ikapp flickornas
22 februari 2013
Kommentar av Ann-Charlotte Vallejo
Det har jag tyckt länge!
22 februari 2013
Kommentar av Susann Dutt
Kanske kan läsborgarmärket vara ett sätt att komma igång: http://akademibokhandeln.se/artiklar/ta-lasborgarmarket/ Läste nyligen om en tvåa i Björlanda som hade introducerat detta i skolan och det blev succé. Barnen har efter de tre första märkena skapat egna märken och haft en fest efter 5 böcker lästa, totalt läste var och en 30 böcker efter sin egen förmåga.
22 februari 2013
Kommentar av Keydi San Martin
Det skulle vart perfekt ju <3
22 februari 2013
Kommentar av Gabi Sanchez
absolut!
22 februari 2013
Kommentar av Laila Johansson Tikka
Ligger en del i detta!!!
22 februari 2013
Kommentar av Monica Broberg
Instämmer helt o hållet.
22 februari 2013
Kommentar av Håkan Lindström
För mig är det inget nytt, för det där gör jag redan, skolan är viktig liksom att man håller igång kroppen. Tyvärr är det inte alla föräldrar som förstår vikten av att vi föräldrar hjälper till med barnens läxor, de tror att allt ansvar ligger på skolorna & om barnen sen misslyckas så skyller de sen på skolan att det är deras fel endast. För att man ska lära ut rätt så frågar man sina barn & lärarna, många vågar inte hjälpa till för att de är rädda att de lär sina barn fel saker som inte gäller idag. Vi föräldrar kan hjälpa till bättre än vad vi tror. Gäller bara att lägga ner manken på att hänga med vad som gäller idag.
22 februari 2013
Kommentar av Jane Fornander
Bra artikel! Läsning är A och O när det gäller alla ämnen. Hur klarar man en matteuppgift om man inte fattar vad man läser? Att läsa är att förstå! Önskar att föräldrar vore mer närvarande och tog sitt föräldraansvar - till fullo!
22 februari 2013
Kommentar av Tulla Brattbakk-Göthberg
Så sant, så sant.
22 februari 2013
Kommentar av Gunnel Wendick
Jag gillar att läsa om denna koppling...så otroligt mycket sanning det ligger i resonemanget.
22 februari 2013
Kommentar av Anna Ekstedt
Tänker på detta ung hela tiden. Har en 10-årig son med dyslexi, och märker nu hur han börjar halka efter i alla ämnen. Trots att han verkligen KÄMPAR (och jag också). Högläsning dock fortfarande uppskattat :-) Har även "mutat" honom att lyssna på böcker under sommarlovet, iaf en kvart om dagen... Träning, var det!
22 februari 2013
Kommentar av Britt-Marie Gustafsson
Verkligen något att tänka på!
22 februari 2013
Kommentar av Caroline Henriksson
Sååå sant!!!
22 februari 2013
Kommentar av Anders Lindh
Borde vara så nu när skolan är som den är.
22 februari 2013
Kommentar av Gert Malmqvist
Det vore bra det
22 februari 2013
Kommentar av Lars Öhman
Givetvis befogat. Många föräldrar tycks till och med lägga mer energi på exv. sin EGEN träning än vad de överhuvudtaget gör på sina barn. Beträffande lästräning så är det väl så att om man som förälder inte läser,så är det svårt att få barnen att göra det. VAD man läser är nog mindre viktigt- det primära är ATT man läser. I och gör sig är väl inte Agent X9 e.d. ,som var det enda min barndomskompis pappa läste, att rekommendera i första hand:-)
22 februari 2013
Kommentar av Inger Lundberg
:)
22 februari 2013
Kommentar av Margaretha Deemus
Så är det absolut!
22 februari 2013
Kommentar av Magnus Branthall
Ja hur gør man...tv och datan tar intresset och tiden...piskstraff?
22 februari 2013
Kommentar av Åsa Bertilsson
Stämmer verkligen =)
22 februari 2013
Kommentar av Yvonne Björk
låter som nåt jag ska läsa. behövs i mitt arbete i skolan tror jag. o läser gör jag varje dag o länge. ett av mina 3 bästa ämnen i skolan va svenska. 5a i betyg hela hstadiet. de andra var eng o syslöjd.
22 februari 2013
Kommentar av Marie Berg
Om inte mer med lästräningen och läxläsning, om de ska få de bästa förutsättningarna här i livet<3
22 februari 2013
Kommentar av Leo Lindström
stämmer helt!
22 februari 2013
Kommentar av Eva Persson
Verkligen sant. När ska det vända?
22 februari 2013
Kommentar av Marié Karlsson
Nej, fler föräldrar som tar borde ta upp kvällsläsningen med sina barn. Det får mina barn varje kväll...=)
22 februari 2013
Kommentar av Annelie Geilert Jonsson
Idrottsträningen tar ju någon annan hand om..för högläsning och lästräning måste man ju vara engagerad och närvarande, funkar ju inte att prata i mobilen samtidigt t ex ....
22 februari 2013
Kommentar av Marié Karlsson
Kan bara hålla med! Men problemet ligger i att många föräldrar anser att DET ÄR SKOLANS/LÄRNAS ansvar....men jag säger att DET ÄR ÄVEN UPP TILL BARNENS FÖRÄLDRAR, de har det yttersta ansvaret över sina barn....
22 februari 2013
Kommentar av Charlotta Lind
Dessutom är det såååå mycket lugnare och trevligare att vara på bibliotek och läsa böcker än att stå o frysa o vänta vid hockeyplanen tex...
22 februari 2013
Kommentar av Lena Lund
Vi har alltid sagt- först läxor sen träning. Fast ibland är det bra att springa av sig lite innan läxläsning.
22 februari 2013
Kommentar av Liselotte Högberg Jönsson
För barn med språksvårigheter är det motoriken som behövs för att språket ska komma i gång.
22 februari 2013
Kommentar av Sonja Jonsson
...och både när det gäller idrott och läsning så är det lusten som man måste bygga på och inspirera till...
22 februari 2013
Kommentar av Anna Å Perlestam
Så sant!
22 februari 2013
Kommentar av Joakim Friberg
i skolan borde det dock vara tvärtom..
22 februari 2013
Kommentar av Agnes Gaal
Utmärkt idé!
22 februari 2013
Kommentar av Elisabet Zethraeus
Förstår inte riktigt???? Finns det inte tid till bägge?? Om man nu inte är helt insnöad på att det måste vara på elitnivå. Alltså träning morgon - middag - kväll, det är ju då det blir fel.
22 februari 2013
Kommentar av Katarina Enbohm Fransson
Ja om alla föräldrar kunde ge sina barn 15 min om dagen för läsning skulle våra barns läs-skriv- o språkutveckling få en positiv utveckling.
22 februari 2013
Kommentar av Annika Jönsson
Så sant!
22 februari 2013
Kommentar av Gunvor Lindqvist
Bra då har jag varit rätt ute.
22 februari 2013
Kommentar av Maria Emanuelson
Precis vad jag tänkte under friidrottsdagen i Svärdsjö. Då tar både föräldrar och mor-och farföräldrar ledigt för att vara med. Vilken skillnad det skulle göra om lite av det engagemanget hade lagts på barnens skolarbete...
22 februari 2013
Kommentar av Lena Gosö
Värd att dela vidare!!
22 februari 2013
Kommentar av Caroline Stevens
Hade det prblemet med min sons pappa innan jag fick ensam vårdnad. han hade vår son i två lag i mif...så han tränade 4 dagar i veckan och hade matcher två dagar i veckan vilket betydde att han inte hade tid med läxor. men sonen tröttnade på hockeyn och spelar inte alls nu längre.
22 februari 2013
Kommentar av Ylva Pettersson
haha, ja då skulle de väl bli utvisade.. så som en del bär sig åt när de är på träningar tillsammans med sina barn.. och "uppmuntrar " dem... gudars!!
22 februari 2013
Kommentar av Lars Levi Sunna
Jag håller med Johan Unenge. Men kanske är man förblinade av sporten stora å snabba pengar. se på dom astronomiska summor. För att nå till det skall man nog bli Nobelpristagare i litteratur.
22 februari 2013
Kommentar av Tina Persson
Spiken i kistan.! Mitt dåliga samvete!
22 februari 2013
Kommentar av Enver López Ávila
ja, men vad ska de läsa, då? Twilight-serien? eller Dostojevski?
22 februari 2013
Kommentar av Annica Nilsson
Jag skulle vilja säga att föräldrar skulle ENGAGERA sig i sina barn................... över huvud taget!
22 februari 2013
Kommentar av Stina Ekvall
han kommer till göteborg v.44 och talar om läsglädje
22 februari 2013
Kommentar av Inger Gammelgård
Så bra, så sant. Har själv varit med om att föräldrar säger att barnen inte "hunnit" göra läxan pga träningar och om de inte är med på träningarna så får de inte vara med på helgens matcher. Vad kan vi lärare sätta emot?
22 februari 2013
Kommentar av Lena Zachrisson
Känner igen namnet Unenge som en matematiker.
22 februari 2013
Kommentar av Sylvia Grop
en balans av båda och bättre mat ?
22 februari 2013
Kommentar av Lottha Hemlin
Håller med!!! Jag står för lästräningen pappa för fotbollsträningen :)
22 februari 2013
Kommentar av Ann Charlott Nordström
Håller bara delvis med. Lästräning är VIKTIGARE!
22 februari 2013
Kommentar av Jörgen Larsson
Viktigare!!!
22 februari 2013
Kommentar av Kristina Nerman
Måste man välja? Det bästa är väl att både läsa och röra på sig. Hittar man bara rätt böcker och rätt idrott kan man väl väcka lusten till båda två.
22 februari 2013
Kommentar av Marianne Eriksson
Ja skolan är ju lika viktig.
22 februari 2013
Kommentar av Rosita Nyqvist
Ja, vi brukar be om 15 minuter per dag (som Arne Tammer en gång i tiden).
22 februari 2013
Kommentar av Birgitta Hillbom
Mycket bra!!
22 februari 2013
Kommentar av Annette Eskilsson
Mycket läsvärt! Ska nog skicka hem detta till föräldrarna i höst!
22 februari 2013
Kommentar av Roger Stråle
Med tanke på att barn blir allt fetare i Sverige så känns inte engagerade idrottsföräldrar så tokigt! Håller helt med e p Dahlström
22 februari 2013
Kommentar av Mikael Johansson
Helt rätt.
22 februari 2013
Kommentar av Inger Hagelin Silander
Sedan tycker jag att föräldrar naturligtvis ska lyfta fram barnen så de känner att dom kan, vad det än må vara.
22 februari 2013
Kommentar av Inger Hagelin Silander
Ibland är det just de som rör sig, tränar motoriken som klarar lästräningen bäst. Skulle vara intressant, vem klarar inte läsninlärningen.
22 februari 2013
Kommentar av RoseMari Hultebring
LGR:11 har språket som fundament för all inlärning och så är det ju!
22 februari 2013
Kommentar av Gigi Lönn Stråle
Diskuterade just alla pengar som läggs på matteutveckling. Tänk om de som bestämmer förstod att språket och kommunikation är framtidens viktigaste kunskap...
22 februari 2013
Kommentar av Diana Mäkiaho
Den delar jag, engagemang är en riktig motivator =)
22 februari 2013
Kommentar av Ingvar H Blomster
Detta ger läsförståelse, fantasi och begreppsförståelse. Så man slipper att som matematiklärare förklara vad :"måla på båda sidor" eller "runtom ett hus"eller om" Usain Bolt vinner på tiden 9,7s och Powell kommer 0,2s efter i mål. Vad blir hans tid? 9,5s eller 9,9s?"
22 februari 2013
Kommentar av Sten Sundeman
Mer!
22 februari 2013
Kommentar av Jeanette Schnelzer
Ja eller ta reda på om ungarna vill träna eller läsa. Handlar väl om deras intresse och läggning. Respekt för unga människor!!!
22 februari 2013
Kommentar av Ragnhild Rindeskog
Instämmer verkligen!!!
22 februari 2013
Kommentar av Ingalill Berggren
Äntligen, Äntligen!!! :)
22 februari 2013
Kommentar av Sevim Strandberg
Vad underbart att läsning uppmärksammas ! Vi har läst för våra barn sedan de föddes. Och äldsta sonen lästränar varje kväll i stort sett. Idrott är också viktigt men där pressas barn fruktansvärt ibland att de snarare tappar självförtroendet när vuxna står och skriker jobba!! Med läsningen stimulerar du intelligensen och världen blir större och mer tolerant.
22 februari 2013
Kommentar av Anna-Karin Svensson
Ja d ligger mycket i det. Men bara dom inte skriker lika mycket åt barnen få.
22 februari 2013
Kommentar av Eva Lena Christine Johansson
Håller med
22 februari 2013
Kommentar av Lars Niklasson
Bra sagt, säger Birgitta och jag.
22 februari 2013
Kommentar av Lena Ljunggren
Lär barnen sig inte läsa själva nuförtiden?
22 februari 2013
Kommentar av Thomas Hellström
Varför inte låta barnen välja vad de gör på sin fritid? De som vill läsa läser och de som vill göra annat gör det. Det kommer alltid att finnas experter som vet vad som är viktigt. Och de kommer alltid att tycka att det de tycker är viktigast. Låt barnen vara sej själva och göra sin grej, då hjälper vi dem bibehålla självkänsla och självförtroende, något som är värt oändligt mycket mer än om man är så "duktig" att man läser Strindberg som 14-åring.
22 februari 2013
Kommentar av H-e Christenson
Hur blir det med dansträningen då då
22 februari 2013
Kommentar av Lotta Bävman
Jag tackar Offside som blev en brygga mellan idrott och läsning för mina söner!
22 februari 2013
Kommentar av Lena Heffler
Läser varje dag för sonen, bästa stunden. Han önskar och det blir allt mellan sagor, faktaböcker, kataloger & instruktionsböcker. Hurra!
22 februari 2013
Kommentar av Eva Palm Dahlström
Jag blir förvånade att du inte har fattat att med mer fysisk aktivitet har du lättare att lära dig att läsa. Rörelse, koordination och fysisk aktivitet hjälper dig att knäcka språkets koder.
22 februari 2013
Kommentar av Mats Virack
Låt Stå!!
22 februari 2013
Kommentar av Markku Jokio
Vet du Liisa en kille som spelar hockey kan kosta föräldrarna 30.000 tusen då kan man de pengar köpa många böcker om man har råd, det är en s.k klass fråga eller??????
22 februari 2013
Kommentar av Pia Gillberg
Håller helt med. Lästräning - läsning - är oerhört viktigt.
22 februari 2013
Kommentar av Christina Borg
Verkar förnuftigt.
22 februari 2013
Kommentar av Katrin Gabrielsson
"Om du vill att ditt barn ska bli intelligent så läs för det. Om du vill att det ska bli ännu intelligentare så läs ännu mer för det". Citat av Albert Einstein
22 februari 2013
Kommentar av Anna Hofer
Äntligen gör man något rätt! :)
22 februari 2013
Kommentar av Monica Gustavsson
Skulle inte tro det
22 februari 2013
Kommentar av Jonas Lidbom
Lästräning är väl jävligt mycket viktigare än idrott!
22 februari 2013
Kommentar av Anette Anderson Fornander
Detta är mitt mantra!!
22 februari 2013
Kommentar av Marie Lindahl
Så bra!
22 februari 2013
Kommentar av May Mjärdner
Det är väl självklart eller?
22 februari 2013
Kommentar av Kaisa Åhlander
De tror jag många redan gör.
22 februari 2013
Kommentar av Cecilia Jonsson
Världens mest tänkvärda kommentar!
22 februari 2013
Kommentar av Linda Hjalmarsson
Johan Unenge rules. Linda tipsar om Pontus-böckerna!
22 februari 2013
Kommentar av Karin Lagnebratt
Förstå vilka duktiga läsare vi skulle ha i Sverige.
22 februari 2013
Kommentar av Carolina Fredsdotter Nilsson
Jag bryr mig BARA om lästräningen! Vill de idrotta får de fixa det själva!
22 februari 2013
Kommentar av Birgitta Kip
Det skriver jag under på!
22 februari 2013
Kommentar av Madeleine Hansson
Ok, de dåliga samvetet kryper fram.....
22 februari 2013
Kommentar av Cecilia Persson
Ja tänk om det skulle ske, vilken förändring skulle det inte bli.
22 februari 2013
Kommentar av Åsa Thörne
Kommentarer egentligen onödiga! Fantastisk artikel!
22 februari 2013
Kommentar av Carina Ljungdahl
Det gör jag
22 februari 2013
Kommentar av Victoria Andersson
Jag tänk om de gjordet det!!!
22 februari 2013
Kommentar av Louise Helleberg
Kom igen alla föräldrar, era barn blir troligen inte Zlatan eller Forsberg, att klara en utbildning kräver läshastighet och läsuthållighet!
22 februari 2013
Kommentar av Marja Karlsson
Man får inte glömma högläsningens betydelse även för de barn som redan lärt sig läsa. Min äldsta dotter på 9 slukar böcker men jag har alltid en högläsningsbok parallellt med hennes bok som jag läser för båda mina barn. På sommaren har vi den med på stranden och det passar bra som paus när man blir trött av sol och bad. Jag är glad att mitt stora läsintresse har smittat av sig!
22 februari 2013
Kommentar av Vaike Nilsson
Ja, var ÄR föräldrarna nuförtiden?
22 februari 2013
Kommentar av Sara Natt Och Dag
Låt inte det ena utesluta det andra!
22 februari 2013
Kommentar av Cajsa Malmstedt
tar det som min viktigaste uppgift på jobbet!! Att få en hög fyra -fem åringar att sitta stilla och bara lyssna....
22 februari 2013
Kommentar av Åsa Hörnlund
Har gjort mitt bästa för att bättra på möjligheterna till lästräning i och med att jag rensat bland mina gamla böcker. Det mesta packade jag ner, en del går till soporna men jag bar in diverse; Biggles, Kitty, Gabriel Garcia Marques, lite engelskspråkig litteratur (till Hanna), deckare(till Thomas) och Hajens rike till Axel..
22 februari 2013
Kommentar av Cecilia Åkerfeldt
utmärkt! går ju som en smitta bland medelklassföräldrar att ungarna ska försörja sig som fotbollsspelare.
22 februari 2013
Kommentar av Christina Svanberg
Helt rätt!
22 februari 2013
Kommentar av Ingrid Landin
så sant som det är sagt! Upp till kamp alla föräldrar!
22 februari 2013
Kommentar av Irene Pietrzak
Jag har träffat Johan Unenge ett flertal gånger.Han är en engagerad och inspirerande läsambassadör.Det var intressant att också att läsa kommentarerna Han har många bra tankar och jag hoppas att diskussionen fortsätter.
22 februari 2013
Kommentar av Jenny Olsson
I do: Dottern läste redan innan hon fyllt fem - och förstår vad hon har läst.Kanske inte blir avhandlingar än, men ... :)
22 februari 2013
Kommentar av Hans Wessberg
Tycker han borde ägna sin tid åt att knacka dörr i Rosengård, Angered och Södertälje och sätta sig ned och prata med föräldrar i dessa områden. Det skulle kanske ge något. Men det är han antagligen för "fin" för. Det är inte idrottsledare. Tvärtom, de kommer ofta från en enklare bakgrund.
22 februari 2013
Kommentar av Hans Wessberg
Rätt värdelös artikel. Uppenbart sitter idrotten på effektiva verktyg som gör att de får ungdomar och deras föräldrar att engagera sig i idrott. Lika uppenbart gör läsningen inte detta. då måste man ju fråga sig, hur gör vi, konkret, för att tillgodogöra oss en effektiv verktygslåda, såsom idrotten gjort, för att få barnen att läsa?. Det enda han lyckas med är att stärka frälsningen hos de redan frälsta. Lär inte bli läst en enda mer saga av detta. Den som betalar lönen till denna "läsambassadör" kan känna sig blåst. Några resultat av att frälsa redan frälsta lär det inte bli.
22 februari 2013
Kommentar av Annica Ranestedt
I ungarnas skola ges i lågstadiet regelbundet läsläxor: barnen ska läsa x antal sidor ur någon bok högt (för mamma och/eller pappa, eller någon annan), vid tre tillfällen per läxa. Ger både lästräning och mysig samvaro med barnen. Svårighetsgraden på texterna har ökat med barnens ålder, och i trean har barnen själva fått välja bok på bokbussen. Föräldrarna skriver "omdöme" (peppande) och fyller i antal sidor för varje lästillfälle på en lapp. Det har varit jättebra träning för barnen, och också ett bra sätt för mig som förälder att varva/stressa ner. Jag har också varit tvungen att lära mig att lyssna utan att avbryta barnen, fast det ibland blivit fel. Tror även att om barnen ser föräldrarna läsa böcker, och om det finns spännande "fina" böcker (ex.vis. sk. coffetable-böcker) med mycket bilder och lite text hemma, så kan det locka till bläddring tidigt. Senare kanske det också väcker en önskan hos barnen att förstå texterna som hör till bilderna.
22 februari 2013
Kommentar av Eritrea Bairu
Ena utesluter inte det andra men visst...
22 februari 2013
Kommentar av Sara Bergström
Läs med och för ditt barn! Detta ökat även ordförrådet, de som har språket behöver inte slåss...
22 februari 2013
Kommentar av EvaMari Jalkehag
Ja, helt klart!!
22 februari 2013
Kommentar av Doris Ahlberg
Många föräldrar har tyvärr så mkt fokus på sig och sitt, så de har inte tid med barnen eller en tanke på vad engagemang innebär, tragiskt men sant.
22 februari 2013
Kommentar av Ingela Lejonclou
barn får även ett mindre och mindre ordförråd och sämre ordförståelse ..ingen som sitter bredvid .....när barnen ev gör sin läxa.
22 februari 2013
Kommentar av Laila Kjellmark
Bästa idé¨på länge, verkligen behjärtansvärt!
22 februari 2013
Kommentar av Kristina Ekblom
Tror det gäller att hitta rätt sak att läsa. Min 12-åring är fotbollsfrälst, han fick en årsprenumeration på tidskriften Goal. Han kastar sig över varje nummer och har nu t.o.m börjat läsa fotbollsartiklar i SvD. Samt en och annan skönlitterär bok också.
22 februari 2013
Kommentar av Tina Trollefur
Framför allt ska föräldrar LÄSA med sina barn! Jag ser så otroligt mkt bättre resultat i skolan, inte bara i svenskan, för mina elever som har en läsvana med sig hemifrån.
22 februari 2013
Kommentar av Jenny Olsson
Sanning.
22 februari 2013
Kommentar av Inger Oknelid
Mycket bra artikel och många intressanta kommentarer.
22 februari 2013
Kommentar av Åsa Kardelind
Isabelle gjorde en teckning över julklappsutdelningen för åtta år sedan där Jonathan utbrister " En bok till och jag blir galen". Själv läser hon en bok på teckningen och Jakob blir glad över en en walkie-takie. Jag har i vart fall försökt...
22 februari 2013
Kommentar av Jessica Blomqvist
Har läst flera artiklar med samma tema, tex det är helt ok att pressa barn på fotbolls plan men inte när det gäller läxa.
22 februari 2013
Kommentar av Madeleine Wiklund
För att inte säga bildläsning. I vårt totala bildkommunikationssamhälle går det omkring mängder av bildanalfabeter. Vi tror att vi kan läsa, vi tror att vi kan tolka bilder. Otroligt mycket pengar används för att göra BILDREKLAM, och det säljs för miljarder men vi bryr oss inte att vi själva är viljelösa offer och vad mer är våra barn är helt utelämnade åt dessa slipade bildarbetare.
22 februari 2013
Kommentar av Annika Persson
Både skolan och många föräldrar kanske kan bli bättre på att förmedla varför det är bra att kunna läsa? Tänk att kunna läsa ett recept själv, skriva ett mail, läsa sportsidorna mm. Alla behöver kunna läsa men alla behöver inte läsa samma saker.
22 februari 2013
Kommentar av Eskil Edmar
ja kanske det ja. Bra att kunna litet av varje. Ofta är det trender, gemenskap och förväntningar som styr
22 februari 2013
Kommentar av Ylva Palm
Stämmer mycket bra!!
22 februari 2013
Kommentar av Kenth Lundahl
Så sant! Tyvärr finns det alltför många föräldrar som inte förstår detta. Det tycks vara mer "inne" att vara på gymet än med sina egna barn, om dom nu inte följer med till gymet och anvisas en egen vrå för att titta på alla som är inne. <3
22 februari 2013
Kommentar av Ulrika Fällgren
Så rätt.
22 februari 2013
Kommentar av Johanna Holmström
Känns som att vi kommer att satsa 90%-läsa 10%-idrott här hemma ;)
22 februari 2013
Kommentar av Maria Goncalves
Det håller jag VERKLIGEN med. Varför gör man inte det? Kan det vara p.g.a. att man inte blir berömd och rik för att man"bara" är läskunnig?
22 februari 2013
Kommentar av Gunnel Molén
Hann aldriig börja träna vår son - han läste långt innan vi ens hann börja tänka på något sådant...
22 februari 2013
Kommentar av Synnöve Michaeli
Det är ju så självklart. Jag snor!
22 februari 2013
Kommentar av Pija Niemi
Både motions- och läsvanor handlar mycket om klass, det är jag helt övertygad om. Vems barn är det som blivit sämre på läsning? Övervikt och fetma hänger ihop med socioekonomiska faktorer.
22 februari 2013
Kommentar av Lilly Kullberg
Helt sant!
22 februari 2013
Kommentar av Mimi Lancelot
Tack! Mycket bra! Med läsning kommer ju stavningen automatiskt!
22 februari 2013
Kommentar av Annika Enander
Himla bra artikel.
22 februari 2013
Kommentar av Marianne Söderlund
Tack! Äntligen någon som inser vikten av att stimulera barn att läsa böcker, vilket kan leda till vidare utveckling i framtiden.
22 februari 2013
Kommentar av Eva Ek Josefsson
Och sedan kommer en tid, när de kommer upp i 16-17-årsålden, när det kanske är dags att lämn a över lite till barnen själva igen.
22 februari 2013
Kommentar av Ann Ek
men lämna barnen på idrottsträning ,,kräver inget från föräldrar ,,??eller ,,så fortsätt att läsa sagor med ditt barn
22 februari 2013
Kommentar av Jim Siegers
Är det inte där förebilder som Dr Phil kommer in !?
22 februari 2013
Kommentar av Maine Carlsson
Å om ingen kunde leeesa så behövde vi ju inte kolla fb hela tiden.
22 februari 2013
Kommentar av Harry Maskinben
Skolverket suger och svensk idrott är om möjligt ännu sämre. Vrid uret 40 år bakåt och börja om.
22 februari 2013
Kommentar av Thorbjörn Gustavsson
nä vet du vad vill inte ha gapande föräldrar på bibblan när jag läser tidningen.
22 februari 2013
Kommentar av Katarina Ek-Nilsson
Sååå sant!
22 februari 2013
Kommentar av Lene Hansson
Bra att denna fråga lyfts!
22 februari 2013
Kommentar av Inger Marianne Gillberg
Härligt att Johan Unenge fortsätter den "läsmission" som Lars Hesslind verkade så medvetet för! Läs "Samtal med en kakelvägg" Och "Halta Pegasens ägg".
22 februari 2013
Kommentar av Zaid Lööw
det är minst lika viktigt om inte mer
22 februari 2013
Kommentar av Eva Andersson Fd Nylén
När jag jobbade som dagmamma fanns nog allt som vi måste göra nu,redan i vårt arbete med barnen. Nu när jag jobbar på dagis ser jag att vi faktiskt låg (ligger ) före förskolorna! Det har säkert med att göra att på förskolan har du ca.20 barn och tre till fyra pedagoger,medan du som dagmamma(dagbarnvårdare)har ca.fyra till fem barn att ta hand om och lära upp! Saknar mitt gamla jobb ibland! Det var en otroligt fin tid,men man måste ju gå vidare.Stor kram till alla mina (gamla dagbarn)!ni förgyllde min tillvaro!
22 februari 2013
Kommentar av Lena Widell
Såååå...bra artikel.
22 februari 2013
Kommentar av Ulla Sundström
Så sant så!!
22 februari 2013
Kommentar av Carina Sundström Kanon
Skolan jobbar med lästräning. Men många barn behöver mycket mer träning och där kan föräldrarna hjälpa sina barn hemma i lugn och ro. Behöver inte ta lång tid,15-20 minuter varje dag. Där barnet tränar läsning och försöker återberätta vad de har läst.
22 februari 2013
Kommentar av Carina Sundström Kanon
Skolan jobbar med lästräning. Men många barn behöver mycket mer träning och där kan föräldrarna hjälpa sina barn hemma i lugn och ro. Behöver inte ta lång tid,15-20 minuter varje dag. Där barnet tränar läsning och försöker återberätta vad de har läst.
22 februari 2013
Kommentar av Carina Sundström Kanon
Skolan jobbar med lä