![]() Det tar tid : om effekter av skolpolitiska reformer. SOU 2013:30 : Delbetänkande från Utredningen om förbättrade resultat i grundskolan - Häftad
Finns i lager,
363 kr
|
Det tar tid : om effekter av skolpolitiska reformer. SOU 2013:30 : Delbetänkande från Utredningen om förbättrade resultat i grundskolan
Av Utbildningsdepartementet

Bok- presentation: |
Det tar tid : om effekter av skolpolitiska reformer. SOU 2013:30 : Delbetänkande från Utredningen om förbättrade resultat i grundskolan |
Författar- presentation: |
Utbildningsdepartementet |
Häftad
Finns i lager,
363 kr
|
Det tar tid innan det kan förväntas uppstå mätbara effekter på studieresultaten i grundskolan till följd av de reformer och andra åtgärder som genomförts sedan 2007. För att avsedda effekter ska uppstå behöver staten nu vara uthållig och fortsatt stödja implementeringen av reformerna.
De olika åtgärderna som regeringen har vidtagit sedan 2007 kan enligt utredaren komma att ge utslag i förbättrade resultat i de internationella kunskapsmätningarna tidigast från mitten av 2010-talet, mer säkert först mot slutet av 2010-talet. Effekter av den nya lärarutbildningen och den återinförda speciallärarutbildningen kommer sannolikt att vänta på sig ännu länge, tills mitten eller slutet av 2020-talet. Här utgör lärarbristen ett hot mot önskad utveckling.
Utredaren konstaterar att det är en komplicerad process att genomföra reformer på skolområdet, som t.ex. införandet av den nya läroplanen (Lgr11) med nya kursplaner, kunskapskrav, skriftliga omdömen från årskurs 1, betyg från årskurs 6, nationella prov i fler årskurser och i fler ämnen etc. Det är en utmaning att få förändringar som genomförs från den nationella nivån - "top-down" - att påverka undervisningen och få genomslag i skolans vardag. Samtidigt är det just åtgärder som påverkar det som sker i mötet mellan lärare och elev som är de som har störst möjlighet att påverka studieresultaten.
Utgåvor
Ökad läsförståelse och måluppfyllnad i grundskolan - när får reformerna effekt?
Ökad läsförståelse och måluppfyllnad i grundskolan - när får åtgärderna effekt?
Utredarens uppdrag är att i ett första steg bedöma när de åtgärder som har vidtagits från 2007 och framåt, för att höja kunskapsnivån och öka måluppfyllelsen i grundskolan, kan förväntas få avsedd effekt. Denna del av uppdraget redovisas i detta delbetänkande.
Utredningen ska dessutom i ett senare betänkande belysa hur reformer på skolområdet bör genomföras för att underlätta utvärdering samt vilka relevanta data som behövs för sådan utvärdering.
Bok: 208935
Anmäl textfel