Söker du efter "Biologiska faktorer och könsskillnader i skolresultat SOU 2010:52" av Utbildningsdepartementet? Du kan sluta leta. Våra experter i antikvariat hjälper dig eftersöka boken - utan extra kostnad - och den levereras direkt hem i brevlådan.
Biologiska faktorer och könsskillnader i skolresultat SOU 2010:52
Av Utbildningsdepartementet

Bok- presentation: |
Biologiska faktorer och könsskillnader i skolresultat SOU 2010:52 |
Författar- presentation: |
Utbildningsdepartementet |
![]() |
I utredningen belyses biologiska faktorer och könsskillnader i skolresultat. Biologiska faktorer som kan bidra till att förklara att flickor som grupp presterar bättre i skolan än pojkar.
Av rapporten framgår att det finns genomsnittliga skillnader mellan könen avseende kognitiv funktion, emotionell reglering (känsloreglering) och mognadstakt. Dessa skillnader är inte enbart orsakade av sociala orsaker. Förmågan till koncentration och uppmärksamhet utvecklas tidigare hos flickor. Pojkar har också en senare språkmognad än flickor. Om skolan tidigt introducerar moment som kräver hög grad av självständigt arbete, så gynnas de barn som är tidigt mogna i koncentration och uppmärksamhet. Flickornas anpassning gynnas därmed. Likaså gynnas barn som får strukturellt stöd hemifrån.
Utredare påpekar att det finns anledning att ta skillnaderna mellan pojkar och flickor i skolprestationer på allvar och göra det utifrån en arv-miljö-modell.
Utkommer i juli.
Utgåvor
Bok: 107459
Anmäl textfel