![]() Mindfulness i klassrummet : steg för steg - Danskt band
Finns i lager,
235 kr
|
Mindfulness i klassrummet : steg för steg
Av Peter Fowelin

Bok- presentation: |
Mindfulness i klassrummet : steg för steg |
Författar- presentation: |
Peter Fowelin |
Danskt band
Finns i lager,
235 kr
|
Undersökning efter undersökning visar att dagens barn och ungdomar känner sig stressade och att stressnivåerna gradvis ökar under skolgången. Oro, koncentrationsproblem och försämrade skolresultat är en följd av det. I boken Mindfulness i klassrummet – steg för steg får lärare och pedagoger från förskolan till gymnasiet verktyg att hjälpa barn- och elevgrupper till ökat lugn och välbefinnande.
"I Sverige finns ingen praktiskt inriktad bok om mindfulness som riktar sig till lärare. Med min bakgrund som so-lärare och läromedelsförfattare vill jag fylla den luckan. Jag har också knutit kontakt med pedagoger runt om i landet som har hjälpt mig att pröva ut de övningar som finns i boken," säger författaren Peter Fowelin, som sedan flera år tillbaka håller kurser och föreläser om mindfulness för lärare.
Mindfulness i klassrummet – steg för steg är gjord för att användas, inte bara läsas. Bokens kapitel behandlar centrala delar i mindfulnessträningen i en ordningsföljd som passar i skolan: kroppen, sinnena, andningen, tankar och känslor samt hur mindfulness kan användas för att stärka relationerna i en elevgrupp. I boken finns cirka 50 olika övningar och flera arbetsblad som kan kopieras till eleverna.
"Eftersom mindfulness är nytt för de flesta pedagoger ger jag i varje kapitel också råd och tips om hur läsaren kan använda mindfulness för sin egen del. Boken är därmed också en introduktion till mindfulness för den som läser boken. En pedagog som själv mår bra och är närvarande fungerar bättre med eleverna," betonar Peter Fowelin.
Alla som arbetar med barn och ungdomar har behållning av att läsa boken och använda dess många övningar. Boken fungerar också som inspiration för pedagoger som vill introducera mindfulness i vuxenpedagogiska sammanhang. Även föräldrar har utbyte av att läsa boken och tillämpa det förhållningssätt som presenteras.
Om författaren
Peter Fowelin är diplomerad organisationskonsult och före detta so-lärare. Sedan 2008 håller Peter kurser och föreläser för lärare och skolpersonal om mindfulness. Peter har fått sin mindfulnessutbildning av bland andra Ola Schenström och Jon Kabat-Zinn. Peter är även läromedelsförfattare och skribent i ledarskapsfrågor.
Utgåvor
”Mindfulness i klassrummet – steg för steg” är skriven för lärare och andra pedagoger från förskolan till gymnasiet. Läsaren vägleds i hur mindfulness kan användas i arbetet med barn och ungdomar för att minska stress, oro och koncentrationssvårigheter. Boken är också en introduktion till hur mindfulness för pedagogens egen del kan bidra till ökad närvaro i arbetet med barn- och ungdomar.
”Mindfulness i klassrummet – steg för steg” är skriven för lärare och andra pedagoger från förskolan till gymnasiet. Läsaren vägleds i hur mindfulness kan användas i arbetet med barn och ungdomar för att minska stress, oro och koncentrationssvårigheter. Boken är också en introduktion till hur mindfulness för pedagogens egen del kan bidra till ökad närvaro i arbetet med barn- och ungdomar.
Bokens kapitel behandlar centrala delar i mindfulnessträningen i en ordningsföljd som passar i skolan: kroppen, sinnena, andningen, tankar och känslor samt avslutningsvis hur mindfulness kan användas för att stärka relationerna i en elevgrupp. I boken finns cirka 50 olika övningar och varje kapitel innehåller övningar som är kopplade till just det kapitlets tema. Boken innehåller också flera arbetsblad som kan kopieras till eleverna.
Varje kapitel innehåller också råd och tips om hur du som läsare själv kan använda mindfulness. Boken är därmed även en introduktion till hur mindfulness kan bidra till ökad kvalitet i ditt arbete med barn- och ungdomar, och till att du får ett allmänt ökat välbefinnande och ett större lugn.
Alla som arbetar med barn och ungdomar har behållning av boken och dess många övningar. Boken fungerar också som inspiration för pedagoger som vill introducera mindfulness i vuxenpedagogiska sammanhang. Även föräldrar har utbyte av att läsa boken.
”Jag hade inte kunnat önska mig en mer tydlig, informativ och praktisk bok om mindfulness i skolan. Peter Fowelin fångar förhållningssättet i mindfulness bra, utan att vare sig krångla till det eller trivialisera. Alla övningar är också en guldgruva. Mindfulness i klassrummet bidrar till att bryta mark, så att allt fler pedagoger kommer att våga använda sig av mindfulness i arbetet med barn och unga.” Ola Lundström, lärare i mindfulness och meditation, f.d. gymnasielärare
OM FÖRFATTAREN
Peter Fowelin är diplomerad organisationskonsult och före detta so-lärare. Sedan 2008 håller Peter kurser och föreläser för lärare och skolpersonal om mindfulness. Peter har fått sin mindfulnessutbildning av bland andra Ola Schenström och Jon Kabat-Zinn. Peter är även läromedelsförfattare och skribent i ledarskapsfrågor.<br>
Bok: 177201
Anmäl textfel