Bokmässan - LitteraturMagazinets eftersnack! - LitteraturMagazinet

 Artiklar 
Bokmässan - LitteraturMagazinets eftersnack!
Amanda Lind inviger Bokmässan i Göteborg 2019. Foto: Niklas Maupoix

Bokmässan 2019

Bokmässan - LitteraturMagazinets eftersnack!

LitteraturMagazinets redaktion har nu mer eller mindre hunnit smälta upplevelserna från Bokmässan i Göteborg. Karin Cellton, Anna Bjurström och Lena Wallberg var först på plats. Sandra Sandström kom på fredagen och Johan Köhler gjorde ett dagsbesök på lördagen. 

Karin Cellton: Jag tycker det var ovanligt mycket folk redan på torsdagen. Det märks att de öppnat upp för icke bransch-folk.

Lena Wallberg: Jag håller med. Det var oerhört mycket folk och mycket elever också. Det jag saknade var lättillgänglig info om vilka människor som höll föredrag vart, och skyltning i lokalerna. Det är svårt att veckla ut en jättekarta när det är fullt med folk.

Anna Bjurström: Det kändes stökigare och mer ostrukturerat runt seminariesalarna i år tyckte jag. Köer som korsades lite hit och dit, folk som hamnade fel och svårt att hitta rätt.

Sandra Sandström: Jag tyckte bättre om förra årets seminarieprogram. Ett kort program för varje dag istället för en hel katalog. Vilka var de första seminarier ni gick på?

Johan Köhler: Jag var där på lördagen för min arbetsgivares räkning och talade på Forskartorget om rymdforskning. Jag såg en del presentationer på Forskartorget och några intervjuer/paneler på Fantastikscenen, Seriescenen, Café Skriva och några dagstidningar. Urvalet av montrar är oöverblickbart och fantastiskt.

Anna Bjurström: Första seminariet jag gick på var "Arvet efter Hellsing" med Emma och Lisen Adbåge, Erik Mangtorn och Malte Persson. Ett sånt otroligt bra sätt att kicka igång mässan på för mig, seminariet spred en enorm språkglädje!

Karin Cellton: Första seminariet i år var för jobbet, om MIK* kommer att leda till ökad läsning. Över huvud taget gick jag på seminarier om läsning. Vad det gör med oss, hur vi kommer läsa i framtiden och så. Det enda jag var på med en författare var Inger Edelfeldt.

Lena Wallberg: Framtidens läsning kan bli mer multimodal, t ex rörliga bilder till text och liknande. Kanske hologram med oändliga möjligheter att välja berättelsers utformning, längd, innehåll, huvudpersoner, vägar och utgångar efter smak och tycke. Det kanske närmar sig upplevelser av spel, men det viktigaste är att berättelserna måste få fortsätta skapas, utvecklas och föras vidare.

Sandra Sandström: Intressant! Mitt första seminarium var med Aase Berg och Johanna Frid, med Malin Ullgren som moderator. Det var klokt och roligt, precis som jag tycker att hela mässan är, och jag fick två nya böcker till att läsa-listan: "Haggan" och "Nora eller Brinn Oslo brinn".

Lena Wallberg: Mitt första var "Författare i sorg". Det var ett starkt, nära, medmänsklig och fint samtal mellan Lasse Berg och Lina Schollin Ask. Fantastiskt givande! Annars var det mycket om MIK, både seminarier men framför allt i utställningshallen. Men att kuta igenom allt fantastiskt på en dag är lite övermäktigt.

Johan Köhler: Ja, en dag är otillräckligt. Det blir hattigt och överväldigande. 

Anna Bjurström: Förra året var första gången med seminariekort och flera dagars besökande för mig. Jag misstänker att det kommer bli en kär tradition. En får en fin helhetsbild av vad som är aktuellt hos olika förlag, och kan även se tendensen hos förlagen när de har sina böcker samlade i montrarna, sånt som kan vara svårt att sätta fingret på annars. Tyvärr lyckades jag inte pricka in särskilt mycket tematypiskt alls. Flera gånger blev jag distraherad på vägen och hamnade någon helt annan stans.

Sandra Sandström: Det enda tematypiska jag var på var samtalet mellan Yukiko Duke och den sydkoreanska författaren Han Kang. Klimatet var ju faktiskt inget tema i år, men var det inte väldigt mycket fokus på klimatförändringarna ändå? Jag gick på ett par stycken sådana seminarier, och de var välbesökta!

Anna Bjurström: Jag reagerade absolut på att det fanns flera klimatinriktade seminarier men jag hade gärna sett mycket mer av det i de öppna programpunkterna, och med en vinkling, som t ex hur det skildras i barnlitteratur, samtal om YA-dystopierna som var så populära för nåra år sedan, eller något om att läsa litteratur med ekokritisk infallsvinkel. Jag kände att temana kanske var något underrepresenterade, det var så enkelt att missa allt temarelaterat.

Johan Köhler: Kycklingwrappen hade kimchi!

Sandra Sandström: Jag känner att jag missade en massa författare som jag precis läst och som kanske inte kommer tillbaka nästa år. Tessa Hadley och Lars Mytting till exempel. 

Johan Köhler: Jag missade väldigt mycket eftersom jag bara var där en dag, och utan seminariepass! Hade gärna hängt mer på Forskartorget. Enorm bredd från det extremt smala till de riktigt stora frågorna.

Lena Wallberg: Jag dristar mig till att säga att det skulle vara en rättighet som svensklärare att få besöka mässan och gå på seminarium åtminstone några gånger under karriären. Det är så upplyftande och inspirerande! Jag har alltid varit så taggad och fått mängder med ny input från mässan och seminarierna på ett sätt som är svårt att erhålla någon annanstans i skolvärlden.

 

*Medie- och informationskunnighet (MIK) är de kunskaper och förmågor som krävs för att finna, analysera, kritiskt värdera och skapa information i olika medier och sammanhang.


4 oktober 2019
 

Anmäl textfel

 Intervjuer 
Hur många bokcirklar läser om Maj just nu, Kristina Sandberg?

Äntligen fredag!

Hur många bokcirklar läser om Maj just nu, Kristina Sandberg?

Okej, folk läste om hemmafrun i Örnsköldsvik även innan den sista boken i trilogin om Maj fick Augustpriset i november 2014. Men nu verkar läsarna ha gått wild and crazy. Alla tre böckerna ligger just nu på försäljningstoppen.

– Det är jätteroligt att märka att de blir lästa, säger Kristina Sandberg

Läs mer ...
Vad betyder ett pris, Lotta Lundberg?

Äntligen fredag!

Vad betyder ett pris, Lotta Lundberg?

Hon belönades precis med Sveriges Radios romanpris för sin roman "Timme noll" som följer tre kvinnor som befinner sig i olika typer av kaoslägen och spänner över åren 1945 till nutid.

– Jag är oerhört glad för priset, säger hon på telefon från Berlin.

Läs mer ...

Äntligen fredag!

Varför ger ni ut Guantánamo-dagboken på svenska?

"Guantánamo diary" kom ut i USA i januari och släpps på svenska den 11 mars. Stefan Skog, förläggare på förlaget Norstedts, är den som har köpt in den omtalade dagboken inifrån Guantánamo-lägret skriven av fången Mohamedou Ould Slahi och människorättsaktivisten Larry Siems.

– Det är ett sensationellt vittnesmål, säger han.

Läs mer ...

Äntligen fredag!

Vad händer i oss när vi läser en bok, litteraturprofessorn?

Författaren och litteraturprofessorn Birgitta Holm har precis givit ut en essäsamling om upplevelsen av litteratur och annan konst – om vad som händer i oss när vi läser, lyssnar eller tittar på kulturella uttryck.

– Böcker förlöser vår livskraft, säger hon.

Läs mer ...

Äntligen fredag!

Hur var det att arbeta om Katitzi-böckerna?

Författaren och journalisten Lawen Mohtadi har jobbat om språket i barnböckerna om Katitzi tillsammans med Katarina Taikons dotter, specialpedagogen Angelica Ström.

– Jag läste böckerna först som vuxen och blev helt uppslukad, berättar hon.

Läs mer ...

Äntligen fredag!

Hur är det att översätta en Nobelpristagare?

Anna Säflund-Orstadius debuterade som översättare 1984 och har översatt en lång rad böcker från franska till svenska – nu senast Nobelpristagaren Patrick Modianos "Horisonten" som precis kommit ut. Vi undrar: Är det någon skillnad att översätta en roman skriven av en Nobelpristagare jämfört med böcker skrivna av andra författare?

Läs mer ...

Äntligen fredag!

Grattis till Katapultpriset, Agnes Gerner!

I veckan blev det klart vem som får årets Katapultpris – alltså Författarförbundets utmärkelse för årets bästa debut. Vinnare blev poeten Agnes Gerner som prisas för sin diktsamling "Skall". Grattis säger vi! Och frågar: Hur känns det?

Läs mer ...

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Aktuella recensioner

Hjärta och smärta i en diktning som berör

Recension: Nattmusik för dagsländor av Eva-Stina Byggmästar

En bok om att vara på väg

Recension: Evigheten har redan börjat av John Ortberg

Kärlek, humor och vänskap

Recension: Will Grayson, will grayson av John Green

Tydligt kvinnoled i stor dikt

Recension: Ararat av Louise Glück

En riktigt obehaglig satir

Recension: Djuren i Afrika av Erlend Loe

Med rätt att sörja

Recension: Svartstilla av Susanne Skogstad

Tunn linje mellan framgång och katastrof

Recension: Fallet av Lars Wilderäng

En bok om det obeständiga

Recension: Den tunna isen av Lena Einhorn

Kärnfullt när bok blir serie

Recension: Guldkompassen 1 av Stéphane Melchior

Välkommen till Franks värld

Recension: Planeten Frank av David Yoon
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB