Glansholms Bokhandel & Antikvariat
![]() Samling för skolan. SOU 2017:35. Nationell strategi för kunskap och likvärdighet. : Slutbetänkande från 2015-års skolkommision - Häftad
Finns i lager,
902 kr
|
Information från förlaget
Samling för skolan. SOU 2017:35. Nationell strategi för kunskap och likvärdighet. : Slutbetänkande från 2015-års skolkommision
Av Utbildningsdepartementet
Bok- presentation: |
Samling för skolan. SOU 2017:35. Nationell strategi för kunskap och likvärdighet. : Slutbetänkande från 2015-års skolkommision |
Författar- presentation: |
Utbildningsdepartementet |
Häftad
Finns i lager,
902 kr
|
Skolkommissionen föreslår en rad åtgärder för att stärka den svenska skolan.
- Stärkt huvudmannaskap genom statligt stöd och samverkan
- Kommissionen anser att de statliga skolmyndigheternas uppgifter bör omprioriteras så att resurser frigörs till vetenskapligt förankrat utvecklingsstöd och främjande arbete, som effektivt kan bidra till ökad kvalitet i undervisningen.
- fortsatta insatser för att säkra tillgången på behöriga lärare och skolledare till det svenska skolväsendet.
- Förstärkt lärarutbildning så att lärosätena tilldelas tillräckliga resurser för att driva lärarutbildningar med hög kvalitet
- Kommissionen föreslår att en nationell funktion för lärar- och skolledarutveckling inrättas.
- Kommissionen förordar att staten efter fortsatt utredning ska ange en miniminivå för varje huvudmans resurser till undervisning och elevhälsa.
- Kommissionen anser att det är nödvändigt med ett starkare nationellt ansvar för gymnasieskolans finansiering, dimensionering och lokalisering i ett regionalt perspektiv.
- Garanterad undervisningstid
- Ökade inslag av stöd och stimulans
- En stärkt och mer tillgänglig elevhälsa
- Aktivt skolval och minskad skolsegregation
- Förändrade regler för placering vid skolenheter med kommunal huvudman. Närhetsprincipen får i dessa fall ersättas av ett urval som sker genom lottning.
- Utredning om närhetsprincipen
- Förändring i reglerna för mottagande av elever vid fristående skolor Kommissionen menar att huvudregeln liksom i dag ska vara att fri-stående skolor ska vara öppna för alla.
- Regeringen bör tillsätta en utredning i syfte att ta fram ett system för gemensam antagning av elever till skolenheter inom förskole-klass och grundskola med kommunal respektive enskild huvudman.
- Kontinuerlig läroplansutveckling
- Ett sammanhållet uppföljnings- och utvärderingssystem
Beställ ditt eget exemplar för att ta del av alla förslag!
Särskild utredare: Jan-Eric Gustafsson
Utgåvor
Häftad
Förlag: Wolters Kluwer
Lagerstatus: Finns i lager
Utgivningsdatum: 20170424
9789138246016
Bok: 293711
Anmäl textfel