Genomtänkta pekböcker

Mitt yngsta barn är ett år och äntligen har hon börjat uppskatta innehållet i böcker, och inte bara att riva sönder dem. Till henne väljer jag helst någon av pekböckerna ur Nyfikenserien från OLIKA: "Vem är det?", "Vem har varit här?" eller "Vem är det som låter?" med text av Karin Salmson och Marie Tomicic och illustrationer av Anna Tim. Dessa är nämligen tre av få pekböcker även jag som vuxen uppskattar.

När jag läser böcker från OLIKA kan jag slappna av med fullt tillförlit. Jag behöver inte stressläsa framåt för att hinna censurera eller ändra namn eller text. Böcker från OLIKA är genomtänkta och har som syfte att visa barnen ett alternativ till normen och en värld som vi vill att den ska vara. Ut med stereotyper och in med möjligheter är ett signum som gett förlaget Rättvisepriset 2012. Dessutom är böckerna tryckta på ett certifierat tryckeri för att minimera koldioxidutsläpp och värna om miljön. Lite dyrare men mycket bättre.

Alla böcker jag läst från OLIKA har humor, vilket också är fallet med dessa tre i Nyfikenserien. Först och främst vill jag lyfta de geniala bilderna som är charmiga, färglada och lite oväntade med roliga attribut. Foad fluga har blommiga stövlar och Gabriel gris har en tiara.
På varje uppslag finns ett djur, med ett mindre vanligt namn och en liten text med en ledtråd och en fråga om vem djuret är. 

"Bäää, bääää! Vem är det som bräker? Lee lamm."

På slutet radas alla tio djur upp igen och vi uppmanas räkna dem. Det lockar även fyraåringen.  

Djur är kul och det blir extra spännande när jag som läser kan göra ljud så Vem är det som låter är favoriten. Men jag rekommenderar varmt alla tre.

22 oktober 2012
 
litteraturmagazinet.blogentry_155088.comments
 

Hur sorterar ni era böcker?

I min bokhylla står böckerna sorterade i färgordning"

För mig är böcker mer än bara läsning. Jag älskar att köpa böcker, titta på böcker, lukta i böcker och inte minst att vistas bland böcker. I min bokhylla står böckerna sorterade i färgordning, för att det ska vara snyggt. Det tar sin lilla tid att hitta, men det är det värt. Fast det tycker inte min man som numera förvarar sina böcker på en annan plats, därav det stora blåa hålet till vänster i hyllan. Så... jag önskar mig böcker med blå ryggar i julklapp.

Hur sorterar ni era böcker?

Nina Ruthström - 19 februari 2013

 

Här hos oss är en bokhylla i ordning bara lärarmaterial det är min mans bokhylla .

Min bokhylla den ska vi inte ens nämna här inne igentligen *L* , ja den är lite rörigt där på hyllorna,

man få gå på bokskatt äventyr. Det kan ju med vara charmigt på sitt eget vis det med. Det är ett hem som lämnar spår efter sig att det är levande .....

29 maj 2013

I genre och kategori, men ändå i en sorts estetisk ordning för att skapa visuell harmoni i bokhyllan. Det ska vara som en liten vandring och upptäcksfärd när man går närmare.

21 maj 2013

Att ha någon form av ordning på böckerna låter som en dröm, jag kan verkligen inte ha mindre aning på var någon bok är. (å andra sidan ser det till att man får läsa en hel del olika sorters böcker, för man vet aldrig vad man stöter på...)Om det skulle finnas någon ordning så går några möjligtvis efter serier (vilket måste vara det lättaste och mest meningslösa sättet att sortera, för om serien inte tar upp plats nog har jag fortfarande ingen aning om var de är), annars så tror/hoppas jag att jag har någon skillnad mellan lästa och olästa böcker, samt pocket-böcker, gamla böcker och nya böcker. Men det förändrar inte faktumet att det inte finns en människa som skulle kunna hitta en bok i min bokhylla efter något system. Jag tvivlar på att jag gör det själv.

20 maj 2013

Fantasy/Sci-fi står för sig i alfabetiskordning efter författare, även uppdelat så att de på engelska och pocketböckerna är på ett annat ställe. Likadant med resterande böcker.

14 maj 2013
Kommentar av Ethel

Inte alls, förutom att jag har olösta nyinköpta böcker på ett speciellt ställe.

28 april 2013
Kommentar av Mimmi

Alfabetiskt så gott det går. Håller just nu på att packa ner 53 hyllmeter inför flytt... Sen blir det platsbyggda hyllor men även där blir det bokstavsordning

27 februari 2013
Ogranskad kommentar. Vid granskning kan den redigeras eller avpubliseras.
Kommentar av Angelika Vaala Ewenson

Skönlitteratur är sorterat efter författarnas efternamn, facklitteratur efter ämne :-)

22 februari 2013
Ogranskad kommentar. Vid granskning kan den redigeras eller avpubliseras.
Kommentar av Birgitta Wannberg

I färg, i stora bokhyllan, men de stökiga pocketböckerna med baksidan ut, lugnt beige färg alltså.

21 februari 2013
Kommentar av Amonhoteph

Beror på genre. Historielitteraturen står i kronologisk ordning. Övriga böcker är sedan genrevis idelade efter en högs objektiv estetisk ordning för att skapa en större helhet.

21 februari 2013
Osignerad kommentar

Sorterar efter genre och författarens efternamn. Svenska författare har en egen bokhylla. :)

21 februari 2013
Kommentar av Tant Signe

Det är värst när jag soterat om böckerna för då hittar jag inte igen en speciell bok. Jag vill kunna gå i sömnen och ta ut en viss volym just när jag behöver den. Böcker är till för att läsas om och om och om igen. Pocket kastar jag utan samvetskval i papperinsamlingen eller lägger ut den i trapphuset. Oftast vill någon annan ha en gratis bok.

20 februari 2013
Kommentar av Challe

Jag var inne på färgsortering precis som i garderoben ;) MEN alla mina kursböcker tycks gå i samma tråkiga färger så det blev inte mycket till variation. Så nu står det i en EXPEDIT-hylla där varje "hål" har sin genre (ex: Fantasy, Scifi, Sagor, Musik, Konst, Drama, Matematik) och dessutom efter storlekshöjd ;)

20 februari 2013
Osignerad kommentar

Efter färg :) Böcker på tur läggs ovanpå för att inte glömmas bort!

20 februari 2013
Kommentar av Nina

Å Nina heter jag

20 februari 2013
Skriv svar
Kommentar av Lena

Finns det annan ordning är bokstavsordning!? Sorterat på författarens efternamn. Har delat på dokumentärt, svenskt och utländskt bara.

20 februari 2013
Kommentar av Mia

Olästa i en salig röra däe det råkar finnas plats just då, lästa efter författarens efternamn, dock ej i bokstavsordning. Till exempel huserar Karin Wahlberg brevid Joanna Trollope, Penny

Vincenzi jämte Isabelle Holland, Nicholas Evans bredvid Helene Tursten och så vidare.

20 februari 2013
Kommentar av Tony Lind

I första hand någon slags grov genreindelning (som Klassisk Skönlitteratur, Historia, Andlighet, Samhällsdebatt, Musik, Biografier, m.fl.), därefter mer godtyckligt. Det finns definitivt ett system, men det är helt anpassat efter min personliga estetik och associationsbana, så jag hittar väldigt enkelt, medan besökare kanske får klia sig i huvudet en stund... Som att Peter Straub står bredvid Stephen King, med deras gemensamma roman "Talismanen" som länk. Eller att Chuck Klosterman står bland musiklitteraturen, även om musik bara relaterar till en viss del av hans utgåva. Osv, osv, osv...

20 februari 2013
Kommentar av Barbro Alatalo

Lyrik, fakta, årsböcker och natur i en hylla. Övriga bokhyllor i ungefärlig bokstavsordning, i flera lager och med en separat avdelning för Norrbottensförfattare. Pocketböcker i en kista, kokböcker på köksbänken, olästa på hylla ovanför sängen, konstböcker och vackra fotoböcker lite varstans där man sitter och kopplar av. Gallring årligen behövs, köper nytt och byter böcker inom bokjuntan som fyller tjugofem år i mars.

19 februari 2013
Kommentar av Lena

Köpte en till bokhylla i helgen och började sortera efter kvinnliga resp. manliga författare. Svenska och utländska för sig. Fick en egen hylla för feministisk litteratur! Hittade gamla klassiker igen :-) Men det där med färg ska jag prova nästa gång...tack för tipset!

19 februari 2013
Kommentar av Göran K

Numera där de får plats i hyllorna. Spår efter en sedan länge havererad och sannolikt bättre sorteringsprincip kan dock fortfarande skönjas i mina bokhyllor.

19 februari 2013
Osignerad kommentar

Intressant det där med att sortera böcker efter färg! Själv gillar jag den färgmix som blir när man, enligt klassiskt maner sorterar i bokstavsordning på författarnamn. Men, alla sätt är bra...utom de dåliga!

19 februari 2013
Kommentar av Sandra

Jag sorterar också efter färg. Blir så galet snyggt!

19 februari 2013
Kommentar av Kåkå

Storlek (höjd). Brukar inte ha några problem att hitta, men nu skaffade jag nyligen en bokhylla till och flyttade runt alla mina böcker så nu hittar jag ingenting! Nästa gång blir det ämnes-/författarsortering ...

19 februari 2013
Ogranskad kommentar. Vid granskning kan den redigeras eller avpubliseras.
Osignerad kommentar

Efter genre. En deckarhylla, en med arbetarförfattare, en med tantsnusk, en med fakta, en med reselitteratur, en egen till Uffe osv...

19 februari 2013
Ogranskad kommentar. Vid granskning kan den redigeras eller avpubliseras.
Kommentar av malin helgee

jag sätter de så att de kan ge varandra något, guillous ondskan bredvid rabelais och skrattets historia, odyssen bredvid moa martinsson, agent x9 har en alldeles eget hyllplan dock.

19 februari 2013
Kommentar av Per Kjellqvist

Bokstavsordning efter författare och kategori.

19 februari 2013
Kommentar av Margareta Wersäll
Härligt det där med indelning efter färger, men skulle nog inte klara detta eftersom min sortering hela tiden ändrar sig. Jag gallrar ur (måste tyvärr för annars svämmar hela huset över) sedan ställer jag mina (för tillfället) älsklingsböcker nära och tillgängligt. Därefter blir det omsortering igen, jag har hur som helst ett "rörligt" bibliotek. Nu ska jag börja med "Det står ett rum här och väntar på dig" av Ingrid Carlberg. (Om Roul Wallenberg).
22 februari 2013
Kommentar av Tika Ewenson
Skönlitteratur efter författarnas efternamn, facklitteratur efter ämne :-) har dock prövat tidigare att sortera efter färg, men kunde ju inte hitta boken jag letade efter då! Men håller med om att det ser snyggt ut :-)
22 februari 2013
Kommentar av Lena Thorsell Randahl
Lyrik i egen hylla. I sovrummet efter färg för skojs skull, i övriga rum skönlitteratur i författarordning, fackböcker efter ämnen. Kokböcker nära köket.
22 februari 2013
Kommentar av Ewa Hermelin
Bokstavsordning på författarens efternamn. Utländsk och svensk skönlitteratur samt facklitteratur separerade. Älskar min bokvägg!
22 februari 2013
Kommentar av Lars-Åke Eliasson
Jag förstår är det i Vojlock ordning?
22 februari 2013
Kommentar av Katarina Wikholm
Ursprungligen efter ämne/genrer, författares efternamn, utgivningsår/serier. Akut hyllbrist har gjort att tandläkarprincipen tagit över
22 februari 2013
Kommentar av Laila Klefbom
Jag sorterar efter storlek, kanske inte så smart men det ser snyggare ut i bokhyllan.
22 februari 2013
Kommentar av Risto Andersson
Vi sorterar till men o kvinnor vid pockethyllan.
22 februari 2013
Kommentar av Elise Koelsch
Jag sorterar bocker efter storlek ocksa efter farg!
22 februari 2013
Kommentar av Kent Eriksson
Sorterar?
22 februari 2013
Kommentar av Maria Eriksen
Böcker är inte en inredningsdetalj! Färg!? Avslöjande...
22 februari 2013
Kommentar av Kristina Hård
Sorterar?
22 februari 2013
Kommentar av Lotta Abrahamson
Inte alls.
22 februari 2013
Kommentar av Smygande Steget
Först skriver jag in dem i mitt FileMaker register, sedan in i hylla efter språk, genre o författare
22 februari 2013
Kommentar av Carina Nilsson De Rosa
Lästa/inte lästa
22 februari 2013
Kommentar av Violetta Agnes Szasz
sorterar ????? läser !!!!!!
22 februari 2013
Kommentar av Linus Gustafsson
Efter bästa författare.
22 februari 2013
Kommentar av Lena Lodesjö
Sorterade efter färg???!? Slöseri med lästid! Mina står efter innehåll och om jag gillar dem eller inte.
22 februari 2013
Kommentar av Laila Nilsson
mina står från gillar bäst till gillar sämst:-) Puss till dig Nina....länge sen sist!
22 februari 2013
Kommentar av Ingela Busck
Såklart i färg !!
22 februari 2013
Kommentar av Anneli Nilsson
Som många andra, i författar ordning och utgivnings ordning.
22 februari 2013
Kommentar av Tina Karlsdotter Nilsson
jag köper bara pocket, å när de är lästa kan jag ge bort dem..
22 februari 2013
Kommentar av Sofia Guitz
Jag har mina i ett skåp i köket. Jag har lagt dem i nogrann ordning vilka jag ska läsa. När de är färdiglästa lägger jag dem längst ner.
22 februari 2013
Kommentar av Lise Kroer
iaf inte efter färg!
22 februari 2013
Kommentar av Birgitta Sandblom
Bohemiskt och författarordningen eller vad de har för innehåll.. dikter, citatböcker för sig, novellböcker, romaner för sig, faktaböcker alla har egna hyllor
22 februari 2013
Kommentar av Barbro Palm
Precis som flera andra: författarordning och olästa och lästa på olika hyllor. Har skänkt bort många böcker, känns bra att dela bra böcker med andra:)
22 februari 2013
Kommentar av Franco Matli
I mina hyllor står de ordnade efter ämnen.
22 februari 2013
Kommentar av Monica Boogh
Författarordning och inbördes titelordning tycker jag är bäst!
22 februari 2013
Kommentar av Anna Hagnell
Visst är det snyggt med färgen, men vilken sann bokälskare sorterar på det sättet? Genre och författare tilltalar mig mer.
22 februari 2013
Kommentar av Gunila Bohlin
Författarordning men olästa böcker på en egen hylla.
22 februari 2013
Kommentar av Kerstin Holmström
Sorterar? Räcker det inte med att läsa dem? ;-)
22 februari 2013
Kommentar av Margareta Sörenson
Här hemma kör vi med Hc och Hce fortfarande. Musealt! Men Varia-hyllan svämmar över först....
22 februari 2013
Kommentar av Hans Acates Holmström
Med ryggen inåt. Det blir mer spännande då.
22 februari 2013
Kommentar av Malyn Vanja Holmbom
Sorterar efter författare och genre. Sortera efter färg ger mig hjärnklåda då det ger ett otroligt stressigt intryck.
22 februari 2013
Kommentar av Stig Linderoth
En gång i tiden påskskyltade bokhandeln Pocket i Lund med bara böcker med gula omslag. Blev verkligen visuellt effektfullt !
22 februari 2013
Kommentar av Camilla Widén Nygren
Färgsortering.......mindre oroligt i rummet...snyggt
22 februari 2013
Kommentar av Birgitta Blomqvist
Snyggt med färgerna men jag föredrar att sortera mina efter innehåll.
22 februari 2013
Kommentar av Gina Santos
Mina böcker står sorterade i bokstavs ordning o storlekar.
22 februari 2013
Kommentar av Mailis Gullin
Jag sorterar hellre efter förf. och bokstavsordn. Tycker nog bäst om själva innehållet..
22 februari 2013
Kommentar av Anders Weström
Vi la vår bok under ett bordsben som var ojämnt.
22 februari 2013
Kommentar av Majvi Ekenberg
Ser snyggt ut!
22 februari 2013
Kommentar av Marianne Wikman
Tack för tipset! Ska genast undersöka om jag kan få till en vacker bokhylla när jag kommer hem! Tycker mycket om idén att sortera efter färg!
22 februari 2013
Kommentar av Charlotte Carla Larsson
Katarina Dahlbäck, du har fel, jag känner mig inte nonchalant, har bara ruskigt litet och mycket ligger i källaren. Kan antagligen inte skryta m 2.000 titlar men lånar mkt och mkt pocket som jag ger vidare....tycker om att titta på min bokhylla som en bölja i olika färger. Alla är vi olika som tur är, inget är rätt eller fel!
22 februari 2013
Kommentar av Maj Sundblad
Författarefternamn i bokstavsordning. Men jag blandar numera häftat och bundet. Deckare har däremot egna hyllor okså i bokstavsordning. Poesi, dramatik, konst, sagor och särskilt vackra band har egna hyllor. Det blir många hyllor!
22 februari 2013
Kommentar av Charlotte Carla Larsson
Färg-och storleksordning
22 februari 2013
Kommentar av Paulina Nilsson
Efter författarefternamn. Inbundna för sig, pocket för sig.
22 februari 2013
Kommentar av Yvonne Koltrastsyster Thyberg
Placerar dom efter storlek
22 februari 2013
Kommentar av Christina Forsgren Norin
Ämnesvis först, inom dessa ämnen i författarordning.
22 februari 2013
Kommentar av Mary Eklund
Samma som Gunilla Sergel.
22 februari 2013
Kommentar av Gunilla Sergel
Läsa böckerna eller bara ha dom för att impa?
22 februari 2013
Kommentar av Gunilla Sergel
Bokstavsordning efter författare och självklart områden, för att hitta blans mina ca 2000 böcker här hemma.
22 februari 2013
Kommentar av Britta Wästerlid
Så har även Lotta m fam sina böcker i stort.
22 februari 2013
Kommentar av Katarina Dahlbäck
Som bibliotekarie sorterar jag självklart böckerna i ämnesordning; SAB Light! Därefter i bokstavsordning. Att ha böckerna ordnade efter färg (eller storlek som en del gör) tycker jag tyder på en nonchalant inställning till litteraturen och dess betydelse!
22 februari 2013
Kommentar av Eva Lindmark
Jag sorterar i bokstavsordning efter författare, skulle aldrig hitta en bok annars. Men det var snyggt i bokstavsordning. Kanske skall tänka om ......
22 februari 2013
Kommentar av Jan Rhodin
I bokhyllor och på stolar, på bord och byråer, på golvet och på fönsterbräden, på hyllor i köket. Längst ned i en trave kan man hitta en gammal kär vän. Som hos min vän författaren och poeten Urban Torhamn hade det i sin jättelika lägenhet vid Norrmälarstrand.
22 februari 2013
Kommentar av Charlotte Salen
Jag vet var mina böcker står även om det inte är i ordning ser tråkigt ut kontrolerande
22 februari 2013
Kommentar av Lennart Carlstedt
Verner von Heidenstams böcker på Övralid står sorterade efter färgen på bokryggarna!
22 februari 2013
Kommentar av Ulla Öberg
Minns när Sofie sorterade mina barns böcker (när hela klassen var hemma hos oss och "arbetade" ihop pengar för Köpenhamns- och Stockholmsresa) Då sorterade hon alla böckerna efter färgen på ryggen. Mycket stiligt!
22 februari 2013
Kommentar av Ing-Marie Åkesson Fd Antonsson
@Eva Dahlén: Till utvalda second hand som sorterar böckerna efter någon form av respekt och princip, t ex Saron i Göteborg. Vissa böcker passar bättre på vissa second hand, andra på andra. Men HU för den second hand som lade alla pocket i en kista/lår "pga utrymmesbrist". Så billiga struntböcker i dålig papperskvalitet stod på hyllorna medans Solzjenitsyn i vacker pocket rufsades runt i kistan. De får inte mina böcker! Och i mitt gebiet är en del studielitteratur från 1980 bara att tippa bort. Fula, eländiga, förlegade.
22 februari 2013
Kommentar av Gunnel Svenson Björkvall
Efter författare om det är romaner, efter område om det är vetenskaplig litteratur. Hur skall man annars hitta??
22 februari 2013
Kommentar av Anna Lundqvist
Eva; känner igen ditt problem! Fast till slut var jag TVUNGEN att sortera ut. Skänker nu regelbundet till second-hand så andra får glädje av dom. Älskar också böcker och kan ALDRIG slänga. Bättre ge bort!
22 februari 2013
Kommentar av Anna Lundqvist
Slumpen, efter hur bra dom är och efter hur dom får plats (storlek). Fast inför den årliga bokrean krävs viss omoganisation. Nya böcker samt böcker som jag tycker bäst om har jag närmast mig, dvs i sovrummet. Hm....snart måste man nästan ha lånekort för att komma in på vår toa! ;-)
22 februari 2013
Kommentar av Miriam Dahlén
Efter genre. Samma författare ihop. Definitivt inte efter färg. Då kan man ju ha en bokhylle tapet om man ändå inte läser eller är läskunnig
22 februari 2013
Kommentar av Bettina Ruud
Hmm, sortera, vad är det för fel på flyttkartongerna i källaren ;)
22 februari 2013
Kommentar av Ann Luther
Samma här. Svårt, men jag har tagit en del till jobbet. Fast jag har ändå lite koll på dem där
22 februari 2013
Kommentar av Eva Dahlén
Mina bokhyllor är så överfulla att jag måste lägga många med ryggen utåt ovanpå de andra. Ni som också läser mycket men som vet att 1/3 av böckerna inte kommer att läsas igen och de har inget samlarvärde. Har någon vågat ge bort till Myrorna eller vad gör ni? Tips? Har ni ex slängt er studielitteartur? Jag behöver utrymmet till annat men samtidigt ÄLSKAR jag böcker.
20 februari 2013
Kommentar av Agneta Lindblad
Ja, då hittar jag, men det är snyggare efter färg.
20 februari 2013
Kommentar av Karin Grundahl
Sönlitteratur efter författare, fackböcker efter ämne och lite högar här och där.
20 februari 2013
Kommentar av Ulla Söderquist
Jag ordnade också i färgordning o sen hittar jag inte alls i i bokhyllan - men snyggt blev det!
20 februari 2013
Kommentar av RoseMari Frennberg
Eftersom jag skänkt bort min skönlitteratur har jag nästa bara böcker med speciellt innehåll och därför sorterar jag dem efter det.
20 februari 2013
Kommentar av Gunilla Olsson
Där de får plats. Ont om plats gott om böcker. ;)
20 februari 2013
Kommentar av Marie Milling
det är för många kommentarer för att orka läsa alla, men jag undrar lite vad det säger om vår tid att en ens kommer på idén att färgmatcha sina böcker? för mig blir det att ytan vinner över innehållet, som så mycket idag. känns o-roligt
20 februari 2013
Kommentar av Schwander Susanna
I alla fall inte efter färger utan efter ämne, språk och författare.
20 februari 2013
Kommentar av Agneta Fischier
Jag också! Viktigare, tycker jag!
20 februari 2013
Kommentar av Ruth Jonsson
Jag sorterar efter författare!
20 februari 2013
Kommentar av Nina Göth
Efter färg! Böcker på tur läggs ovanpå rätt färg för att inte glömmas bort :)
20 februari 2013
Kommentar av Ramani Andersson
Snygg...tack för tippset...
20 februari 2013
Kommentar av Nina Ekman
Tappra försök har gjorts att sortera efter genre och att samla ihop flera böcker av en och samma författare på samma hyllplan. Tapperheten har dock fått på moppe rejält och anarki råder. Men att sortera efter färg?! Då hade jag hittat ännu mindre än vad jag gör nu, när jag mållöst irrar runt bland hyllplanen...
20 februari 2013
Kommentar av Janislaw Hellstorm Ubåtsson
vad håller du på med?
20 februari 2013
Kommentar av Ylva Persson
Snyggt !
20 februari 2013
Kommentar av Helena Blomqvist
Bibliotekarie som jag är så har jag dem INTE efter SAB-systemet, utan lite hipp som happ:)
20 februari 2013
Kommentar av Kalle Strokirk
Det sägs att storleken inte har nån betydelse men i min bokhylla har den det.
20 februari 2013
Kommentar av Jan-Ingvar Palm
Jag sorterar efter hur bra dom är.
20 februari 2013
Kommentar av Jyrki Suominen
sorterar efter genre & författarnamn....
20 februari 2013
Kommentar av Jyrki Suominen
sorterade efter färg?! hur fånig kan man va?!
20 februari 2013
Kommentar av Britt-Marie Åkerlund
Jag ställer dem i bokstavsordning, efter författarnamnet. Jag har arbetat på bibliotek så..
20 februari 2013
Kommentar av Sven-Erik Petersson
Av alla stolliga idéer....!!!!
20 februari 2013
Kommentar av Märges Hans Thiele
Ryggarna utåt.
20 februari 2013
Kommentar av Inger Söderberg
Tack för tipset.
20 februari 2013
Kommentar av Åke Johansson
tyvärr i en masa lådor i garage och datarum. flera rum och hyllor!!!
20 februari 2013
Kommentar av Nina Fd Frölander Ruthström
Å ja Ulla Risling - det ena behöver inte utesluta det andra.
20 februari 2013
Kommentar av Ulla Risling
Det klart att när ytan är viktigare än innehållet så passar det ju bra efter färg! Det passar dock inte mig.
20 februari 2013
Kommentar av Kerstin Aleryd
Själv sorterar jag mina böcker i genreordning. Memoarböcker för sig, kvinnliga/maliga författare för sig. Deckare för sig och skönlitteratur för sig, öven mánligt/kvinnligt för sig. Mycket noga med detta
20 februari 2013
Kommentar av Kristina Rundin
Efter författarens efternamn i bokstavsordning, för att lättare hitta den bok man söker.
20 februari 2013
Kommentar av Helene Jonasson Ottosson
Fack allmänt för sig på översta raden. Kokböcker, trädgårds- och byggböcker har sina egna hyllor. Humor, barnb. och deckare/trillers står någorlunda samlade. Alla pockets är inträngda tillsammans, stående & i högar. I mittsektionen har jag alla de vackra gamla böckerna, som en slags prydnad. Ingen bokstavsordning, däremot i storlek, det är snyggast så. Och egterhand som man inskaffar fler så läggs de här å var ovanpå de fina raderna.
20 februari 2013
Kommentar av Henning Jonsson
Bästa roman Längst till vänster= "Tyngden och Nåden av Simone Weil"; Bästa lyrik= "Afton land". av Pär Lagerqvist.
20 februari 2013
Kommentar av Jane Myrberg
Sorterar? Böcker!? Jag håller i dem, läser dem o läser dem igen...
20 februari 2013
Kommentar av Mariann Sandvall Webb
Inte alls. Sist in, först i raden.
20 februari 2013
Kommentar av Heidi Myrvik
Sorterar delvis i kategorier eller ämnen.
20 februari 2013
Kommentar av Janice Sjöström
Ordningskvinna i skolan, så det blir i bokstavsordning efter författare. De böcker som inte får plats i hyllorna läggs i högar intill sängen och lite här och där, i väntan på fler hyllor.
20 februari 2013
Kommentar av Bernt Quarten Halvarsson
Min morbror envisade med att sortera om i min (!) bokhylla - i storleksordning.
20 februari 2013
Kommentar av Mormor Forslund
Lästa, efter författare. Olästa, i högar lite överallt där det finns plats.
20 februari 2013
Kommentar av Johanna Levenskog Johansson
Hela mitt liv är färgkodat, kalendrar, bokhyllor och personer :) Minns i färger. Om jag tänker på en viss händelse som ägt rum på en söndag är den gul. Söndagar är gula :)
20 februari 2013
Kommentar av Nina Ruthström

Det är så fascinerande tycker jag. Vet några bekanta som tänker på samma sätt.

20 februari 2013
Skriv svar
Kommentar av Håkan Nilsson
Facklitteratur ämnesvis av respekt för innehållet och för att kunna finna det jag söker. Skönlitteratur efter författarnamn - annars skulle jag inte kunna hitta bland mina tusentals böcker. Storleken kan vara ett problem som kräver kreativa lösningar liksom problemet med en hylla som blir full. Ibland behövs omstrukturering av hela biblioteket - men då får man ju umgås med sina "vänner".
20 februari 2013
Kommentar av Ode Andersson
Inte alls...
20 februari 2013
Kommentar av Lulu Lik
genre och storlek avgör...
20 februari 2013
Kommentar av Gertie Nilsson
Bokstavs ordning på författarens efternamn.
20 februari 2013
Kommentar av Johan Bergstedt
Sorterar?
20 februari 2013
Kommentar av Lilleba Nordenson
Verner von Heidenstam sorterade efter färg.
20 februari 2013
Kommentar av Kåkå Olsen
Storlek (höjd). Brukar inte ha några problem att hitta, men nu skaffade jag nyligen en bokhylla till och flyttade runt alla mina böcker så nu hittar jag ingenting! Nästa gång blir det ämnes-/författarsortering ...
20 februari 2013
Kommentar av Evy Svensson
Svenska och utländska konstnärer, konstguider, konsthistoria och varje kategori i bokstavsordning. Här ska böckerna hittas igen då jag vill läsa någon :D
20 februari 2013
Kommentar av Lennart Carlsson
Lästa och olästa! Sedan författare!
20 februari 2013
Kommentar av Martina Nyman
Storlek enbart. Snyggt, men opraktiskt.
20 februari 2013
Ogranskad kommentar. Vid granskning kan den redigeras eller avpubliseras.
Kommentar av Lena

Nej, inte snyggt heller!

20 februari 2013
Skriv svar
Kommentar av Richard Thörn
min facklitteratur på ett ställe, hustruns på annat. pcket för sig, hårdpack för sig, poesi för sig. Inom dessa grupper en välsignad oordning oordnat. Böcker tillkomna de senaste året kan hittas var som helst
20 februari 2013
Kommentar av Elizabeth Alback
För mig är det klassisk bokstavsordning samt genrer. Lättast att hitta då.
20 februari 2013
Kommentar av Carsten Palmer Schale
Storlek + ämne (i den ån detta går).
20 februari 2013
Kommentar av Lena Thoms
Säger som Pippi: "Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartenda dugg"
20 februari 2013
Kommentar av Ann-Charlotte Wickell
Lästa och ska läsa!
20 februari 2013
Ogranskad kommentar. Vid granskning kan den redigeras eller avpubliseras.
Kommentar av Nina Ruthström

Det är ju smart. Det saknar jag nu med min färgordning. Ska nog börja skriva en lista på vilka som ska läsas, namn och färg, så att jag hittar olästa böcker lätt sen.

20 februari 2013
Skriv svar
Kommentar av Jenny Mårdh
Genre-och bokstavsordning, det händer ibland att jag vill ändra om och det är något som tar väldigt lång tid. Jag har haft den indelningen sedan jag var med i min första bokklubb. Mina vänner tycker att jag är ganska nördig när det gäller mina böcker men eftersom jag har en hel del böcker skulle det vara helt omöjligt att hitta om de stod på ett annat sätt.
20 februari 2013
Kommentar av Elinor Edvardsson Stiwne
Jag älskar högar som ligger litet överallt
20 februari 2013
Kommentar av Åsa Jansson
författare
20 februari 2013
Kommentar av Malin Carlsson
Inte alls.
20 februari 2013
Kommentar av Victoria Westermark
I fakta,språk och författarskap. Blir inte så snyggt kanske. Men funkar för mig.
20 februari 2013
Kommentar av Bengt-Åke Lindquist
nog är det snygt, men tycker det är mer praktiskt att sortera efter författare.
20 februari 2013
Kommentar av Ulla Käck
Hipp som happ
20 februari 2013
Kommentar av Susanne Arnfridsson
Färgkoordinat och belysning :)
20 februari 2013
Kommentar av Ninna Persson
Just nu inte alls. Men jag önskar att jag hade klarat av att ha dem i färgordning för det är så snyggt!!!
20 februari 2013
Kommentar av Henrik Elstad
Här är det mest genre-sortering och lite "egna hyllor" för varje familjemedlem. Skönlitteraturen återfinns i vardagsrummet och facklitteraturen i sovrummet av någon anledning. Den aktuella läsningen hittar man oftast på DVD-bänken, soffbordet eller i jobbväskan. Oftast är det fullt så att det också bildas staplar ovanpå böckerna i hyllan, samt kassar som ställs undan alt. skickas vidare till behövande!
20 februari 2013
Kommentar av Bodil Hansson
Eftersom innehållet i böckerna är det viktigaste sorterar jag böckerna efter genre och författare.
20 februari 2013
Kommentar av Anders Hjertén
Två principer möts i brutal konfrontation: Det professionella SAB-systemet (som biblioteken än så länge jobbar efter) kombineras med tandläkarprincipen (Om du ser ett hål: Fyll det!). Resultatet blir givetvis total förvirring och ingen annan än jag hittar i kaoset.
20 februari 2013
Kommentar av Bitte Nohrin Jernberg
Efter genre! med faktaböcker resp matbibliotek i varsitt rum. Övriga väggar har skönlitteratur. Sort på författarnamn.
20 februari 2013
Kommentar av Liselotte Elg
Skönlitteratur i bokstavsordning på författarens efternamn. Övrig litteratur efter genre och då i storleksordning. :)
20 februari 2013
Kommentar av Ulrika Lund
Vad förvånad jag blir över att andra inte sorterar alls som jag! För mig gäller, i nämnd ordning: författarens ursprungsland, genre, bokstavsordning (författare), utgivningsordning (böcker av samma författare). Här har jag gått och tyckt att mitt sorteringssätt är självklart, och så verkar ingen annan göra som jag! Även DVD-filmer och CD-skivor sorteras enligt samma princip hemma hos mig.
20 februari 2013
Kommentar av Anna-Lena Ohlsson
Skönlitteratur i bokstavsordning, övrig litteratur efter genre. Och ibland storlek!
20 februari 2013
Kommentar av Elin Gustavsson
Säger som några andra - huller om buller står mina :o
20 februari 2013
Kommentar av Annelie Bengtsson Stenquist
Färgkordinerat, vackert och man tränar upp minnet efter hand
20 februari 2013
Kommentar av Marie Siberg
Sorterar efter författares efternamn i bokstavsordning för skönlitteratur och övriga i ämnesområden mer fritt, eftersom de inte är lika många. Nya olästa böcker hamnar på hög tills dess de är lästa och sorteras in. Problemet är att prioritera och sortera ut när bokhyllorna inte räcker... är inte så bra på det
20 februari 2013
Kommentar av Else-May Samuelsson
Huller om buller, men jag vet alltid var dom står!
20 februari 2013
Kommentar av Rosita Björk Eriksson
Efter genre och storlek.
20 februari 2013
Kommentar av Jimmie Alfredsson
Storleksordning, allt annat är ren och skär galenskap.
20 februari 2013
Kommentar av Annika Lindblom
Har provat många varianter, men färgkoordinerat slår allt. :)
20 februari 2013
Kommentar av Amy Lagerman
Efter författarens efternamn, genre och indelat i pocket och inbundet.
20 februari 2013
Kommentar av Åza Lantz
i alfabetisk ordning utifrån författares efternamn. Annars blir det svårt att leta upp böcker som man söker, tycker jag.
20 februari 2013
Kommentar av Ingela Schortz
Försöker sortera bort böcker hela tiden. Oordning kallas min sorts sortering i hyllan.
20 februari 2013
Kommentar av Saffran Rohm
Huller om buller. För maximal extreme book hunt.
20 februari 2013
Kommentar av Sophie Karlsson
Pocket och inbundet för sig och en egen avdelning för facklitteratur. Ingen ordning i övrigt förutom att fackböckerna står i ämnesgrupper.
20 februari 2013
Kommentar av Angelica Malander
Jag sorterar efter färg, så gott det går... Det dyker upp nya böcker hela tiden... :-)
20 februari 2013
Kommentar av Ewa Klingberg
Lite hur som haver både här och där. Men drömmer om att förvandla den utrangerade gillestugan till ett bibliotek.
20 februari 2013
Kommentar av Yvonne Stjärnkvist Ed
Brukar stå i bokstavsordning, efter författarens efternamn. Traditionellt och tråkigt kanske?
20 februari 2013
Kommentar av Kina Widén
Analfabetisk bokstavsordning, bokhyllor i ALLA rum (inkl hemlighusen ;-))
20 februari 2013
Kommentar av Han Oppi Høgda
Har bare 1.000 - 1.500 bøker så her står de litt sånn.... EG veit kor dei står. :)
20 februari 2013
Kommentar av Carola Jansson
Efter ämne o efter storlek. Fast nu är det rörigt, behövs fler hyllor.
20 februari 2013
Kommentar av Berit Görndt
I storleksordning!
20 februari 2013
Kommentar av Lena Sundell
Jag har sorterat mina böcker efter färg. Det ser så trevligt ut.
20 februari 2013
Kommentar av Anneli Gustavsson
Författare efter namn i bokstavsordning. Sen får ju inte de nya plats så dom hamnar över:)
20 februari 2013
Kommentar av Filippa Mannerheim
@Vanja Olsson. Jag upptäckte också att vi hade oerhört få gröna böcker när jag sorterade min bokhylla efter färg. Fick till och med kila in till tonårssonen och norpa till mig några Harry Potter för att det skulle bli någonting i grönt. Läste någonstans att gröna omslag inte säljer. Någon annan som hört något likande? Mystiskt... :-)
20 februari 2013
Kommentar av Piedad Castilla Castillo
Jag sorterar inte. Det finns böcker överallt.
20 februari 2013
Kommentar av Elisabeth Vikman
Strikt efter författarens efternamn, oavsett ämne och kategori. Efter första författaren om de är flera. Undantag: Hyllan för enbart fantasy i övre hallen utanför ungarnas rum.
20 februari 2013
Kommentar av Lillemor Rudholm
Hos mig är hyllans resp. bokens höjd avgörande! jag har hört (sant eller falskt) att mäklare tycker illa om för mycket böcker när en lägenhet ska visas och brukar förslå färgsorterat.
20 februari 2013
Kommentar av Susanne Åkesson
I storleksordning. Mycket snyggt!
20 februari 2013
Kommentar av Elin M Dunås
Också efter färg. Lätt att hitta böckerna också, eftersom jag har bra färgminne. :)
20 februari 2013
Kommentar av Vanja Olsson
Färgsorterat är snyggt. Min bokhylla påminde om ett lapptäcke.
20 februari 2013
Kommentar av Lotta Sjölander
I grupper om olika ämnen och författarna i bokstavsordning i varje grupp.
20 februari 2013
Kommentar av Helene Gustavsson
Olästa böcker i en stapel för sig. Lästa böcker huller om buller. Men jag brukar hitta den bok jag är ute efter.
20 februari 2013
Kommentar av Elisabeth von Hofsten
Böcker går ju inte att göra sig av med. Men om man skriver en bok om det så går det. Jag sorterade ut alla och skrev en egen ny bok om "Hålet i bokhyllan". Det var arbetsnamnet på den bok som jag debuterade med 2004. Titeln kom att bli "Glömskans partitur". På Arkens förlag, som jag nu har lagt ned.
20 februari 2013
Kommentar av Filippa Mannerheim
http://www.skrivateljen.se/om-filippa-mannerheim/
20 februari 2013
Kommentar av Elin Lucassi illustratör
http://www.litteraturmagazinet.se/elin-lucassi/serie/visa-mig-din-bokhylla Inspiration!
20 februari 2013
Kommentar av Camilla Centerblad
Självklart i bokstavsordning efter författarens efternamn.
20 februari 2013
Kommentar av Torgny Åström
Vet ej. Ngn ordning är det, men som jag inte är medveten om. Ändå hittar jag. Katastrof blir det bara om någon annan varit där. Lite märkligt är det. T.
20 februari 2013
Kommentar av Vanja Olsson
Ämnesvis. Men jag sorterade efter färg en period eftersom jag alltid vet vilka färger böckerna jag letar efter har. Blev förvånad över att jag hade så få gröna böcker...
20 februari 2013
Kommentar av Linus Glansholm
Jag längtar tillbaka till den tid då jag själv, i lugn och ro, kunde sortera min böcker. Nu är det barnen som river fram, hunden som gnager sönder, jag som bygger staplar på fönsterbrädor, köksbänkar, på micron, på sängbordet, i papperskassar från Konsum ...
20 februari 2013
Kommentar av Pia Widenström
I bokstavsordning efter författarnamn.
20 februari 2013
litteraturmagazinet.blogentry_161371.comments
 

Barnen som inte vill gå hem

Jag lyssnade till Morgan Allings vinterprat häromdagen. Han berättade om sin jobbiga uppväxt med alkoholiserade och missbrukande människor i sin omedelbara närhet. En dag fick han följa med en kompis hem efter skolan, det visade sig att även hennes föräldrar var alkoholiserade. Det hade han aldrig kunnat gissa! (Underbara Morgan! Lyssna på honom tycker jag.)

Det är vanligare med alkoholiserade föräldrar än vad en kan tro. I Sverige antas ca 10 % av befolkningen vara alkoholister, alltså 900.000 människor. Hälften av dem har ett barn vilket gör att nästan en halv miljon barn har en missbrukande förälder. Barn fulla av skam och skuld, som tror att det är bara hemma hos dem som flaskorna ligger i drivor och persiennerna är neddragna dygnet runt. Barn som är ledsna på ögonen, människor omkring kanske anar men vet inte säkert varför.

Därför är boken "Vill inte gå hem" så oerhört viktig. Den är skriven av Therese Hercules f.d. alkoholist och tablettmissbrukare som själv hade tre barn då hon la in sig på behandlingshem. Den riktar sig till alla barn i åldrarna 7-9 år med syfte att öka förståelsen för vad alkoholism är och hur det kan se ut i en alldeles vanlig familj.

Det är en gullig historia om bästa vännerna Totta och Lulle som leker varje dag, men helst inte hemma hos Totta. Ibland vill inte Totta skratta hur Lulle än fånar sig, och han förstår att något tynger henne men inte vad.
Ur ett genusperspektiv får boken klart godkänt då barnen har en kompisrelation (och faktiskt inte blir kära) samt att vi får se en pappa städa.                                                                                                         

Böcker är ju helt fantastiska på det sättet att vi kan läsa och känna igen oss, få veta att vi är inte ensamma och ta del av information. Som att det är aldrig barnets fel. Alkoholism är en ganska vanlig men farlig sjukdom som drabbar småbarnsföräldrar lika ofta som A-lagarna på bänken.

Den här boken ska diskuteras tillsammans med vuxen. Att prata om saker minskar tabun och det är kanske det viktigaste i denna fråga. Författaren menar att det viktigaste av allt är att vuxna som jobbar med och träffar de ledsna barnen, ska se och höra. Inte nonchalera problemet. Det är förmodligen inte helt lätt, men boken kan vara till god hjälp tror jag.

Tänk om barnet Morgan hade kunnat läsa den här boken och fått veta att han var inte ensam och det var inte hans fel.

Nina Ruthström - 25 januari 2013

 
litteraturmagazinet.blogentry_159869.comments
 

Jan Lööf, från vilken planet?

Sedan snart ett år tillbaka är min sons favoritbok samlingsvolymen av Jan Lööf med Morfar är sjörövare, Sagan om det röda äpplet samt Skrot-Nisse. Varje kväll vill han läsa den, och han har snart bläddrat sönder sidorna med vältecknade karikatyrer och fängslande detaljer. Boken har vi fått låna av min lillasyster. Den var också hennes favorit och helt säkert har många många fler barn i vårt avlånga land vaggats in i drömmar och fantasier med hjälp av Lööfs fascinerande berättelser. Vi i min generation såg väl alla Tårtan på tv!? Eller så har man läst om Skrot-Nisse, Örnie, Pelle, Fabian eller morfar? Jan Lööfs påverkan på svensk barnkultur är enorm.

Men. Har flickor egentligen något att hämta ur Lööfs böcker? Kvinnor förekommer högst sällan, och om de gör det figurerar de i bakgrunden. I vårt album på 94 sidor innehåller nio av dem en kvinna. En mormor som sover, en mormor som får ett äpple i huvudet, en lärare som inte säger ett ord och en mamma som sitter på passagerarsidan. Kvinnorna har ingen betydande del i berättelserna.
Naturligtvis klarar ingen av Lööfs böcker Bechdel-testet. (Innehåller handlingen två eller fler kvinnor, har de namn och pratar de med varandra om någonting annat än en man?) Ingen kvinna interagerar med en annan och inte ens ett enda djur som gestaltas är av honkön.

Jag inser att Lööf brinner för gubbar och apor, skrot och raketer. Jag misstänker att han är en ensamvarg som är sig själv närmast och därför tecknar sådant som liknar honom själv och finns i hans tankar. Men jag tycker det är konstigt att han nått sådan framgång utan att hans kvinnosyn ifrågasatts mer. Jag anser att det borde väcka anstöt när någon så tydligt utelämnar halva befolkningen, som att kvinnor vore ointressanta, meningslösa och som att det inte skulle gå att bygga upp en spännande historia kring en aktiv kvinna. Jag förstår att Jan Lööf får beröm för att han är en duktig tecknare, men jag tycker hans betyg borde dras ner avsevärt då han verkar ha en mycket förlegad syn på kvinnor och människor från andra kulturer.

Han har dock fått kritik för detta. För lite, men dock kritik. Kanske var det därför han till Pelle på planetfärd från 2010 tecknade den här bilden:

Han kände sig kanske klandrad och ville höja andelen kvinnor i sina böcker. Så klumpar han ihop dem på en egen planet med Gudrun Schyman och Tiina Rosenberg i centrum. Han passar på att parodiera det faktum att Schyman varit med i Let´s dance. Jag tolkar det som att han ger feministerna ett långfinger. På en planet skulle de sättas, lesbianer och feminister tillsammans och där kunde de leva i symbios. Och detta förmedlar han i en BARNBOK vilket belönas med bl.a. Astrid Lindrens pris 2011. Det gör mig förbannad!

Nina Ruthström - 8 januari 2013

 
Kommentarerna är förmodererade. Det vill säga de måste godkännas innan de blir synliga. Detta kan i vissa fall ta flera dagar - eller längre - beroende på arbetsbelastning.
Osignerad kommentar

EN författare kan inte skriva ur alla tänkbara aspekter. Dels måste man väl få uttrycka sig FRITT, annars blir det inte bra och dels får väl andra som känner för det skriva ur andra aspekter. Menar du verkligen att EN författare ska skriva om ALLT för att ha ryggen fri? Hur förklarar du populariteten hos (barn)läsarna? Och hur ska jag döma alla som BARA skriver om kvinnor eller hbtq? Ska inmte de skriva om uteliggare, män, funktionsvarierade, invandrare mm?

16 januari 2013
Kommentar av Mimmi

Ja jag som mormor tycker inte att det är jättekul att läsa Morfar är sjörövare gång på gång på gång. Mormor sover hela historien igenom,och morfar irl är redan barnbarnets idol... Men som så många andra har påpekat, barnen älskar Jan Lööf, och jag kommer inte att rensa ut honom ur hyllan. Håller helt med om det Nina skriver om att han inte borde belönas för sin trista kvinnosyn.

14 januari 2013
Kommentar av Conlon

Jag finner det oerhört viktigt att dekonstruera dekonstruktionen och även problematisera problematiserandet. För övrigt står det var och en fritt att generera litterära alster innehållande önskad representation av t.ex. burmeser, lesbiska, rullstolsbundna, dvärgar, harmynta, starropererade osv osv...

13 januari 2013
Osignerad kommentar

Något som Nina helt bortser från att Jan Lööf även illustrerar andras böcker. Till exempel Örnis bilar som är skriven av Carl Johan de Geer. Jag tänker att som illustratör har man´inte alltid fria hädner utan är bunden av texten och det författaren vill säga med den.

11 januari 2013
Kommentar av Elin

Det är finns en drygt 90%ig tyngdpungt på Y-kromosom i Lööfs böcker, men förutom tidigare nämnda Matildas Katter finns också boken Siffror med en flicka som hjälper en (manlig) proffesor att hitta sina tvättbjörnar. Tyvärr är ingen av de böckerna några favoriter här hemma och om jag kör en hobbypsykologisk tolkning tänker jag att Lööfs inspiration fungerar bäst när han skapar efter fritt efter eget huvud, utan att tänka på omvärdens krav och kommande tolkningar.

Lööf är absoluta favoriten här hemma och vi har flera av hans böcker. Jag ser också bristen på kvinnor i Lööfs böcker som problematisk när jag läser för mina barn (inte minst för att jag har pojkar), men jag försöker bemöta detta genom att själv vara lite kreativ när jag läser hans böcker. Och de läses ofta. Jag är själv uppvuxen med honom, feminist som jag är. Skrotnisse är en personlig favorit.

Tycker att det här en viktig och intressant disskusion (liksom den om tex Petsson eller Loranga, Dartanjang och Mazarin) men tycker inte att författarens oförmåga(?) att skildra kvinnor förminskar hens oerhörda talang som tecknare och sagoberättare.

(Har för mig att lite av Ninas frågeställningar bemöttes (på ett högst personligt vis) i TV-dokumentären om Lööf som jag av nån anledning inte kan googla mig fram till på ett enkelt sätt.)

11 januari 2013
Osignerad kommentar

Ett mycket intressant inlägg Nina. Det behövs fler som ifrågasätter något så heligt som barnböcker. Mitt barn är än så länge för liten för att intresserar sig för barnböcker men när det väl kommer ska jag se till att det kommer finnas en stor variation bland barnböckerna som ska läsas här hemma.

10 januari 2013
Kommentar av Nina Ruthström

Det är klokt tycker jag.

10 januari 2013
Skriv svar
Kommentar av Lasse

Jag tycker inte man kan kräva att en författare ska skildra alla tänkbara perspektiv. Om samhället är hyfsat fritt och jämlikt kommer totala litteraturen att täcka in de olika perspektiven, även om varje enskild författare "är sig själv närmast". Där finns väl en del att göra, men kvinnliga perspektiv saknas ju inte i barnlitteraturen.

Hur ser du på Gunilla Bergström, Nina? Kvinnan som skriver om en pojke och hans pappa?

10 januari 2013
Kommentar av Nina Ruthström

Jag har recenserat en av hennes böcker här på LittMag faktiskt. Vissa Alfons gillar jag, andra inte alls.

10 januari 2013
Skriv svar
Kommentar av Nathalie

Om alla som skapar något skulle ta hänsyn till vad som är politiskt korrekt skapar vi ju ett samhälle med cencur, eller man får bara uttrycka sig om man uttrycker sig rätt. Sedan kan jag hålla med om att de är tråkigt att barnböcker saknar kvinnliga förebilder. De finns ju mest superhjältar som är just män. Men de kanske är för att de har varit ett mansdominerat yrke. Jag tycker att de är bra att Nina tar upp detta men de finns inget rätt eller fel och jag tycker inte Jan ska få kritik för sitt skapande, de ska väl vara astrid lindgren priset som ska svara på Ninas kritik.

9 januari 2013
Kommentar av Ivana

Det är inte det han förmedlar. Det är du som tolkar hans böcker utifrån ett feministiskt synsätt och lägger på en mall som aldrig kommer att passa över hans böcker. Litteratur och böcker ska vända sig till alla. Alla gör sin tolkning, men ingen av tolkningarna är rätt, de är bara egna. Om han inte vill skriva om kvinnor eller vill ha kvinnor i sin handling, vem är du att kräva att han har det? Det är hans böcker hans historier som vi får ta del av. Tycker absolut inte att man ska dra en slutsats om att han är en enstöring som är sig själv närmast. Lite magiskt tänkande och lite barnasinne hade kanske varit på sin plats. Det är trots allt en barnbok och inte ett politiskt ställningstagande.

9 januari 2013
Redaktionens kommentar av Nina Ruthström

Jag kan naturligtvis inte kräva något. Jag kan däremot tycka och tänka och kritisera.

Och jag är mycket kritisk mot att den mansdominerade sagovärld Jan Lööf presenterar som dessutom innehåller nakna kvinnor och politisk satir, belönas med Astrid Lindgrens pris.

9 januari 2013
Kommentar av Ivana

Det var just det jag försökte få fram. Det man ser som vuxen och det som man ser som barn medan man läser böckerna är två helt olika saker. Barnen har inte de referenserna som vi vuxna har och ska inte heller tvingas gå miste om Lööfs sagovärld för att vuxna ser något helt annat. Och enligt vad jag ser i kommentarerna här under, så är det många flickor som har tyckt om böckerna och ändå växt upp till förnuftiga vuxna. Vad gäller prisutdelning och vinster av priser i allmänhet så är det aldrig rätt som vinner, men jag är säker på att Astrid Lindgrens stiftelsen har en bra motivering till varför de har delat ut priset just till Lööf.

9 januari 2013
Kommentar av Ida

Men skapar inte de böcker barnen läser deras framtida referensramar? Är det inte viktigt för, säg, en tjej, att få läsa om andra balla tjejer som framställs som människor vilka som helst, så att det blir en del av ens framtida referensram? Jag tänker att om litteratur skall vända sig till alla, som du säger, och i det här fallet till alla barn, så skulle jag som barn ha haft lättare att känna mig tilltalad av det jag läste om var en värld där kvinnor ingick.

10 januari 2013
Kommentar av Ivana

Jag tror inte det är så det fungerar. Nu har jag inte själv barn, men om man tittar på kommentarerna nedan så är tydligen Lööf en storfavorit hos både flickor och pojkar så de har inget krav på vad böckerna ska innehålla. När de blir intresserade av att leta efter en rollfigur att identifiera sig med, kommer de att hitta den själva. Jag har läst i hela mitt och jag har fått i arv från min mamma som likaså har alltid haft en bok liggande inom behändigt avstånd att det är en historia som jag läser. Det är inte verklighet. Och det tror jag är viktigt att förmedla till barn när de blir så gamla att de kan greppa det. För att göra en väldigt generell jämförelse - om man är emot Lööf kvinnofattiga värld, hur ställer man sig i så fall till de klassiska sagoböckerna som Tusen och en natt, den kvinnosynen den förmedlar är väl inte ok? I mitt tycke så tycker jag att de som ska kritisera böckerna är barn som böckerna vänder sig till. Inte vi vuxna som, speciellt i dagens läge, letar efter politisk korrekthet i allt som skrivs. Sen vill jag bara tillägga att det är kul och helt ok att dela åsikter och kul att dividera med folk som har andra åsikter eftersom jag tycker att det är utvecklande. Vad jag inte tycker är ok och som jag reagerade på i Ninas recension är den mindre smickrande beskrivningen av Lööf som person. Om hon känner honom personligen så ber jag om ursäkt. Om hon inte gör det, så hörde det inte alls hemma i recession där boken ska stå i fokus.

11 januari 2013
Skriv svar
Kommentar av Robin P

Ska lätt köpa in barnböcer som Jan Lööf har illustrerat.

Och till Jan Lööf:

STÅ PÅ DIG! Låt inte lesbian-/feministmaffian knäcka dig! Du har kultureliten mot dig, men folket med dig!

9 januari 2013
Kommentar av Erik

Nej du Robin P. Jan Lööf har inte heller folket med sig.

9 januari 2013
Kommentar av Apan

Kultureliten har han inte emot sig om du ser på vilka hans personliga vänner är. Släng dig inte med uttryck du inte har belägg för. En feministbloggare utgör inte vad jag skulle kalla "kultureliten".

10 januari 2013
Skriv svar
Kommentar av Sofia

Jag håller med dig Nina, men jag älskar Jan Lööfs alla böcker och det gör mina barn (både flickan och pojken) också. Som små funderar barnen inte så mycket på om det är flickor eller pojkar som är på äventyr i böckerna, men att det nästan uteslutande ÄR pojkar som är på äventyr skapar förstås en slags bakgrund utifrån vilken barnen så småningom tolkar och förstår sin omvärld.

Jag vill dock inte lasta Jan Lööf för det, utan hoppas istället att fler kvinnliga barnboksförfattare framöver kommer att gestalta flickor på äventyr på ett lika fascinerande sätt, som ett alternativ till alla Jan Lööfs berättelser. Naturligtvis MÅSTE det inte vara kvinnor som gör det, men eftersom det framför allt är kvinnor som upplever bristen som ett problem, och eftersom fler kvinnor skriver och illustrerar barnböcker, är det antagligen upp till dessa kvinnor att göra det.

9 januari 2013
Kommentar av Snabbmakaroner

Jag kan egentligen inte uttala mig om bilden, då den ju dyker upp i ett sammanhang och jag skulle behöva läsa hela boken. Är det de enda kvinnorna som dyker upp i boken? Sen kan man nu tolka den på lite olika sätt förstås. Jag tycker nog att den är lite rolig men skulle väl tänka två gånger innan jag ger en bok med den bilden ett barnbokspris.

Men sen måste jag ändå klaga: 1) Du nämner inte Matildas katter (2009), en populär och fin bok. Visserligen könsstereotyp, då Matilda tar hand om djur i boken. 2) I ABC-boken tecknar han MÄN som APOR och verkligen ganska obehagliga sådana. Hade han gjort samma sak med kvinnor hade han fått skit för det! Jag tycker att hans bilder utstrålar stor ensamhet, kanske till skillnad från bilden på kvinnoplaneten. Ensamma män - inte heller så positivt. 3) Han har själv skrivit om sina problem med att teckna kvinnor: i Jan Lööfs serier – Volym Två (Kartago Förlag 2009). Nu har jag inte boken, men man kanske kan börja med att se vad han själv har att säga?

9 januari 2013
Kommentar av Nina Ruthström

1. Ok, han har skrivit Matildas katter dvs EN bok om en tjej. Bättre en ingen alls helt klart, men fortfarande EN av...många. Med sina katter som är hanar.

2. Där har du en poäng. Han gör karikatyrer även på män. Den förtar dock inte det faktum att det fortfarande är män hans sagovärld består av.

3. I en intervju säger han att han "aldrig tänkt i de banorna", att det skulle vara få kvinnor med i hans böcker.

Säger ju lite om hur han ser på omvärlden.

9 januari 2013
Skriv svar
Kommentar av Annica

Av mina sju barn är det de två töserna som älskat hans böcker mest genom åren. Jag gillar också hans böcker och har aldrig s aknat kvinnor/flickor. Måste en författare skriva böcker så de passar alla? Som sagt jag och mina flickor älskar och har älskat böckerna och ser inget i att de flesta av hans böcker handlar om pojkar, det är historien som gör böckerna spännande och de underbara teckningarna, inte vem som syns mest. Tycker det blir lite trist om alla författare helt plötsligt måste skriva på ett speciellt sätt för att alla ska bli nöjda. Gillar man inte hans böcker får man väl hitt en annan författare som tillgodoser ens behov. Inte ska väl en författare behöva ändra sitt skrivande bara för vissa inte gillar böckerna? Ung som att tycka att deckare är trista och att alla författare måste skriva så jag gillar det.

9 januari 2013
Kommentar av Matte

Heja Jan Lööf! Både min son och min dotter har glädje av hans vältecknade album! Detta är bara ett i ledet att sabba ner sådant som inte är politiskt korrekt, blir Astrid Lindgren nästa måltavla?

9 januari 2013
Kommentar av Ullis

Bra skrivet Nina. Jag har dock hittat en bok av Jan Lööf (från 2009) där en tjej är huvudperson, den heter Matildas katter. En bok som mina barn tycker mycket om.

9 januari 2013
Kommentar av Emelie

Kan man inte tänka sig att Jan Lööf riktar bilden med kvinnorna ovan till oss vuxna? Barn känner ju inte igen Tiina & Gudrun. Är det inte Knoll & Totts mor som sitter där också? Vilken underbar dagspolitisk kommentar! Måste helt klart bekanta mig närmare med denna Jan Lööf!

9 januari 2013
Kommentar av Elisabeth

Jag kan inte annat än igen konstatera att "kritik" av det här slaget påminner mig om de vuxna tanterna i min barndom Bibelbälte i Småland som hittade fel på precis ALLT. En otillåtande ton, ett surt räknande av allt som satte stopp för det mesta som någon ville göra, oavsett om man var religiös eller inte. Läs inte Lööf. Täck din sons ögon. Om inte flickor gillar Lööf spelar väl ingen roll. Han tecknar en mjuk och samtidigt grabbig värld som pojkar älskar. Och han har humor.

9 januari 2013
Kommentar av Lööfs bildvärld är stereotyp

Du missade några av Lööfs bilder på kvinnor i genomgången: pinup-kalendern på verkstadens vägg. Jag tror att det var första porrbilden jag såg.

9 januari 2013
Redaktionens kommentar av Nina Ruthström

Ja, det kunde jag haft med. Den upplagan har han dock reviderat: http://www.barnboksprat.se/wp-content/uploads/2010/10/ornisbilar-500x255.jpg

10 januari 2013
Kommentar av Lööfs bildvärld är stereotyp

Tack för länken!

11 januari 2013
Skriv svar
Kommentar av Emelie

Jan Lööf är en man som tydligen skriver böcker för och om pojkar. Vad är felet? Det finns för lite manliga arenor i dag. Från vilken planet han är? Mars så klart.

9 januari 2013
Kommentar av Jonas B

Vi får väl helt enkelt hoppas att barnen får läsa böcker av alla möjliga olika författare, med olika perspektiv på tillvaron...

Ett tips till kritikern (och alla föräldrar) är att Jan Lööf faktiskt har skrivit en bok där huvudpersonen är kvinnlig. "Matildas Tigrar" heter den och är förstås även den helt fantastiskt.

8 januari 2013
Osignerad kommentar

Nina skriver att Jan Lööf "verkar" ha en förlegad syn på kvinnor samt människor från andra kulturer. Hans kvinnosyn vet jag inget om men om han har problem med andra kulturer skulle han kanske inte valt att bosätta sig utomlands??? Eller vad tror du själv Nina?

8 januari 2013
Kommentar av MW

Nina;

Du får väl rita egna barn-och ungdomsböcker i stället för att klaga.

Bilden framställer just dessa kvinnor på ett visst sätt, inte alla.

8 januari 2013
Kommentar av Nina Ruthström

Eller så fortsätter jag att diskutera andras barnböcker här på litteraturmagazinet som är en sida för oss som gillar att tycka till om litteratur.

8 januari 2013
Skriv svar
Kommentar av Anette H

Ja, fast även om det nu finns böcker "av och med tjejer" så tycker jag att det finns ett stort problem här som Nina sätter fingret på. Det handlar inte om att det måste vara 50/50 pojkar och flickor i alla barnböcker, utan det handlar om hur dessa framställs. Pojkar och män representerar människan medan flickor och kvinnor alltid är - flickor och kvinnor (tjej-böcker bla.). Prova själva att göra bechdel-testet inom filmer och böcker, de flesta stora produktioner klarar inte detta. Så nog finns det ett problem alltid!

8 januari 2013
Kommentar av Snabbmakaroner

Jag vet inte, jag. Han tecknar ju gärna män som apor.

9 januari 2013
Skriv svar
Kommentar av Joachim

999 ungar av tusen ser Jan Lööfs gubbar för vad det är, ty han har ju sitt barnasinne kvar. Problemet uppstår när en "vuxen" vill sätta feministglasögon på barnen. Något de betackar sig för i 999 fall av tusen. Ty barn vill leka och inte få kommentarer som "när stereotyper och vidmakthållande av patriarkatet belönas med pris" i syfte att tala om för dem hur dåliga deras läsupplevelse är. Danskarna till exempel anser att vissa debattörer i Sverige är ute efter att kastrera kulturen efter som den inte har "rätt genusperspektiv. Undrar om de inte har rätt...

8 januari 2013
Kommentar av Anette H

Det är vuxna som ska hjälpa barn att sortera världen. Därför bör vi ge barnen ett stort utbud av kulturupplevelser som bla. innebär att visa att även flickor kan vara sjörövare ocv även pojkar kan tycka om hästar. Det innebär inte att vi ska be våra barn läsa såna här recensioner så att de ska förstå vad deras böcker förmedlar i ett större perspektiv. Och att kritiskt ifrågasätta är inte att kastrera, det är att välkomna alternativ.

8 januari 2013
Kommentar av Nina Ruthström

Precis!

9 januari 2013
Kommentar av GJ

Sjörövare är omoraliska kriminella element vars identitet varken pojkar eller flickor bör ikläda sig, eller?

9 januari 2013
Skriv svar
Kommentar av gertel

Han har skrivit Matildas Katter

8 januari 2013
Kommentar av cccc

Ja, den har vi och även om den verkar vara ett undantag så hade han ju inga som helst problem att teckna henne.

9 januari 2013
Skriv svar
Kommentar av Bokbabbi

Håller helt med dig Nina - Jan Lööfs böcker är mycket bra tecknade men jag tycker faktiskt att de är obehagliga för att flickor/kvinnor saknas i hans värld.

8 januari 2013
Osignerad kommentar

999 barn av tusen tycker inte att Jan Lööfs böcker är obehagliga för att de inte har "rätt genusperspektiv". Vad som är obehagligt är att en vuxen person anser att en barnbok är obehaglig. 

8 januari 2013
Kommentar av Frida

jan lööf, är det du?

8 januari 2013
Skriv svar
Kommentar av Nanette

Vilken tur ändå att det finns böcker om gubbar. Jag menar, gubbar, och i synnerhet vita medelålders sådana, står ju inte så högt i kurs nuförtiden och blir alltmer sällsynta. De som egentligen är på väg att bli gubbar kämpar emot så länge det bara går, de rakar skallen och sliter på gymet eller blir memiler (män i lycra på racercyklar). Så då kanske man kan tolka det som att han skriver om en minoritet eller ur ett minoritetsperspektiv. Och då, kanske, kan man tycka att det finns ett behov även av böcker av Jan Lööf.

8 januari 2013
Kommentar av Joakim

Måste allting bli genusfrågor? Jag är inte alls säker på att ett barn tolkar bilden ovan som du gör, jag tror att de ser något mycket enklare, naturligare och bättre.

8 januari 2013
Kommentar av Nina Ruthström

Det är ju just det som är PROBLEMET. Som barn ser man ju inte att vi lever i ett patriarkat. Man bara vaggas in att det är naturligt att män fungerar på ett sätt och kvinnor på ett annat när vi i själva verket vill ge våra barn samma förutsättningar.

8 januari 2013
Osignerad kommentar

Nä nina nu får du ge dig! Vårt liv blir vad vi gör det till. Jag ahr aldrig upplevt att vi skulle elva i ett patriarkat. Och glöm inte att det är vi föräldrar som ger barnen deras värderingar. Ge du dina barn dina konstiga värderingar så skall jag lära min son att alla är lika mycket värda oavsett kön, etnicitet, politisk hemvist etc.

8 januari 2013
Kommentar av Maja

Det är väl inte bara vi föräldrar som ger barnet värderingar? Barnet lever i ett samhälle. Gå in i BR eller någon annan leksaksaffär så ser du hur tydligt man visar vad som är för pojkar och vad som är för flickor. Det är bara ett exempel på hur vi indoktrineras (förlåt ordet:) till att bli de vi blir.

8 januari 2013
Kommentar av Nina Ruthström

Om alla upplevde att vi levde i ett patriarkat, skulle vi inte längre göra det.

Som Maja säger så är jag tyvärr inte som förälder den enda som lär barnet vad som är rätt och fel. Levde vi på en öde ö så men det gör vi ju inte.

8 januari 2013
Kommentar av Markus

Hur kan någon missa att vi lever i ett patriarkat? Det torde vara uppenbart för alla som bryr sig om att följa samhällsdebatten.

Problemet här är ju om vi ska tillåta generationer med äldre värderingar att påverka våra barn. Det är ju inte bara Lööfs gubbar utan t ex pepparkakeland, Tintin och små söta negerbarn på Kurrekurreduttön som inte längre känns salongsfähiga i alla kretsar. Att börja censurera vårt förflutna genom att undanhålla opassande litteratur från våra barn är diktatoriskt och fel, däremot behövs denna typ av debatt så att vi föräldrar kan upplysa och komplettera våra barns sociala bildning.

9 januari 2013
Skriv svar
Kommentar av Magnus

Mina två döttrar älskar "Morfar är sjörövare" (där muslimer/araber gestaltas ytterst stereotypt) och Pettsson-böckerna trots att inga kvinnor gestaltas i dem. De gilar andra böcker och berättelser där det finns massor av flickor/kvinnor/gummor. Pippi, Emil, Lotta, Tisdagskossan och Tisdagspiraterna etc. Vad är problemet? Som sagts tidigare. En författare får väl nischa sig hur hen vill? Alla hästböcker där män inte existerar? Läs andra böcker då om Lööf är så hemsk.

8 januari 2013
Kommentar av Leif

Tur att man inte går in med samma inställning när man analyserar hästböcker. Det är faktiskt tillåtet för en författare att nischa sig, att ha en specifik målgrupp för ögonen, att inte försöka inbegripa alla i sina böcker.

8 januari 2013
Kommentar av Nina Ruthström

Absolut. Men tokigt när stereotyper och vidmakthållande av patriarkatet belönas med pris som Astrid Lindgrens.

Dock tycker jag att "hästböcker" borde ha både flickor och pojkar representerade, dessa böcker skulle jag välja.

8 januari 2013
Osignerad kommentar

Nina, det finns många hästböcker idag däe både killar och tjejer är representerade. Pia Hagmar har skrivit serier om tre olika flickor, Klara, tesss och Flisan. Alla har ridande killkompisar. När jag var liten och läste böckerna om Britta och Silver förekom killar/män i böckerna. Marie-louise Wallin ´har skrivit "Pojken och hästen" och Lin Hallbergs senaste bok visar också att killar kan rida. Så vore jag dig skulle jag börja botanisera bland dessa för att såga dessa också jäms med fotknölarna som du gör med allt annat.

8 januari 2013
Kommentar av Nina Ruthström

Precis. Det finns gott om böcker där flickor är "målgruppen" men där pojkar också finns med. Dessvärre är det mer sällan tvärtom. POjkar läser om pojkar (om de läser). Och flickor läser om flickor OCH pojkar.

8 januari 2013
Kommentar av Anki

Har jag en ytterst ovanlig son då som älskar vissa böcker där tjejer är huvudpersonen? "Här kommer UppfinnarJohanna", "Lilla Anna", flera av disneysagorna mm. Han gillar även Pelle-böckerna. Sen sa han till sin lillasyster häromdagen att man leker med det man tycker är kul, då vill jag ha en rosa docka så leker jag med en sån. Jag känner att vi inte inte uppfostrat honom ur samma synsätt som artikeln är skriven, dvs ett sterotypiskt synsätt där man från början utgår från och antar att pojkar gillar det och flickor gillar det. Känns lite lika människor som säger: Killar kan OCKSÅ ha rosa, och tjejer kan OCKSÅ gilla bilar. Ja men självklart, var det någon som påstod nåt annat eller varför lägger man fram det på det sättet?

Angående bilden har jag inte ens lagt märke till att de var svenska politiker, och min son trodde bara det var två mammor som tyckte om varandra. Så enkelt kan barn uppfatta saker som vuxna stör sig på.

9 januari 2013
Skriv svar
Kommentar av Lotten

Vår dotter gillade Lööfs böcker när hon var i den åldern. Man kan gilla böcker även om det inte handlar om samma kön som man själv. Jag förstår inte hetsen i detta. Våra barn har älskat Pettssonböckerna. Inte en kvinna i de böckerna heller. Är de dåliga därför? Förstår inte!

8 januari 2013
Kommentar av Nina Ruthström

Jag gillade också hans böcker. Tjejer gillar ofta böcker som handlar om killar. Killar är nämligen norm. Det killar gör anses coolt, det har hög status. Men det tokiga är att killar nästan aldrig läser böcker som handlar om tjejer. Dessa kallas "tjejböcker" och är just för tjejer, brukar man anse. (Bortsett från Astrid Lindgrens Pippi och Ronja)

Böckerna om Pettsson gillar jag också. Jag saknar absolut kvinnliga figurer, men gillar böckerna ändå för att de presenterar en mjuk härlig gubbe som är kärleksfull mot sin katt och på annat sätt frångår den stereotypa mansrollen.

8 januari 2013
Kommentar av Maja

Håller med!. En kompis skulle ge ut en bilderbok på ett stort förlag, Förlaget rekommenderade att huvudpersonen skulle vara en pojke. Föräldrar till flickor köper nämligen bilderböcker även om det är pojkar som är huvudpersoner, medan 'pojkföräldrar' helst köper böcker som handlar om pojkar ... Business ...

8 januari 2013
Skriv svar
Kommentar av Klarsynt.

om alla skulle lägga sig i vad en författare ska skriva skulle inga barn, eh, menar, böcker bli födda/skrivna. Herregud.....

8 januari 2013
Kommentar av Nina Ruthström

Det här är en sida som diskuterar litteratur. Herregud...

8 januari 2013
Skriv svar
Kommentar av John

Min dotter gillar Jan Lööfs böcker. Trots brist på kvinnliga huvudrollsinnehavare och långinger mot feministerna. Bör jag oroa mig för hennes utveckling nu?

8 januari 2013
Kommentar av Klarsynt.

gillar din kommentar: ....och jag hade hur roligt som helst när jag läste hans böcker till min dotter, borde jag oroa mig för hennes och ve och fasa, min egen utveckling? :)

8 januari 2013
Kommentar av Julia

John: Ja.

Klarsynt(...?): Ja det verkar så.

8 januari 2013
Kommentar av Lena

+1

9 januari 2013
Kommentar av Lena

Suck. Du ser inte poängen eller?

9 januari 2013
Kommentar av Åsa

Jag tycker att Ninas kommentar är intressant, men jag förstår inte riktigt poängen med att det var fel att Jan Lööfs bok belönades med Astrid Lindgrens pris. En bok kan ha goda kvaliteer även om innehållet inte är "genuskorrekt". Man kan bedöma kvalitet ut många olika perspektiv, och genus är bara ett. Det vore ganska hemskt om bara böcker som innehåller lika många män som kvinnor i viktiga roller anses vara av god kvalitet. Jan Lööfs böcker har så oerhört många andra positiva egenskaper, så jag förstår verkligen att den belönas.

9 januari 2013
Kommentar av Camilla Elisabet

Jättebra artikel, delar din sorg/upprördhet!

Orkar inte läsa alla kommentarer och hoppas det här redan skrivits.

Problemet är inte ifall flickor och pojkar kan leva sig in i en helmanlig värld. Det är inget bevis för något, möjligen kan man tänka över hur många helkvinnliga världar sönerna älskar.. Problemet är vilka djupgående effekter det får när man lever sig in i att vara män"-niska" och sedan själv tom som flicka/kvinna själv ser av-mänskligade eller extremt förenklade, icke-handlande karaktärer både som lika och inte alla lika en själv. Där har vi hela problematiken. Känner du inte igen dig i det och är kvinna själv, så har jag och andra kanske dragit fel slutsats om hur det vi kallar könsmaktsordningen är negativt. Om du är man så kan du ju fråga kvinnor du känner om de upplever en sån här konflikt mellan att vara människa och att vara kvinna. Du kan sedan säga att efter att ha pratat med kvinnor jag känner så verkar inte det här stämma. Du kan också fundera på om du tror att det som är sant kring just Lööfs värld är vanligt och hur det påverkat dina försommar om individer av olika kön. Men du kanske borde lyssna mer än prata om just detta.

9 januari 2013
Kommentar av Roger

Vill inte gå in på den pinsamma genus-debatten. Stanna dock gärna vid bedömning av boken och låt bli att skriva dina fördomar om författaren och hans tankar.

9 januari 2013
Skriv svar
litteraturmagazinet.blogentry_158768.comments
 

Läser du alltid ut den bok du påbörjat?

Tegelstenen på nattduksbordet är på ungefär 600 sidor. Oftast inga större problem, om boken är gripande, intressant, eller om den åtminstonde gör mig klokare. Helst ska boken få mig att vilja läsa den. Boken ska föra så att säga, gärna förföra. När så inte är fallet vilar ansvaret helt och hållet på mig. Då är det av ren vilja och envishet som jag plockar upp fanskapet och trälar mig igenom sida efter sida.

Grejen är den att jag kan inte låta bli att läsa ut en bok. Det har kanske hänt en eller två gånger i mitt vuxna liv att jag låtit bli. Jag försöker tänka som så att inget farligt kommer att hända om jag sätter tillbaka den händelsefattiga papperbunten i bokhyllan, utan att veta hur det slutar. Inget slut i världen kan göra den här boken läsvärd. Det verkar nästan som att jag befarar att om jag tillåter mig själv avbryta läsningen den här gången, förändras min person. Kanske kommer jag aldrig mer orka läsa en hel bok? Som att jag inte litar på mig själv. Fast det verkar ju dumt. Jag älskar att läsa och behöver inte vara rädd för att bli en slöfock (eller borde vi kalla det livsnjutare) som lämnar böcker outlästa men låter lusten styra.

Dock borde jag sluta läsa detta bokverk nu. NU! Men nej. Istället låter jag skrället ligga kvar bredvid sängen och hånstirra på mig. Tills jag sitter där igen med näsan i intetsägande och färglösa ord. Sida upp och sida ner, kapitel efter kapitel.

250 sidor kvar nu....

 

Nina Ruthström - 11 december 2012

 
Ogranskad kommentar. Vid granskning kan den redigeras eller avpubliseras.
Kommentar av Kicki G

jag har lämnat endast ett par böcker som jag inte läst ut. Har författaren bemödat sig med att skriva boken så kan jag väl bemöda mig med att läsa den...

8 januari 2013
Ogranskad kommentar. Vid granskning kan den redigeras eller avpubliseras.
Kommentar av Tess Olsson

Jag kan inte inte läsa klart en bok jag heller. Oftast kan jag inte inte se klart en film, men där har jag faktiskt stött på så dåliga att jag inte orkat fullfölja. Har kanske inte stött på boken som kommer bli droppen :-)

8 januari 2013
Ogranskad kommentar. Vid granskning kan den redigeras eller avpubliseras.
Kommentar av Maria sidén

vi är varrandras litterärar motsatser. Jag läser 50 sidor har den inte fångat mig känner jag mig lurad och struntar i den! :-)

14 december 2012
Ogranskad kommentar. Vid granskning kan den redigeras eller avpubliseras.
Kommentar av Henrik Elstad

Jag lider litegrand av litterärt tvångssyndrom och måste oftast läsa ut böcker jag börjat på. När jag har lagt ner har det oftast handlat om ganska långa böcker som blivit liggande en längre tid och där jag inte kommit särskilt långt.

11 december 2012
Ogranskad kommentar. Vid granskning kan den redigeras eller avpubliseras.
Kommentar av Nina Ruthström

Litterärt tvångssyndrom, aha, där har vi min diagnos. :)

12 december 2012
Skriv svar
Ogranskad kommentar. Vid granskning kan den redigeras eller avpubliseras.
Kommentar av enligt O

Det händer väldigt sällan, men det händer. Oftast handlar det då om böcker jag måste lämna tillbaka till biblioteket. Ibland ger jag dem en chans till.

11 december 2012
Kommentar av Nina Ruthström

Jag läser ju din blogg och jag undrar om den här boken jag håller på med nu inte var en av de du faktiskt inte läste ut.

12 december 2012
Skriv svar
Ogranskad kommentar. Vid granskning kan den redigeras eller avpubliseras.
Kommentar av Jonna Lindberg

Jag känner igen mig! Dock har jag försökt att lägga ifrån mig böcker mer och mer om de efter ungefär 100 sidor fortfarande inte gripit tag i mig. Tänk såhär - om man läser klart böckerna man inte gillar tar de lästid från böckerna man faktiskt gillar, eftersom man hinner bara med ett visst antal böcker i livet. Då är det okej att lägga tiden på de böcker som verkligen berör!

11 december 2012
Ogranskad kommentar. Vid granskning kan den redigeras eller avpubliseras.
Kommentar av Nina Ruthström

Du har rätt. Mer än 100 sidor borde en bok inte få. Det är ändå en hyfsat generöst.

12 december 2012
Skriv svar
litteraturmagazinet.blogentry_157677.comments
 

Tacka vet jag böcker – då slipper jag reklam!

Reklam alltså. Jag. Blir. Tokig.
Jag ser knappt på tv längre, läser sällan kvälls- eller veckotidningar för jag pallar helt enkelt inte med reklamen. Den äcklar mig. Jag vill inte riskera att fucka upp min hjärna genom att se retuscherade kroppar i overkliga positioner som verkar ha som syfte att ge mig komplex. I några enstaka fall finns en gnutta humor inbakat, men även då ogillar jag eftersom det fortfarande går ut på att vi ska konsumera vilket är det sista vi behöver bli påminda om i det här landet.

Det som stör mig mest av allt är reklam som konserverar och spär på könsroller. Jag skulle kunna ge hur många exempel som helst på detta. Antingen är det tjejer som blir kåta av att laga mat, fiska, se på tv, tapetsera osv i all oändlighet, om detta finns tom en egen sida: Sälj grej med tjej. Eller så är det män som är arga och hårda i alla lägen. Titta gärna in hos Genusfotografen som synliggör detta på ett fenomalt sätt.


Den senaste reklambilden som jag tyvärr inte kunde blunda för hittade jag i senaste numret av Vi Föräldrar, (där jag själv är med, därför har jag gjort ett undantag och köpt tidningen). Vi ser för omväxlings skull en man istället för en kvinna, med ett barn i famn. Han är i sann stereotyp anda en tuffing vilket både gestaltas med tatueringar, en hård min, mörka kläder samt att det står "tuffing" i texten. (Tatueringarna kan jag gå med på eftersom salvan som reklamen gäller tydligen är bra för tatuerad hud.) Det som jag inte går med på är att karln håller i barnet på ett fantastiskt nonchalant vis, och med ena handen i fickan! Ingen normal människa håller ett barn så!

Tänk om vi istället fick se denna tatuerade, svartklädda tuffing med ett ömt leende på läpparna och blicken fäst på sin älskade bebis som han håller tätt intill hjärtat med mjuka händer. Den här bilden som visas upp nu är patetiskt. Kalla mig humorbefriad ni, det kanske finns en ironisk tanke bakom men det spelar ingen roll. Vi har problem med könsroller/bristande jämlikhet i samhället, män tar fortfarande bara ut ca en fjärdeldel av föräldraledigheten. En studie gjord av KP med 6000 tillfrågade barn visar att 10% väljer att inte prata med någon alls, endast 5% med sina fäder och 41% med sina mammor. Det är inte läge att SKÄMTA om nonchalanta tuffa pappor och ömma mödrar. Försök förändra istället. Eller åtminstonde, låt bli att frenetiskt vidmakthålla de strukturer som enbart ställer till det för oss.

Jämför sedan machomannen med den s.k. Madonnan på nästa bild. Skrattar ni nu? Är det här humor?

Nä tacka vet jag böcker, där jag slipper läbbig reklam.

Nina Ruthström - 27 november 2012

 
Kommentar av Viola Kondracki

Det kom faktiskt redan 1978 en gullig pappa/barnbild i reklamsyfte. Det var tyngdlyftaren Lennart "Hoa-Hoa" Dahlgren i försäkringskassans reklam för pappaledigheten. Det var en sann "hulk" med baby.

Googla på "hoa hoa" och välj bilder, så får du se.

28 november 2012
Kommentar av Nina Ruthström

Haha! Vilken härlig bild på Hoa Hoa med barnet i famnen. Avsevärt trevligare än den tatuerade killen ovan.

29 november 2012
Skriv svar
litteraturmagazinet.blogentry_156819.comments
 

Heroinchica disneyfigurer

Nog visste jag att Disney sällan kan skryta om att vara genusmedvetna eller ligga i framkant vad gäller könsroller och normer. Tvärtom vill jag mena att de absolut flesta (alla?) disneykaraktärer utgår från stereotypa könsroller, där vit man står högst i rang och heterosexualitet är självklart. Men nu har de ändå lyckats överträffa sig själva.

Mimmi och Kajsa dög inte längre utan har nu fått banta ner sig till oigenkännlighet. Jag blir både förbannad, ledsen och ÄCKLAD. Hur tänker människan som kommer på att seriefigurer som riktar sig till BARN ska se ut som sexiga benrangel? På pengar antagligen, inte ett dugg på barnen.

Det sjuka är att kommer skiten ut på marknaden så köper vi konsumenter det. Inte jag - ALDRIG i livet. Men tillräckligt många andra. Och så länge det säljer kommer det fortsätta att produceras.

Vilka personligheter figurerna ska presentera vet jag inte, men att de kommer vara både inaktiva och klena kan en ju lätt gissa. Med korta klänningar, spagettiben och på stilettklackar lär de ju inte bestiga berg precis. Men Musse och Kalle har väl antagligen blivit några gymbroilers så de kan ju bära sina damer.

Nina Ruthström - 7 september 2012

 
Kommentar av Sofie Nordquist

Usch och fy och blä! Förstår mig inte alls på detta!

8 september 2012
Kommentar av Henrik Elstad

Det är två saker som fascinerar/upprör med detta. Att man som företag tänker att detta är en bra idé, samt att folk tycker att "detta verkar ju lite fräscht" och köper det...

7 september 2012
Redaktionens kommentar av Nina Ruthström

Ja det är frustrerande att så många väljer den "breda enkla vägen" och köper det som finns utan att tänka på vad det förmedlar eller kan leda till.

9 september 2012
Skriv svar
Osignerad kommentar

heja!

7 september 2012
Kommentar av Hanna Bergeå

Ja, jisses! Man undrar ju när gränsen är nådd? Känns som att Disney hela tiden matar på de stereotypa könsrollerna och förstärker rådande skönhetsideal som bara är destruktivt för barn!

9 september 2012
Kommentar av Solis

Till skillnad då från sunda queernormer, och dagis som medvetet försöker förvirra ungarna så de inte begriper vad som är vad?

Håller i och för sig med om att det här inte är några idealbilder att hänga i julgranen, men folk som är arga över att "vita" är "normen" i europeiska länder är uppriktigt sagt dumma i huvudet.

11 september 2012
Redaktionens kommentar av Nina Ruthström

Medvetet försöker förvirra ungarna? Nonsens! Naturligtvis försöker ingen göra det. Varför?

De försöker få ungarna att inte vara rädda för olikheter. Alla har rätt att älska vem de vill och se ut hur de vill. Och det är viktigt att vi får lära oss det redan som barn.

Och eftersom det är eftersträvandsvärt med blandade kulturer och en svensk person kan har mörk eller ljus hy, tycker jag också att alla kulturer och utseenden ska presenteras i litteratur m.m.

13 september 2012
Skriv svar
Kommentar av Killen från Mars.

Nina, jag säger som Astrid Lindgren, du som har så mycket fantasi (och åsikter) jag tycker du borde skriva en egen barnbok istället för att "uppfostra" Håkan-Bråkan killarna. :-)

29 september 2012
Redaktionens kommentar av Nina Ruthström

Det finns så mycket bra nytänkande barnböcker från t.ex. OLIKA och Sagolikt bokförlag eller något av Pija Lindenbaum, Per Gustavsson eller just Astrid Lindgren. Så nej.

29 september 2012
Skriv svar
Kommentar av Emma Kreü

Jag förstår inte vad det var för fel på hur de såg ut tidigare, det är ju seriefigurer, anka och mus, inte människor. Jag trodde att det var hela poängen, inte att de skulle passa in i människostandards... Aldrig att jag köper det där i present till något barn!

10 september 2012
litteraturmagazinet.blogentry_142944.comments
 

Häng med!

Utan prestige, öppet och närgånget kommer jag delge mina tankar och reflektioner"

Hej och välkommen till min nya blogg hos LitteraturMagazinet.se. Här ska jag försöka platsa bland litteraturvetare och journalister. Lycka till säger jag och ger mig själv en klapp på axeln. Jag är snäll mot mig själv.

Men det ska väl gå fint det här. Jag har sedan 2009 fläkt ut mig på nätet så vill någon läsa om mig och mina lyckorus och gråtattacker, mina hemorrojder, mina barn eller om mina aggressioner kan ni klicka er vidare till ninaruthstrom.se Där kan ni också förkovra er i ämnen som feminism, pedagogik och genusfrågor, inredning, bakverk samt se bilder på mitt snygga hus, Gotlands vackra natur och på mig själv förstås.

Det jag inte (i fortsättningen) kommer skriva om på min hemsida är litteratur, för det ska jag ju skriva om här. Utan prestige, öppet och närgånget kommer jag delge mina tankar och reflektioner. Hoppas ni hänger på!

Nina Ruthström - 30 augusti 2012

 
Kommentar av Thomas

Klart vi hänger på! Välkommen hit!

30 augusti 2012
Redaktionens kommentar av Nina Ruthström

Tack Thomas!

31 augusti 2012
Skriv svar
Kommentar av Tina S

Vilken fin blogg du har på "spinnsidan"! och vad roligt att du också hade uppmärksammat pyssleböckerna!

31 augusti 2012
Kommentar av Nina Ruthström

Kul att du gillar bloggen från spinnsidan.

Ja pysselböckerna gjorde mig på hugget.

31 augusti 2012
Skriv svar
Kommentar av Martin

Hur gör man om man vill börja blogga här?

1 september 2012
Kommentar av Nina Ruthström

Skicka ett mail och berätta vem du är.

2 september 2012
Skriv svar
Kommentar av Lillstrumpen

Åh vad roligt att få läsa DIG på två ställen!! Iiiiiii så roligt att du beslutade för att komma hit oxå!!

31 augusti 2012
Kommentar av Nina Ruthström

Ja mig kan en inte få nog av va?!

31 augusti 2012
Skriv svar
litteraturmagazinet.blogentry_142351.comments


Genomtänkta pekböcker - Hjälp den här sidan att spridas:

 
 Sveriges största litterära magasin 

Oberoende litterär tidskrift

Välkommen till LitteraturMagazinet

Hanna Modigh Glansholm

LitteraturMagazinet är en ny redaktionell tidskrift som hade premiär januari 2012. Vi är erfarna journalister och engagerade litteraturälskare som bevakar aktuell bokutgivning på heltid. Vi publicerar dagligen nya författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt.

Mer på LitteraturMagazinet:

Vill du också nå 100.000 litteraturälskande läsare? Annonsera i LitteraturMagazinet

Senaste nyheterna från Sveriges största litterära magasin

Prenumerera på LitteraturMagazinets nyhetsbrev

Inga köpta eller sponsrade texter från förlagen - bara vårt oberoende redaktionella material.

Prenumera nu!

LitteraturMagazinet är aktiva på twitter:

LitteraturMagazinets har Sveriges största facebooksida om litteratur. Gilla oss på Facebook:

Nina Ruthström

Läser helst det som lockar fram stora känslor

Nina är utbildad sjukgymnast men jobbar som fotograf. Hon läser på fritiden, helst det som lockar fram stora känslor och gärna ur ett kvinnligt perspektiv, alltid med genusglasögonen på. I hennes liv har böcker en central roll.

Läs mer ...



Sofia Hallbergs blogg

Könsroller syns även i bokomslagen

Sofia Hallberg läste en krönika i Svenska Dagbladet om hur "kvinnligt" och "manligt" förmedlas i bokomslag. Kvinnor förväntas gilla färgglatt och omslagen förmedlar mer än vi kanske tänker på. När hon surfade runt kring ämnet hittade hon ett spännande experiment gjort av den amerikanska ungdomsförfattaren Maureen Johnson som ilsknande till när hon hörde pojkar säga att de gärna skulle läsa hennes böcker – om omslagen inte såg så "tjejiga" ut.

Läs mer ...

Den siste indianboken

Fantasyn har tagit över efter indianböckerna

Lekar och leksaker på temat “cowboys och indianer” präglade många barn i Sverige under 1900-talet. Inspirationen kom bland annat från “indianböcker” – som fram till 1980-talet var en lika stark genre som “hästböcker”. Men det senaste trettio åren har något hänt. Indianböckerna har i princip försvunnit helt. Det visar forskaren Yvonne Pålsson vid Umeå universitet i sin avhandling “I Skinnstrumpas spår”, som hon lade fram i maj 2013.

“De spännande äventyren och kampen mellan ont och gott hittar läsarna numera i fantasylitteraturen”, säger hon.

Läs mer ...

Doktorsavhandling om recensenternas roll

"Kritiken är inne i en fas av dåligt självförtroende"

När Linda Skugge 2003 totalsågade Björn Ranelids bok "Kvinnan är det första könet" i Expressen startades inte bara en hätsk diskussion om vad det innebar att vara en ”riktig” kritiker, debatten väckte också litteraturvetaren Lina Samuelssons intresse för litteraturkritik. Den 7 juni 2013 lade hon fram sin doktorsavhandling i ämnet.

– Kritiken är i en fas av dåligt självförtroende, säger hon.

Läs mer ...

Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Nyhetsbrev
Det senaste från Sveriges största litterära magasin direkt på mejlen.