Glansholms Bokhandel & Antikvariat 

Söker du efter "Från motstånd till möjlighet : att leda förändringsarbete i förskola och skola" av Peter Fowelin? Du kan sluta leta. Våra experter i antikvariat hjälper dig eftersöka boken - utan extra kostnad - och den levereras direkt hem i brevlådan.

 Information från förlaget 

Från motstånd till möjlighet : att leda förändringsarbete i förskola och skola

Av Peter Fowelin

Bok-
presentation:
Från motstånd till möjlighet : att leda förändringsarbete i förskola och skola
Författar-
presentation:
Peter Fowelin
Formgivare: Marianne Liljenberg
Fotograf: Peter Fowelin

"Från motstånd till möjlighet att leda förändringsarbete i förskola och skola"

Förväntningarna på kvalitetshöjning och resultatförbättring i förskola och skola är höga. Att leda en verksamhet i förändring är därmed en viktig uppgift för varje skolledare, oavsett om skolreformer eller eget kvalitetsarbete ligger bakom insatserna. Men hur gör man för att verkligen lyckas med ett förändringsarbete? Hur skapar man en förändringsbenägen kultur bland medarbetarna?

Från motstånd till möjlighet presenterar praktiska tillvägagångssätt baserade på aktuell forskning, intervjuer med skolledare samt förändringsmodeller som anpassats för förskola och skola. Modellerna utgår bland annat från lösningsfokuserat ledarskap, där motstånd ses som en naturlig del i förändringsarbetet och kan vändas till nya möjligheter.

Boken riktar sig till skolledare, ledningsgrupper, arbetslagsledare och medarbetare som på annat sätt deltar i ledningsarbetet i förskola och skola.

Peter Fowelin är organisationskonsult med en bakgrund som so-lärare, projektledare och chef. Han är också författare och skribent med inriktning på ledarskapsfrågor, bland annat i tidningen Chef & Ledarskap.

INNEHÅLL:

Förord

Kapitel 1 | Förändring och lärande

Att skapa delaktighet

Systemtänkande

Organisatoriskt lärande

Hållbart ledarskap

Förbättringsarbetets faser

Olika rolltyper

Förväntningar på ledarskapet

»Basen för personalen är en bra arbetsmiljö alla ska känna sig sedda«

Kapitel 2 | Konsten att lyckas förändra

Du är nyckeln men inte ensam

Frågor till dig själv

Motivation, energi och kraft

Vad är en kraftfull ledare?

Varför misslyckas förändringsprojekt?

Hur ser medarbetarna på förändring?

Motstånd är inget hinder

Konsten att vända på arbetsklimatet

»Som ledare måste man vara sig själv, något annat fungerar inte«

Kapitel 3 | Förändringsarbetets plattform

Ett bygge i åtta steg

Skrida till handling

Kontroll och icke-kontroll

Fyra förändringsfall

»Det gäller att hela tiden se till att alla är delaktiga«

Kapitel 4 | Att organisera för förändring

Karismatiskt vs hållbart ledarskap

Distribuerat ledarskap

Ledningsteam och entreprenörskap

Ledningsgruppens arbete

Rollfördelning mellan skolledning och organisation

Det distribuerade ledarskapets olika nivåer

»Det går inte att sköta allt själv mitt ansvar är mer övergripande«

Kapitel 5 | Från vision till verklighet

Medarbetarnas roll

Implementeringsfasen: Konflikt och motstånd

Se vägen som leder framåt

Att bygga på den önskade framtiden

Arbeta med de »gröna« människorna

Använd det som redan finns

Utgå från möjligheterna

Den lösningsfokuserade verktygslådan

Beteendeanalytisk organisationsutveckling

»Det är härligt att få bidra till att människor växer«

Kapitel 6 | Utvecklas som ledare

När vardagsproblemen hopar sig

Autentiskt ledarskap

Verktyg för hållbart och autentiskt ledarskap

Konsten att få andra att utvecklas

»En vision är meningslös om inte alla ställer upp på den«

Kapitel 7 | Avslutning

Ta ut riktningen mot den lärande organisationen

Den inre kompassen

Litteratur

Utgåvor

Flexband
Förlag: Lärarförbundets förlag
Lagerstatus: Definitivt slut

"Från motstånd till möjlighet att leda förändringsarbete i förskola och skola"

Boken presenterar praktiska tillvägagångssätt baserade på aktuell forskning, intervjuer med skolledare samt förändringsmodeller som anpassats för förskola och skola. Modellerna utgår bland annat från lösningsfokuserat ledarskap, där motstånd ses som en naturlig del i förändringsarbetet och kan vändas till nya möjligheter.

Riktar sig till skolledare, ledningsgrupper, arbetslagsledare och medarbetare som på annat sätt deltar i ledningsarbetet i förskola och skola.

"Från motstånd till möjlighet att leda förändringsarbete i förskola och skola"

Förväntningarna på kvalitetshöjning och resultatförbättring i förskola och skola är höga. Att leda en verksamhet i förändring är därmed en viktig uppgift för varje skolledare, oavsett om skolreformer eller eget kvalitetsarbete ligger bakom insatserna. Men hur gör man för att verkligen lyckas med ett förändringsarbete? Hur skapar man en förändringsbenägen kultur bland medarbetarna?

Från motstånd till möjlighet presenterar praktiska tillvägagångssätt baserade på aktuell forskning, intervjuer med skolledare samt förändringsmodeller som anpassats för förskola och skola. Modellerna utgår bland annat från lösningsfokuserat ledarskap, där motstånd ses som en naturlig del i förändringsarbetet och kan vändas till nya möjligheter.

Boken riktar sig till skolledare, ledningsgrupper, arbetslagsledare och medarbetare som på annat sätt deltar i ledningsarbetet i förskola och skola.

Peter Fowelin är organisationskonsult med en bakgrund som so-lärare, projektledare och chef. Han är också författare och skribent med inriktning på ledarskapsfrågor, bland annat i tidningen Chef & Ledarskap.

INNEHÅLL:

Förord

Kapitel 1 | Förändring och lärande

Att skapa delaktighet

Systemtänkande

Organisatoriskt lärande

Hållbart ledarskap

Förbättringsarbetets faser

Olika rolltyper

Förväntningar på ledarskapet

»Basen för personalen är en bra arbetsmiljö alla ska känna sig sedda«

Kapitel 2 | Konsten att lyckas förändra

Du är nyckeln men inte ensam

Frågor till dig själv

Motivation, energi och kraft

Vad är en kraftfull ledare?

Varför misslyckas förändringsprojekt?

Hur ser medarbetarna på förändring?

Motstånd är inget hinder

Konsten att vända på arbetsklimatet

»Som ledare måste man vara sig själv, något annat fungerar inte«

Kapitel 3 | Förändringsarbetets plattform

Ett bygge i åtta steg

Skrida till handling

Kontroll och icke-kontroll

Fyra förändringsfall

»Det gäller att hela tiden se till att alla är delaktiga«

Kapitel 4 | Att organisera för förändring

Karismatiskt vs hållbart ledarskap

Distribuerat ledarskap

Ledningsteam och entreprenörskap

Ledningsgruppens arbete

Rollfördelning mellan skolledning och organisation

Det distribuerade ledarskapets olika nivåer

»Det går inte att sköta allt själv mitt ansvar är mer övergripande«

Kapitel 5 | Från vision till verklighet

Medarbetarnas roll

Implementeringsfasen: Konflikt och motstånd

Se vägen som leder framåt

Att bygga på den önskade framtiden

Arbeta med de »gröna« människorna

Använd det som redan finns

Utgå från möjligheterna

Den lösningsfokuserade verktygslådan

Beteendeanalytisk organisationsutveckling

»Det är härligt att få bidra till att människor växer«

Kapitel 6 | Utvecklas som ledare

När vardagsproblemen hopar sig

Autentiskt ledarskap

Verktyg för hållbart och autentiskt ledarskap

Konsten att få andra att utvecklas

»En vision är meningslös om inte alla ställer upp på den«

Kapitel 7 | Avslutning

Ta ut riktningen mot den lärande organisationen

Den inre kompassen

Litteratur

Utgivningsdatum: 20120321
9789197902359

Bok: 190753

Anmäl textfel

Utgivning

Att ge ut en bok : så gjorde jag!

av Peter Fowelin
Drömmer du om att skriva och ge ut en bok? Här får du följa med p...
Danskt band, Finns i lager, 181 kr

Från motstånd till möjlighet : att leda förändringsarbete i förskola och skola

av Peter Fowelin
"Från motstånd till möjlighet att leda förändringsarbete i försk...

Mindfulness i klassrummet : steg för steg

av Peter Fowelin
”Mindfulness i klassrummet – steg för steg” är skriven för lärare...
Danskt band, Finns i lager, 235 kr

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Aktuella recensioner

Avslutande delen av en hyllad vikingaserie

Recension: Spjutdansare av Agneta Arnesson Westerdahl

En mörk anklagelseskrift

Recension: En annan Doktor Glas av Malin Lindroth

Inte den bladvändare jag väntat mig

Recension: Rädslans labyrint av Anna Jansson

En episk släktsaga

Recension: Sveasagorna av Linus de Faire

En i bästa mening realistisk roman

Recension: Pizzeria Roma av Elin Persson

Nu framträder de ömmaste orden

Recension: Förbindelsen : Marie-Antoinette och Axel von Fersen av Kristina Ekero Eriksson

Ett viktigt vittnesmål

Recension: Bortgift mot min vilja av Hanna Saadi

Spännande som en thriller

Recension: Sanning, lögn och konsekvens av Maria Adolfsson

Bläddervänligt om världens hästraser

Recension: Fakta om hästar och ponnyer : Lär dig allt om världens hästraser av Kritika Gupta

Zelenskyj och den ryska propagandan

Recension: Spelaren : Volodymyr Zelenskyj och kriget i Ukraina av Simon Shuster
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.0.4.2