"De förstärker myten om att män är från Mars och kvinnor från Venus" - LitteraturMagazinet

 LitteraturMagazinet Debatt 
"De förstärker myten om att män är från Mars och kvinnor från Venus"
Foto: Egmont Kärnan AB
Bok-
presentation:
Håkan Bråkan och den stora fasan
Författar-
presentation:
Anders Jacobsson
Utg.år: 2012
Inbunden
Finns i lager, 127 kr

Genusläsning av "Håkan Bråkan och den stora fasan"

"De förstärker myten om att män är från Mars och kvinnor från Venus"

Nina Ruthström läser den femtonde boken om Håkan Bråkan – och blir heligt förbannad. ”Författarna spelar på och överdriver de stereotyper som vi moderna människor har förstått baksidan av och vill motverka” skriver hon. 

Inledningsvis ser vi en bild på en tjej som är målad som en djävul. Hon har huggtänder, elaka ögon och långa klor på sina händer som hon skjuter röda hjärtan med. En märklig bild som jag med min vuxna hjärna inte får ihop. Men det är antagligen så bråkiga Håkan upplever tjejer.

Redan här väcks en kraftig irritation hos mig. Dels för budskapet blir att tjejers och killars relation alltid måste ha med kärlek att göra. Dels för att det framstår som att tjejers enda mål i livet är att få tag på en kille att bli kär i. Titelns "stora fasan" syftar alltså på kärleken.

Historien utspelar sig på alla hjärtans dag, som Håkan Bråkan avskyr. Håkan har fått ett kärleksbrev vilket får honom att rysa eftersom han vet att brevet är skriven av en sådan där läskig tjej. Det spelar ingen roll om det är en snäll, tokig, smart, rolig eller knasig tjej eller om det är en tjej Håkan känner eller inte. Det räcker med vetskapen att det är en person med snippa för att Håkans aversioner ska väckas. Som att de med snippa är de onda, liksom på andra sidan. (Märkligt att Håkans intresse inte väcks av detta då vi tydligt ser att han i övrigt omger sig med livsfarliga robotar, zombier, och andra läskiga och elaka saker.)

Det räcker med vetskapen att det är en person med snippa för att Håkans aversioner ska väckas"

Dagen till ära ska familjen ha middag och två familjer kommer på besök. Håkans kompis Per och hans familj samt en annan för Håkan okänd familj bestående av Erika, hennes fru Ingrid och deras dotter Hilda. Positivt att författarna väljer att gå ifrån normen med två mammor men negativt att låta Håkans föräldrar stamma och rodna över det homosexuella paret med följden av att den unga läsaren uppfattar det som konstigt.

När Håkan refererar till gästerna som "monster" och hans mamma tror att det är flatorna han avser, sätter hon sig ner och samtalar med Håkan och förklarar att så får man inte säga om homosexuella. Det här är enda gången vi ser att Håkan tillrättavisas. Men när mamman förstår att det är parets dotter Hilda Håkan syftar på då "vet inte mamma vad hon ska säga mer". Föräldrarna verkar tycka det är okej att deras son avskyr hälften av mänskligheten för att de har snippa. De försöker inte ens motverka det. Avskyvärt!

Tjejen har dessutom något så läskigt som lockar i håret och glittrig klänning. Håkan vill helst inte ens säga hej till henne. Han sätter sig långt från henne med sin kompis Per som livvakt emellan. Håkan vet att tjejen kommer bli pussgalen så fort de lämnas ensamma.

Håkan fortsätter att bete sig illa, säger blä om maten och bubblar hela tiden av ilska. Alltid utan tillrättavisningar.

Håkan och Sunes pappa har naturligtvis glömt bort att det är alla hjärtans dag medan mamman har kommit ihåg det och överraskar sin man. Stereotypt tråkigt.

Positivt är dock att vi ser föräldrarna hjälpas åt att laga middagen och när gästerna berömmer mamman för att ha gjort potatisarna hjärtformade markerar pappa Rudolf att det var hans idé.

En annan fin sak är att Hilda har mörk hy och svart krulligt hår. Kanske är hon adopterad. Detta tas inte upp i texten vilket är positivt. Uppenbarligen har författarna inga svårigheter att se att svenskar kan ha olika hudfärg. Om vi ger dem 20 år till kanske de också kan acceptera att kvinnor är vanliga människor som kan vara på olika sätt och inte bara mäns motsatser.

Jag blir vansinnig på författarna som skrivit och jag blir arg på förlaget som valt att ge ut den här boken"

Det visar sig att just den här tjejen Hilda är en busig unge som fånar sig och skrattar högt åt larviga skämt. Hon är listig, bra på att skrämmas och dansar krigsdans. Hon blir till slut godkänd av Håkan. För att hon känns som en kille. För att hon "är inte som andra tjejer". Det här är så könsdiskriminerande att jag funderar på om inte en anmälning hade varit på sin plats!

Håkan släpper in Hilda på sitt rum trots att det egentligen är strängt förbjudet för tjejer att vistas där. Det slutar med att Håkan ger henne en kram och det framkommer att kärleksbrevet han fick var från henne. Fast Håkan vill blir arg så känns det bra.

Författarna tror säkert att de gör något fint när de på slutet låter Håkan ändra sin uppfattning och för första gången känna en annan känsla än ilska och inser att det är skönt att vara kär, att tjejer inte behöver vara hjärndöda och att de kan vara som killar. Men nej, nej, nej! I hela den här historien behandlas killar och tjejer som två olika sorters varelser. Författarna spelar på och överdriver de stereotyper som vi moderna människor har förstått baksidan av och vill motverka.

Jag blir vansinnig på författarna som skrivit och jag blir arg på förlaget Egmont som valt att ge ut den här boken. Den främjar och väcker tanken om att flickor och pojkar är olika. Att pojkar är bråkiga, arga, jobbiga typer. Håkan Bråkan är den sämsta tänkbara pojkförebilden och jag skulle hellre hellre hugga av min högra arm än att läsa boken för mina barn.

Boken skulle kanske kunna tolkas som ett ifrågasättande av att vuxna vill pracka på barn sitt sätt att se på kärlek och att det blir fel när vi låter våra barn fastna i könsroller. Men för att kunna ifrågasätta och se det budskapet behöver läsaren nog vara minst i tonåren – och det är inte den åldersgruppen som läser om Håkan Bråkan.

För mig är det helt uppenbart att Sören Olsson och Anders Jacobson tar chansen att förstärka myten om att män är från Mars och kvinnor från Venus – istället för att inse vilket ansvar de har som barnboksförfattare och gå i bräschen för allas rätt att få vara individer.


Profil: Nina Ruthström

25 september 2012
 

Anmäl textfel

Kommentarerna är förmodererade. Det vill säga de måste godkännas innan de blir synliga. Detta kan i vissa fall ta flera dagar - eller längre - beroende på arbetsbelastning.
Kommentar av Johan

Det känns som att Ruthström ondgör sig över det fenomenet att killar i en viss ålder tycker att tjejer är det värsta som finns. Det är ingen nyhet att det ofta är så. Det är ju precis så det är i den åldern. Författarna skriver inte en bok för att komma tillrätta med det, eftersom det ingår i barnens utveckling. I adolescensen kommer det att ändras, tjejer är det bästa som finns. Ruthström har säkert något negativt att säga om det också, eftersom då kanske killarna istället objektifierar tjejerna. Ruthström måste stirrat på sina fötter mellan det hon var 5 och 13 år för att sedan bestämma sig för att vi män kan inte göra något rätt.

29 september 2012
Kommentar av Nina Ruthström

Sakfel!

Det ingår inte i pojkars utveckling att hata motsatta könet. Det är ett jävla påhitt och det är något vi vuxna måste sätta stopp för. Det är inte ok. Inte heller att vuxna män skriver böcker om det i underhållningssyfte.

30 september 2012
Kommentar av Johan

Hat är ett starkt ord. Men att i en viss ålder tycka att tjejer är nåt man inte vill befatta sig med är högst normalt. Tror personligen att det är ett sätt att hantera nyfikenheten för det motsatta könet. Nu är jag vare sig författare eller akademiker så du kan ju hävda sakfel, men jag tror de flesta och även du förstår vad jag menar.

30 september 2012
Kommentar av Elle

Vad är normalt? Det faktum att många beter sig på ett sätt? Om det är ett mindre bra sätt är det väl inte så smart att uppmuntra eller ignorera det? Vi borde väl åtminstone försöka påverka attityder som inte gagnar någon?

22 oktober 2013
Skriv svar
Kommentar av KC

"Inledningsvis ser vi en bild på en tjej som är målad som en djävul. Hon har huggtänder, elaka ögon och långa klor på sina händer som hon skjuter röda hjärtan med. En märklig bild som jag med min vuxna hjärna inte får ihop. Men det är antagligen så bråkiga Håkan upplever tjejer." Redan där skulle Nina lagt ner boken. Hon har uppenbarligen inte en susning om vad hon läser.

Undrar om hon någonsin hört ord som "tjejbaciller" eller fraser som "Tjejer är bäst, killar är bara ruttet fläsk"? Har hon någonsin sett killar eller tjejer blivit retade i skolan för att de gillar att leka med det andra könet (oftast killar som blir retade).

Anledningen är ju att tjejer är otroligt mystiska, annorlunda och vääldigt spännande när killarna börjar närma sig puberteten. Ibland är tjejer skrämmande, ibland helt underbara. Att en tjej blir kär i en är otroligt skrämmande (hur skall killarna reagera?) samtidigt som det är lika lockande.

Hade själv en bästis som hade "snippa" innan det stora mysteriet med andra könet började. Enda skillnaden som märktes tydligt mellan oss var att hon hade lite svårare att skriva sitt namn i snön när vi kissade.

29 september 2012
Kommentar av KC

Detta ändrades snabbt när vi kom in i puberteten och mellanstadiet. Hon fick tjejkompisar och jag fick killkompisar istället. Vi vågade inte ens prata med varandra eftersom pressen av kompisarna och insikten avatt hon inte var som jag och kunde teoretiskt bli käri mig gjorde att jag (och hon) höll oss undan. Svårt att förklara vad som snurrade i skallen då men jag minns ännu paniken man fick ibland. De flesta tänkte likadant.

Sen är det ju så att den här boken belyser inte hur vi SKALL tänka, det fattar vilken 2åring som helst, den belyser hur Håkan bråkan TÄNKER och det är en rolig bok där några killar kanske känner igen sig i vissa saker och samtidigt ha kul åt det dråpliga. Att barnen skrattar åt detta bevisar ju att de förstår poängen...vilket Nina uppenbarligen inte är kapabel till.

29 september 2012
Skriv svar
Osignerad kommentar

Tack för att det finns några som kan tänka själva och inte köper allt utan att blinka. Det är synd att så många människor inte förstår att detta påverkar synen på jämställdhet! Skärpning föräldrar som inte tar ansvar!

29 september 2012
Kommentar av KC

Först tackar du för att det finns folk som kan tänka själva, sen vill du inte att folk skall ha möjlighet till det??? Något emotsägande måste jag erkänna :)

29 september 2012
Skriv svar
Kommentar av Tinna

Herregud, get a life Nina, du är så svensk i ditt gnäll att man somnar...

29 september 2012
Kommentar av Christobal

Herregud vad den här boken kommer sälja nu! Fast vissa har också fått visa hur kränkta de är och hur fint och tillrättalagt de tycker. Och det var nog det viktigaste för dem ändå.

29 september 2012
Kommentar av Lars Englund

Snygg slakt av Tintindebatten!

Fan det roligaste jag läst på länge.

Definitivt material för en stand up.

29 september 2012
Kommentar av Lasse

Jag tror unga killar med rädsla för tjejbaciller skräck kan se världen så där.

29 september 2012
Kommentar av Mark E Gunnardo

Gör det nåt om män nu skulle vara från Mars och kvinnor från Venus? Herregud tur att man fått förmågan att tänka själv!

29 september 2012
Kommentar av Thomas

Bra! Det är på tiden att någon äntligen lyfter fram detta. MIn dotter fick en Håkan Bråkan bok i present för ett par år sedan - och jag blev ta mig tusan illamående när jag läste den för henne.

29 september 2012
Kommentar av Dan

Synd att de relevanta genuskommentarerna i artikeln försvinner totalt i den parodi som fröken (misstänker jag) Ruthström gör på sig själv när hon desperat analyserar sönder även de mest naturliga småsaker som även de minst världsvana femåringarna förstår genusaspekterna i. Att lågstadiebarn upplever det andra könet som spännande och skrämmande är och kommer alltid vara fullt naturligt. Att beskriva det, tex genom Håkans tjejmonster, gör att barnen känner igen sig och är inte det minsta könsnormativt.

Filtrerar man bort allt det larvet så har artikeln ett par poänger. Men tonen är väldigt överdriven - det hela påminner mycket om vissas reaktion då de hittar ludd i torktumlaren... ;-)

26 september 2012
Kommentar av Anna

Vet du, jag håller med dig, den här artikeln måste väl vara ironisk. Själv skulle jag mycket väl kunna skriva en barnbok ur en liten grabbs perspektiv på samma sätt som författarna gjort. Och jag är både av kvinnligt kön och förespråkar jämställdhet.

26 september 2012
Kommentar av NIna Ruthström

Det är många som är för jämställdhet, och det är naturligtvis bra. Men vi måste ju också GÖRA något för att nå dit. Och jag undrar om författarna tänkt något på detta när de skrivit boken om Håkan Bråkan och den stora fasan.

28 september 2012
Skriv svar
Kommentar av Sara

Det finns ju fantastiskt mycket bra barnlitteratur. Astrid Lindgrens böcker innehåller, trots sin ålder, en oerhöst mycket modernare syn på pojkar och flickor. Och det finns en uppsjö med nya böcker som inte alls lider av Sören och Anders unkna könsroller. Läs t.ex. böckerna om Tam eller serien om Sol. Eller Lasse Maja-deckarna. Sune/Bert/Håkan är ett undantag tack och lov.

26 september 2012
Kommentar av Maria

Fast en ganska trist syn på t ex mörkhyade, föräldraskap och myndighetspersoner...

Visst har barnboksförfattare ett stort ansvar, men samtidigt är de själva en produkt av sin egen tid och sina egna erfarenheter.

29 september 2012
Skriv svar
Kommentar av Ewa

Retar man upp sig över småsaker som en barnbok då har man väl inte större värld än så...

26 september 2012
Kommentar av Mark E Gunnardo

Det är en bok Nina. Man behöver inte ta det så allvarligt. Tror nog att folk kan tänka själva. Dessutom är män och kvinnor olika på många sätt men ändå lika eftersom vi alla är individer. Det finns faktiskt verkliga problem i samhället som man kan engagagera sig i!

26 september 2012
Kommentar av Nina Ruthström

Det ena behöver väl inte utesluta det andra.

Annars kunde vi här i Sverige inte engagera oss i NÅGONTING eftersom det finns svältande barn i Afrika.

28 september 2012
Kommentar av Mark E Gunnardo

Nä det är ju upp till var och en om man vill lägga sin tid på att åstadkomma nån konkret förbättring i samhället eller om man vill lägga sin tid på att analysera petitesser och leta fel där det inte finns. Resultaten kommer ju att tala för sig själva.

29 september 2012
Kommentar av Linda

Jag tror att människor påverkas av det vi läser, och tycker det är bra att det förs en diskussion kring böckers (och andra mediers) innehåll.

"Bibeln" är bara en bok. "Mein Kampf" är bara en bok. "Onkel Toms stuga" är bara en bok. Alla tre har påverkat sin omgivning på olika sätt.

Som författare har man ju desutom ofta möjlighet att bemöta kritiken. Så jag förstår inte varför litteraturkritik skulle vara problematiskt. De flesta klarar nog att både tycka till om böcker och engagera sig i samhällsfrågor.

29 september 2012
Kommentar av Sofie

Men du Mark E Gunnardo, då kanske du ska lägga din tid på att åstadkomma nån konkret förbättring i samhället istället för att sitta och analysera petitesser och leta fel där det inte finns?

29 september 2012
Skriv svar
Osignerad kommentar

Vad de beskriver är en helt normal utveckling hos små barn som innan de når puberteten kan känna sig nervösa på grund av sina känslor inför det motsatta könet. Om du vill bekämpa detta helt vanliga beteende så kommer du nog att få problem. Det kommer liksom inte att försvinna.

Hur tjejer beskrivs i boken är faktiskt hur den FIKTIVA karaktären Håkan Bråkan känner, det är inte ett mått över hur författararparet tycker att man ska beskriva människor med "snippa".

Man kan väl tycka att det skulle kunna öppna för en diskussion...

Tex varför känner Håkan såhär, har du träffat killar som känner såhär eller tycker du också om glitter som tjejen i boken.

När du diskuterar hur det kommer sig att Håkan inser att tjejer inte är så dumma så fattar jag verkligen ingenting. Du menar först att tjejer beskrivs som totala motsatsen till pojkar (detta är dumt?) och sedan att de inte ska beskrivas som pojkar för detta är också dumt?

Jag vet inte om du har märkt det, men det finns både tjejer som gillar glitter och tjejer som gillar fotboll i vår värld och jag ser inga problem med att alla sorters flickor får plats i vår litteratur.

Apropå hur de skriver om homosexualitet så verkar det väl snarare som att de gör sig lustiga över sådana som har problem med det.

Denna recension måste vara den absolut mest humorlösa jag läst, vilket är ironiskt då jag skrattade gott hela tiden.

Jag funderade faktiskt länge på om den var en sorts parodi, men nej.... på riktigt!

Du kan inte ha ett lätt liv om en barnbok får dig att vilja hugga av ena armen, måste vara jobbigt att vara så arg hela tiden...

En liten fråga... vad tycker du är bra litteratur för barn. Kan inte vara lätt att hitta saker som faller dig i smaken...

26 september 2012
Kommentar av Lena Harrysson Svenn

Skönt att någon mer reagerade som jag....min kommentar finns längre ner.

Tack

26 september 2012
Kommentar av Nina Ruthström

Vara nervösa inför det andra könet kanske man kommer vara, men varför ska vi vuxna inte försöka motverka det? Vilket gott kommer ur det?

Naturligtvis förstår jag att "djävulstjejen" är en figur från Håkans fantasi men jag tycker ändå att som författare måste man ju ha en baktanke, vilja säga något. Och varför vill man spä på glappet mellan flickor och pojkar undrar jag?

Helt rätt att man gärna kan diskutera kring boken. Men jag tror inte att alla gör det, och jag tror man måste vara ganska gammal för att kunna vara kritisk.

Jag läser mer än gärna om Pippi Långstrump, Händige Hanna, Så gör prinsessor, Spöket laban. Findus och Pettson, Lill-Zlatan och morbror Raring och allt från Sagolikt bokförlag samt OLIKA.

28 september 2012
Skriv svar
Kommentar av Sara

Herregud vad ni hetsar upp er. Nina har väl inte skrivit att hon vill förbjuda författarna att ge ut böcker, bara att hon tycker att de representerar en unken syn på könsroller. Gäller yttrandefriheten inte henne eller?

Jag läste Sune/Bert-böckerna som barn och tyckte lika illa om dem då, det var väldigt tydligt för mig redan som tioårig tjej att böckerna var skrivna ur ett gubbigt perspektiv och motverkade det jag längtade efter som barn: en värld där alla tilläts vara fria individer utan att knuffas in i ett stereotypt fack beroende på vad man råkade ha mellan benen.

26 september 2012
Osignerad kommentar

Vem i hela friden är det som knuffar in dig i ett fack? Är det verkligen någon som hindrar dig att vara den du vill vara? Är det inte snarare så att du bara intalat dig själv att det är så?

26 september 2012
Kommentar av Nina Ruthström

Att omgivningen påverkar är ett faktum. Läs lite psykologi så kommer du förstå.

28 september 2012
Skriv svar
Kommentar av Catarina

Men herregud,även stereotypa manliga författare har väl också yttrandefrihet i det här landet??!! Och det är väl ändå helt upp till de stereotypa konsumenterna vad de vill eller inte vill köpa för böcker, eller läsa för sina barn.

26 september 2012
Kommentar av Nina Ruthström

Visst är det så. Precis som jag har samma rätt att ifrågasätta.

28 september 2012
Skriv svar
Kommentar av Anneli

Alltså - denna debatt! Gilla läget - Nina R har valt perspektiv, gjort en analys och uttryckt en åsikt.

Mainstream-författarna till boken har sitt på det torra och får, som etablerade författare, finna sig i att bli granskade och recenserade ur olika perspektiv. Allt som har med barndomen att göra ska gå att paketera på ett käckt sätt och det är författarna till den här boken väldigt bra på. Ett led i kommersialismen – efter boken kommer tv-serien, DVDn, prylarna … Feelgoodpaketering. Stereotyp, och ganska mysig, och fördomsfull, kanske ..? Allt på samma gång. Det är ju sällan svart eller vitt, eller hur?

Det är ju det som är så intressant att diskutera. Hur bygger vi våra sociala bilder? Hur återberättar vi, och förstärker, dem? Vad gör berättelserna med oss, vår identitet och vårt samspel?

Läsarna på webbsidan får finna sig i att vi har åsikts- och tryckfrihet och att allt går att vrida och vända på, som tur är. Annars är de väl, per definition, censurförespråkare?

De som svarar och kommenterar gör det till stor del med känslomässiga argument, vilket jag tycker är intressant. Det finns många romantiska förtecken kring barndom och barndomslitteratur – och ve den som vill ifrågasätta och vända på begreppen …

Jag läser gärna mer modiga artiklar och recensioner med fokus på genus , rasism och med andra infallsvinklar – både om barnlitteratur och annan litteratur.

Heja, alla!

26 september 2012
Kommentar av Mathias

Och självklart får Nina tåla att folk granskar och har åsikter om det hon skriver.

eller gäller det inte åt det hållet ?

Att man kan blanda in känslomässiga argument ? Det kanske är fel ? vi ska inte visa känslor ?

Om vissa vill se alla som lika så är det väl deras grej, om andra tycker det är skillnad på män o kvinnor i det stora hela så är det väl upp till dom ?

Varför ska man inte få skriva som man vill ? det är ju inte så att folk säger att Nina inte får skriva det hon vill ?

Mainstream ? jag antar du varit med från första Suneboken.

Kanske du tycker det är mainstream för att det är så att MÅNGA känner igen sig i böckerna ?

26 september 2012
Kommentar av Nina Ruthström

Givetvis tål jag åsikter, så länge de är konstruktiva och behandlar ämnet och inte min person.

28 september 2012
Skriv svar
Kommentar av Ida

Är du även av åsikten att män kan amma Sina barn lika bra som kvinnor? Eller något annat tokigt för är Man så annorlunda som möjligt o har så udda ider och åsikter så är man en modern,jämställd,stark färgklick och inte en förtryckt,hjärntvätttad Svensson? Jag tror att du genom din artikel upprört fler människor än Sören och Anders

26 september 2012
Kommentar av Nina Ruthström

Nej män kan inte amma.

Ja tydligen upprörde jag en å annan...

28 september 2012
Skriv svar
Kommentar av Fredrik Lindskog

Jag är inte det minsta förbannad..Skit i Ruthström...Pojkar och flickor är olika, så är män och kvinnor. Varför ska de här neurotiska självförnekande flummarna krångla till det ännu mer för ungarna??

Leve skillnaden!!!! Den finns och behövs!!

26 september 2012
Kommentar av Elle

Även om det finns skillnader är det enligt vetenskapen STÖRRE MELLAN VARJE ENSKILD INDIVID INOM KÖNEN än generellt mellan de båda könen. Att ideligen förklara för folk hur de BÖR vara för att göra sitt kön rättvisa är att stänga in dem i begränsningar som inte borde finnas. En människa som lägger mycket energi på att passa in eller göra revolt på sina begränsningar, kan självklart inte lägga lika mycket energi på att utvecklas eller må bra. Det är ur ett ekonomiskt och humanistiskt perspektiv JÄTTEKORKAT att vi understödjer och präntar in dessa meniningslösa regler i våra barn och medmänniskor. Detta helt bortsett från att den ena gruppen fått med sig en sjävlklar underordning med sitt regelpaket - vilket förstås är både destruktivt och djup orättvist.

3 oktober 2012
Skriv svar
Kommentar av Ann

När jag var liten älskade jag böckerna om Sune och när jag blev lite äldre även böckerna om Bert och gissar att böckerna om Håkan Bråkan är minst lika bra. Jag tycker att genusdebatten är viktig men ibland går den för långt, den blir löjlig. Och det kan väl vara bra att läsa såna böcker med barn och sen prata om det? Det gjorde vi mycke både hemma och i skolan.

Själv var jag livrädd för killbaciller ett tag och slutade leka me min bästa vän för att han var pojke. Strax efter de köpte min mamma min första Sune-bok, vi pratade om de och sen började vi leka igen.

26 september 2012
Kommentar av Fredrik

Men snälla nån. Lägg ner den där pretto-attityden. Det handlar om en bok, fiction. Och sen när har författare ett samhällsansvar att beskriva världen så som den är?

Trams!

26 september 2012
Kommentar av Lian

Oj oj oj! vilket rabalder det blev. Efter att ha jobbat i 15 år inom skola och barnomsorg får jag många tankar när jag läser din studie Nina. Jag tycker att barn måste få vara mer än kön. Man får inte glömma bort att det finns ett hav av individer där ute, kan böckernas värld lyfta några individer och något barn känner igen sig är det väl bra. När jag var liten fanns Pippi, Tintin, och Emil att relatera till. Och idag är jag lite pippi lite Emil och lite Tintin om jag vill.. Jag tycker mig ha mycket annat/andra att relatera till. Jag tycker att det f ö är bra med debatter det tyder på att vi är levande och viktiga. I dag ställer vi diagnoser på Emil och Pippi i skolans värld. Vem vet vilka diagnoser vi ställer på på barnen i Sören och Anders böcker om 10 år.

26 september 2012
Osignerad kommentar

JAg tycker att man ska få vara mer än kön.. Men jag tycker även att man måste få vara den man vill.

26 september 2012
Skriv svar
Kommentar av Kerstin

Tänk att vissa personer alltid ska leta efter något att reta sig på, flickor och pojkar är olika och det

är och har alltid varit så. Det här påhittet med HEN är så idiotiskt.Jag tror inte att barn mår dåligt av att läsa boken.

26 september 2012
Osignerad kommentar

Tack !!! Trött på allt analyserande Hen är det mest korkade påhitt låt pojkar vara pojkar och flickor vara flickor!!!!

29 september 2012
Skriv svar
Kommentar av 4-barnsmamman

håller precis med Nina, utan att ha läst just den här boken. De där böckerna som stoppar killar och tjejer i olika könsstereotypa och begränsande fack, istället för att låta dem vara sig själva, kommer inte över tröskeln hemma hos mig.

26 september 2012
Kommentar av Magnus

Fast tänk om killar är just killar och tjejer är just tjejer även när de är sig själva?

26 september 2012
Kommentar av Nina Ruthström

Killar kommer alltid vara killar, och tjejer tjejer. Även utan könsroller.

28 september 2012
Skriv svar
Kommentar av BB

Det är väl ingen nyhet att det är genetiska skillnader på män och kvinnor? Dessutom är det en ytterst vanlig företeelse i viss ålder att tjejer och killar har lite svårt att umgås/komma överens.

Att man ondgör sig över sådant tycker jag endast tyder på att min inte vet sin egen plats i livet!

26 september 2012
Kommentar av Nina Ruthström

Nej det är ingen nyhet att det finns genetiska skillnader, det är ingen som sagt något annat. Däremot är mycket av det vi kallar "manligt" och "kvinnligt" sociala konstruktioner. Och det är också åtminstone delvis därför tjejer och killar har svårt att komma överens, för att det finns idiotpåhitt som tjejbaciller m.m. Och när vuxna spelar med i detta, då blir jag... TRÖTT.

28 september 2012
Skriv svar
Kommentar av Lena Harrysson Svenn

Förlåt om jag undrar; men är Nina Rutherström helt humorbefriad? Har hon inte själv i sin barndom sett killar som det absolut värsta jorden har upplevt? Det är ju så barn tänker i vissa åldrar....Jag tycker synd om dig Nina som haft en så färglös barndom. Håller med Kim i Enskede som skrivit här nedan. Kanske var bättre vi togs direkt från våra föräldrar redan vid födslen och hamnade på institution redan från början. Då blev vi alla lika och ingen behövde tänka överhuvudtaget. Lite robotliv....lite förttryckt men vad gör det? Huvudsaken är att alla är lika.

Du måste ha väldigt tråkigt i ditt liv när du ens kan komma på idén att hetsa upp dig över en sån här sak. Jag beklagar det och önskar du kunde öppna ditt sinne och möta alla människor som olika. Män och kvinnor är olika och det är jag väldigt glad för! Vi har av naturen olika kvaliteter och det beror på våra gener och sammansättning av all beståndsdelar vi har. Förmodligen har naturen nån baktanke med att vi ska vara olika...annars hade vi aldrig utvecklats.

26 september 2012
Kommentar av NIna Ruthström

Jag menar att det är större skillnad mellan individer än vad det är mellan könen.

Jag menar att vi ska låta barnen utvecklas fritt, precis som du, men att i samhället idag och i den här boken, är det inte så. Där råder könsrollernas stränga lag; är du flicka ska du vara på ett sätt och är du pojke på ett annat.

26 september 2012
Kommentar av Lena Harrysson Svenn

Om man ska utvecklas fritt ska man ha tillgång till all litteratur eller annan media. Inte styras upp av åsikter och pekpinnar som du med din artikel gör. Detta är en bok för barn, med barn härliga fantasier och underbara tänkande. Släpp dina jämnställdhetskrav och låt naturen ha sin gång....kom ner på jorden och lek med oss!

26 september 2012
Skriv svar
Kommentar av Bella

Hela artikeln gör mig så himla trött, hur orkar du? Den enda trösten jag har är att vi som tycker annorlunda är i en förkrossande majoritet.

26 september 2012
Kommentar av Nina Ruthström

Ja hur orkar jag.... för att jag får mycket positiv feedback och för att jag är så in i bomben säker på att jag har rätt. Könsroller är av ondo och alla som inte fattar det nu kommer fatta det snart. Det tar bara lite längre tid för alla.

Det var motstånd mot kvinnlig rösträtt och att barnagan skulle göras olaglig också....

28 september 2012
Skriv svar
Kommentar av pojkmorsan

Pinsamt tydligt hur lite ifrågasatta de här gubb gubbeli gubb gubbarna har blivit. Så kramade av andra gubb gubbeli gubb gubbar i TV och andra media att ingen riktigt vågat känns det som. Bra där Nina! Äntligen!

26 september 2012
Kommentar av Nina Ruthström

Tack

26 september 2012
Skriv svar
Kommentar av Genusmorsa

Bra där Nina!

26 september 2012
Kommentar av Raggarbruden

Anders och Sören har alltid skrivit dom bästa och roligaste böckerna! Jag har läst dom i snart 30 år och kommer glatt läsa dom för mina barn. Att Nina och några av er andra ens orkar lägga ner tid och energi på att hänga upp er på nått så fjantigt haha... Slappna av istället och njut av livet istället för att bete er som gamla griniga tanter ;D

25 september 2012
Kommentar av Sandra

Bra skrivet Nina! Anders skriver att Nina inte ska skriva i affekt men det är precis det han själv gör. Han går i försvar så det heter duga och det gör en oftast när en känner sig angripen. Varför känner han sig angripen om det nu råkar vara så att Nina gör en tolkning som han inte delar? Och använder en rad olika härskartekniker dessutom. Varför låter han det inte vara och låter berättelsen stå för sig själv? Och ja, det säger något även om författarna när de hela tiden måste uppehålla sig kring tjejbaciller och killars oförmåga att umgås med tjejer. Deras behov att göra drama kring just den aspekten är ju återkommande och det är klart att det säger något, om inte rent av väldigt mycket om dem som författare. Att porträttera rädsla och andra känslor går ju att göra på andra sätt. Så jag säger som Annika, tack Nina, äntligen!

25 september 2012
Kommentar av Anders Jacobsson

:) härskartekniker ??? Jaha:) vilka då? Att jag svarar henne? I affekt? Nej tyvärr. Jag var lugn o glad när jag skrev d.

Att låta berättelsen tala för sig själv. Ja men d är ju d som Nina inte låter boken göra utan tolkar in vad hon tror jag och Sören egentligen tycker om saken.

Jag förutsätter du givetvis läst boken eftersom du redan verkar ha ett omdöme om den.

Mvh

25 september 2012
Kommentar av Lena Harrysson Svenn

Stå på er Anders och Sören! Vi med öppna sinnen, humor och plats i våra hjärtan för alla människor älskar era böcker! Vi vill läsa dom för våra barnbarn också.

Med hopp om fler böcker!

26 september 2012
Skriv svar
Kommentar av Nathe.

Lägger plus på Anders Jacobssons kommentar.:)

25 september 2012
Kommentar av ML

Jag också. Blir så trött på humorlösa feministwannabees. Komer aldrig använda ordet HEN. Jag är ingen höna, och det heter POJKE eller FLICKA.

26 september 2012
Kommentar av Linda

Barn betyder "lada" OCH är könsneutralt. Bäst att inte använda det heller.

29 september 2012
Skriv svar
Kommentar av Fredriksson

När ska folk fatta att det är skillnad på killar och tjejer. Slutan nu för fan upp med att ha en könsneutral värld.

Eller föresten gör inte det, vi måste utveckla detta, slopa olika omklädningsrum på träningscenter och simhallar. Vi är ju inte av olika kön, vi är henar och kan då umgås nakna med varandra överallt. Ej heller ska vi skilja på dam och herr toaletter, även tjejer ska få kissa i ränna. Det är ju bara att sikta. Givetvis ska tjejerna heller inte ha bikinitopp när de badar, nej bar överkropp ska det vara. Killar och tjejer ska tävla mot varandra i sportsamanhang, mixlag ska vara obligatoriskt. Ja vi kan dra detta hur nångt som helst. Det är skillnad på killar och tjejer och i viss ålder typ Håkan bråkan är tjejer tokläskiga, och Nina är en tjej som skrämmer mig, fast jag är vuxen!

25 september 2012
Kommentar av enligt O

Det handlar inte om att vilja ha en könsneutral värld, utan en där individer faktiskt får vara som de är utan de begränsningar som könsroller medför.

1 oktober 2012
Skriv svar
Kommentar av Annika

Tack Nina, äntligen blev det sagt offentligt!

25 september 2012
Kommentar av Sara

Jag förstår mest inte varför du är förvånad eller varför du läste den :-). Alla deras böcker innehåller ju precis denna 50-tals-stinkande syn på killar och tjejer. Skulle heller aldrig läsa dem för mina barn.

25 september 2012
Osignerad kommentar

Jag kan iallafall säga att deras böcker minns jag med glädje och värme. I dag är jag vuxen, tycker att vissa skillnader mellan könen är pinsamma: löner, förmåner inom kvinno-respektive mansdominerade arbeten, osv. Tycker vi ska strida för jämlikhet men inte på bekostnad av böcker som ingen tar skada av. Är helt övertygad om att min läsning av dessa böcker inte på något vis har påverkat min syn på kön. Då tror jag mer att umgänget med riktiga människor har påverkat min syn på kön.

25 september 2012
Kommentar av Roberth

Sara bra men alla vi andra gör det vi älskar verkligheten inte sånt skit ni läser för era hens.

25 september 2012
Skriv svar
Kommentar av Anders Jacobsson

Kära Nina. Är du arg på oss? Så arg att du vill hugga av din egen arm? Jösses! Från en förälder till en annan. Lär inte dina barn det.

Först Nina tack för att du bemödade med att recensera.

Du har din fulla rätt att tycka och analysera och det är ju ditt uppdrag.

Sen faller du givetvis in i fällan att vara ett språkrör för vad VI vill och tycker om män och kvinnor, könsroller och stereotyper.

Är det så svårt att förstå att om man skriver om en sjuårig kille m förutfattade meningar om tjejer, är det svårt att förstå att det INTE betyder att författarna bakom har den uppfattningen? Är det likadant när våra kära deckarförfattare tar livet av folk lite till höger och vänster? Att författarna bakom är mordiska och vill mörda? Håkan avskyr inte flickor. Han är bara rädd för dem. Att Sunes mammas och pappas reaktioner över det lesbiska paret samt deras oförmåga att tillrättavisa bråkstaken när han kallar tjejen monster belyser ju Karins o Rudolfs svårigheter o svagheter. Det är inte en spegling av hur jag eller Sören Olsson är som föräldrar eller vår uppfattning om enkönade relationer (som jag för övrigt tycker är lika normalt som heteropar).

Du har ju INGEN ANING om vad jag, som person, har för uppfattning kring ämnet. Det är Håkans värld vi beskriver. Hans oförmåga att handskas med sin rädsla och osäkerhet. Alla våra karaktärer i alla våra böcker är fiktiva. De är inte en spegling av våra uppfattningar, om vad det än månne vara.

Du blir dessutom uppenbart häpen över att vi inte gör någon sak av att Hilda är av annan etnisk bakgrund. Nej. Varför skulle vi det? Eller anar jag en förutfattad mening här? Läs vilken Bert eller Sune som helst. Det kryllar av svenskar med varierande etnisk bakgrund. Ta och läs en Zeina & Nalle bok och återkom med en recension kring starka tjejer som tar för sig.

Vi skriver definitivt inte böcker för att göra recensenter nöjda eller för att vara politiskt korrekta överhuvudtaget. Vi skriver, sedan 1983, för att ge barn och ungdomar en läsupplevelse byggd på kärlek, icke-våld, humor och hopp. Vi vill beskriva vardagen i den tid vi lever nu.

Tror du på allvar, Nina, att varenda sjuåring är helt upplärd i genuspedagogik och tycker du att det bör per obligatorium finnas med i varenda barnbok?

Dumförklara inte den unga läsaren genom att tala om för den vad som är bra eller dåligt. Låt den få själv avgöra och dra sina egna slutsatser kring karaktärernas förehavanden och tankar.

När jag läste boken för en av mina söner (7) sa han att Håkan var ganska knäpp som var så rädd för tjejer. Jag tror inte att han blev en tjejhatare efter läsningen. Inte heller trodde han att det var JAG eller SÖREN som fruktade flickor. Han förstod, hör och häpna, att det var den F-I-K-T-I-V-A gossen Håkan Bråkans värld vi beskrev. Hans uppfattning av verkligheten.

Du väcks redan av omslaget av en irritation, Nina.

Okej. Ska vi meddela det till vår illustratör Eva som alltid gör sina bilder helt fritt eller vill du själv framföra det?

Vi tycker givetvis att bilden mycket bra illustrerar Håkans banala, förutfattade och omotiverade tjejskräck. Men läser man recensionen verkar det ju som om du tror att det handlar om min och Sörens avsky för det motsatta könet.

Ett tips: Skriv inte i affekt nästa gång du recenserar. Ta en kopp kaffe eller te, krama dina barn och ev partner, andas och sen kör!

Ett tips till: Var rädd om din kropp. Låt armarna sitta kvar. Jag lovar. Vi är inte värda det.

Med vänliga hälsningar

25 september 2012
Osignerad kommentar

Lysande svar!!

26 september 2012
Osignerad kommentar

Bra svar Anders Jacobsson. Det vimlar av dårar därute. Den ena mer totalitär och kränkt än den andra. Jag vet att det är svårt, men försök att ignorera dem.

29 september 2012
Osignerad kommentar

Case Closed.

29 september 2012
Skriv svar
Osignerad kommentar

Haha, menar du allvar??! Ojoj, blir mörkrädd när jag läser vad du skrivit. Ska alla vara hen och helt könslösa? Vi växer upp och blir kvinnor och män, med testosteron och östrogen, så vi kan aldrig bli lika! Och det är underbart att vi är olika.

25 september 2012
Kommentar av NIna Ruthström

Visst kommer vi alltid vara olika kvinnor och män, vi har våra könsorgan och vissa andra fysiska skillnader. Men varför ska vi ARBETA för att vara olika vilket vi gör när vi ger pojkar bilar och flickor dockor. Jag tror alla mår bäst av att tillgå 100 möjligheter istället för två.

28 september 2012
Skriv svar
Kommentar av Gustav J

Gå och lägg dig. Det är en bok. Om du oroar dig för att barn eller dina barn kommer växa upp och se kvinnor som djävulen genom att de läste denna bok så är du fler problem att ta tag i...

25 september 2012
Osignerad kommentar

Bra gjort där

25 september 2012
Skriv svar
Osignerad kommentar

Men Gud! Könsneutral?!

Vad är nästa steg tycker du? binda fast pojkarna i stolar? Klippa av snoppar? Låter det modernt nog för dig du "moderna" kvinna?

Bäst barnen börjar läsa morgontidningen....

25 september 2012
Kommentar av Roberth

Kön är bara en social konstruktion. Alla är lika och det finns inga skillnader alls.....

25 september 2012
Osignerad kommentar

Precis. All litteratur som inte förstärker den bilden skall brännas.

26 september 2012
Skriv svar
Kommentar av Titti

Herregud. Att du orkar. Jag ska gå ut och köpa boken bara för att du skriver att man inte borde. Ger du dina egna barn en föreläsning om att dom har fel om dom råkar gilla Pippi Långstrump?

25 september 2012
Kommentar av Nina Ruthström

Nej varför skulle jag? Jag älskar Pippi.

28 september 2012
Kommentar av signe

För att hon inte är som andra tjejer;-)?

29 september 2012
Skriv svar
Kommentar av Dongtacular

Jag skulle väl snarare säga att det är extremt positivt att "Håkan Bråkan" besegrar sina invanda könsföreställningar och lär sig att tjejer visst kan vara bra (om de beter sig som killar, vilket de så klart ska få göra utan att någon höjer ett ögonbryn), om de inte själva snurrar in sig i den traditionella könsrollen som associeras med kvinnor. Jag personligen har inte mycket till övers för övermaskulina neanderthalare och överfemniserade våp. Att författaren sen tycks leva i nån slags fantasivärld där könsroller öht inte existerar och att påtala dem är att upprätthålla patriarkatet får stå för hens dimmiga hjärna.

25 september 2012
Kommentar av din mamma

Förbjud det fria ordet. Och bilden. Eller lita på att vi kan förhålla oss till dem.

25 september 2012
Kommentar av din mamma

Ja, jag kan hålla med dig i sak men inte i orsak. De vill nog inte förstärka myterna om könens olikheter; de vill bara ha litet vägledning.

25 september 2012
Kommentar av Cattis

Men alltså, det här är ju löjligt! Jag är själv mamma till 2 pojkar och 1 flicka och hör och häpna de är olika! Jag blir fan förbannad på allt genus-snack och ord som HEN. Tyvärr så är pojkar och flickor olika, de har olika kön om ni inte visste det. Skulle/kommer aldrig att använda ordet HEN. Det är nästan förnedrande och enligt mig fråntar man identiteten. Visst är det inte så att alla pojkar är busiga och flickor är snälla.

Dottern är en tornado i jämförelse med pojkarna. Min äldsta son har inget intresse alls när det gäller tjejer och tycker det är lite äckligt medans mellersta sonen har inget problem med det. Barn är olika och när man som förälder och vuxen försöker styra barnen och tvinga på dem att tänka som vuxna har det gått för långt. Genus handlar inte om att det är kvinnan mot mannen eller att sudda ut ens identitet. Jag är högutbildad, jag har läst genus, jag tjänar bra och att man försöker få kvinnor att framstå som offer gör mig förbannad! För det är ett förlöjligande mot mig som kvinna och individ. Nog fasen vet jag vad som är rätt och fel och jag kan även ta saker med glimten i ögat. Jag är riktigt förbannad över denna recension då den är otroligt löjlig och hetsar över ingenting. Stackars dina barn som inte får läsa roliga böcker.

25 september 2012
Kommentar av Tord

Nyss hörde vi att man ska ta bort Tintin från biblioteket. Nu kommer nästa attack på oförarglig litteratur för barn. Jag blir så trött på alla förnumstiga pekpinnar och är glad att Billböckerna, Karlsson på taket, Emil i Lönneberga, Pppi Långstrump fanns tillgängliga när jag växte upp.

25 september 2012
Kommentar av Jenka

Like!

25 september 2012
Kommentar av Gun Svahn

-Det är skillnad på pojkar och flickor! Jag hoppas att du inte hindrar dina barn från att läsa om Pippi eller Emil i Lönneberga av rädsla för att de ska påverka dina barn i fel riktning. Lotta på Bråkmakargatan inte att förglömma! Om du sätter på en kille flickkläder så blir han inte mer benägen att välja dockor som sina främsta leksaker. Inte heller om du sätter på en flicka killkläder så vill hon helst av allt leka med bilar elle pilbågar eller trägevär!

25 september 2012
Kommentar av Nina Ruthström

Och varför är det skillnad på flickor och pojkar tror du? Kan det har någonting att göra med att vi redan på BB väljer vilka färger de ska ha beroende på kön. VIlket sedan fortsätter med hur vi tar i dem, hur vi tilltalar dem, vilka leksaker och kläder de har och hur vi bemöter dem.

Emil och Pippi går varma här hemma.

28 september 2012
Kommentar av Gun Svahn

År 1999 genomförde Anna Servin, doktorand vid institutionen för psykologi på Uppsala universitet, en studie av 300 spädbarn i samarbete med forskare och läkare vid Huddinge sjukhus. Hon fann tydliga skillnader i beteende mellan könen redan vid nio månaders ålder, skillnader som sedan ökar. "Pojkar har generellt sett en bättre spatial förmåga; de ser och förstår hur olika konstruktioner hänger ihop och de är ofta mer förtjusta i byggleksaker. Flickor är vanligen mer välutrustade verbalt och har ett större intresse för relationer och väljer därför leksaker utifrån dessa förmågor", säger hon i Aftonbladet. Detta trots att Servin kallar sig själv feminist.

28 september 2012
Skriv svar
Kommentar av SmackDaPack

Är det inte mångfallden av åsikter och upplevelser som ska värnas? Även om den till och med inte är politiskt korrekt? Ska alla tycka lika blir det ganska tråkigt eller? Jag tror barn klarar av att hantera den boken mist lika bra som allt annat dom får höra under en vanlig skoldag. Åsikter kan ändras först när dom uttrycks eller formuleras. Men som sagt det är en bra start på en debatt, får se om det blir en :)

25 september 2012
Kommentar av SmackDaPack

Känner mej alltid blåst när jag går in i sånna här debatter men den här var faktiskt så bra att jag var tvungen :)

25 september 2012
Kommentar av Nina Ruthström

Ja alla har rätt till sin åsikt. Och mångfald är av godo, men tyvärr är ju inte åsikten om att flickor och pojkar är varandras motsater, underrepresenterad. Fortfarande tycker många personer så, och det är fortfarande vad vi ofta ser i många filmer, reklamer, böcker. Boken om Håkan Bråkan är långt ifrån ensam. Tyvärr.

25 september 2012
Skriv svar
Kommentar av JK

Ett enkelt tips är ju helt enkelt att inte köpa boken. Anders och Måns har inget som helst "ansvar" för att förmedla en Officiellt Godkänd Syn på Genus. I ljuset av Tintinrabaldret så visar sig en obehaglig intolerans inför avvikande åsikter där flertalet kulturpersonligheter på sistone i mjugg andas mellan raderna om att "det här borde man inte få skriva". En synnerligen unken syn på yttrandefrihet och människors förmåga att själva bestämma vad de ska köpa till sina barn.

Ingår inte traditionella könsmönster i paletten av personligheter som är godkänd under Individualism, tillsammans med andra sätt att vara?

25 september 2012
Kommentar av SmackDaPack

Men det är ju Sverige då får man bara skriva politiskt korrekta texter ;) Annars hamnar man i onåd :) Men den texten ovan som var väldigt rolig att läsa måste bara vara avsedd att skapa lite debatt vilket den var perfekt formulerad för :)

25 september 2012
Kommentar av Nina Ruthström

Jag skulle aldrig köpa den. Men tyvärr finns det ju andra som gör det.

Jag håller med dig om att det blir fel att förbjuda gammal litteratur bara för att den inte är pk idag. Ska vi ta bort Tintin måste vi också rensa bland Astrid lindregns verk, (hemska tanke).

Skillanden är att Anders och Måns skriver böcker IDAG, som om de missat att samhället utvecklats.

Nej traditionella könsmönster går inte att kombinera med individualismen för att man drar alla över en kam beroende på könstillhörighet.

25 september 2012
Kommentar av SmackDaPack

Jag kan bara kommentera boken ur Ninas beskrivning men kan ändå se 10-12 åringens förvirring av kännslor som beskrivs otroligt underhållande. Det är väl det den är gjord för eller är det en ny skolbok för då har mina barn läst galnare texter i högläsningsböcker. DÅ kan det vara ett problem.

25 september 2012
Kommentar av SmackDaPack

Jag kommer ihåg att tjejer nån gång under tonåren var läskiga precis innan dom blev underbara :)

25 september 2012
Kommentar av JK

Och det är ju precis där skon klämmer. "Andra människor skulle ju kunna köpa den" och därmed infekteras av de besmittade (Entartete) idéer som du uppenbarligen inte tolererar att de sprids.

Det är en stor skillnad mellan att kritisera andras idéer och att vilja förbjuda deras spridning. Där böcker brinner, brinner snart också människor. Sedär en gammal klichéartad sanning för en ny tid där åsiktssnaran dras åt lite till för varje år som går.

En filosofisk fråga Nina: Om du var tvungen att utse en människa som fick den allomfattande makten att i förväg godkänna och censurera allt, precis allt, som du själv skrev och läste:

1. Vem skulle det vara?

2. Skulle du känna dig bekväm med upplägget?

Bonusfråga: Tror du att folk i gemen blir mer eller mindre vänligt inställda till (ofta berättigade) genusfrågor genom censuriver och åsiktsintolerans?

26 september 2012
Kommentar av Olle Bergman

Citatet om att bränna böcker behöver du inte betrakta som en klyscha – det är ett tvättäkta litterärt citat av en tysk tungviktare, nämligen Heinrich Heine:

"Das war ein Vorspiel nur, dort wo man Bücher verbrennt, verbrennt man auch am Ende Menschen."

(Ur pjäsen Almansor 1821)

11 november 2012
Skriv svar
Kommentar av Christofer Catilan

Nu ska man inte tro att en bok eller ens flera böcker skulle ha en sådan ”impact” på någon människa överhuvudtaget oavsett ålder i dagens mediala värld där vi ständigt bombarderas med allt större flöde av visuella, verbala och subtilt attitydsmässiga intryck. Man måste redan vara extremt predisponerad för sådana influenser innan man kan börja tala om faran att läsa en viss sorts litteratur. Om den här boken ska innebära en konflikt så är den konflikten endast på nivån där de egna förväntningarna och attityderna kolliderar med bokens tonläge som inte motsvarar läsarens egna ideal om könsneutralitet.

Om det vore så enkelt att påverka ens barnens psyke och attityder så skulle vi inte ha några som helst problem med uppfostran och skolan utan allting skulle man kunna snacka till rätta tämligen lätt. Det är tyvärr så långt ifrån verkligheten som öst är från väst. Attityder kan vara väldigt sega att påverka och det förstår man om man tänker hur svårt det är för många att sluta röka. Det är nämligen betydligt lättare än att utöva den här typen av påverkan på någon. Hjärnan är en fantastisk i sin förmåga att samla intryck och någonstans mitt i allt detta myller av signaler bildas en median som visar vägen hur ens attityder utvecklas.

Vi kan nämligen aldrig bli attitydsfria eftersom de är en del av vår naturliga försvarsmekanism att inte behöva känna oss socialt så utsatta. Könsroller och könstypiska attityder hör tyvärr hemma i sådan försvarmekanism vilket man förstå när någon bryter mot de förväntade könsattityderna så blir många väldigt osäkra inför det och en del även avigt/fientligt inställda till sådana personer eftersom de egna attityderna inte matchar motpartens. Närmare bekantskap kan konsekvent bota sådan avighet på, dvs man kan sin motpart efter ett tag.

Och sist men inte minst kan man ju undra hur en del homosexuella kvinnor och män kan få så uttalade attityder som kännetecknar det motsatta könet. Det är väl ingen större risk att de läst litteratur som fått dem känna så. I detta fall kan man gott påstå att attityderna finns men de följer inte alltid det fysiska könets socialt etablerade förväntningar.

Jag tror att du, Nina Ruthström, kan lugnt behålla dina båda armar med vetskapen att den här boken ändå är ett sandkorn i Sahara, effekten är inte större. Däremot har du sett ett objekt som du projicerar all din ilska, frustration att världen inte än är som den ska vara enligt dig. Tyvärr kommer världen aldrig bli som en profet säger, inte på mitt sätt, inte på ditt sätt och definitivt inte på det sätt som den här boken spelar sig. Ingen av oss kan säga med säkerhet vad som är just det mest rätta när det gäller våra könsroller, ingen har blivit så upplyst än. Men mina reflektioner är inte alls något underfundigt försvarstal för boken och dess idévärld utan låt oss se saker endast i litet nyktrare proprioner utan indignationens ständiga patos.

Låt oss inte ständigt tala om saker i emotionalitetens jag-form när det gäller bedömningen av andras insatts och verk.

25 september 2012
Kommentar av Nina Ruthström

Mina ideal ang könsneutralitet är att tidigare normer och hårda indelningen av vad som är manligt/kvinnligt bör slopas. Böcker som denna som är skriven på 2000-talet men mer hör hemma 1950 känns unken. Ungefär som att skriva en bok om att homosexualitet är en sjukdom eller att afrikaner är dumma.

Jag håller med dig om att det är verkligen inte lätt att ändra attityder. Men på inget sätt hjälper vi våra barn när vi väljer att läsa en bok som utmålar tjejer och killar som varandras motsatser.

Huruvida homosexuella tar sig an motsatta könets rörelsemönster och attityder tror jag att även det är en myt. Jag tror flertalet homosexuella har sitt eget rörelsemönster som inte är uttalat åt något håll. Men i de fall där män ser kvinnliga ut och vice versa kan jag tänka mig att det finns orsaker som provokation och självuppfyllande profetian till grund.

Jag anser att när vi talar utifrån jag-form blir det som mest intressant.

Tack för din kommentar.

25 september 2012
Kommentar av Doc Stoyevskij

Det finns en bra metod för om någon klivit över på fel sida gränsen. Tänk om det inte varit flickor han tyckte illa om, utan judar. Hade det varit okej? Om du svarar nej på den frågan, varför är det då okej att skriva det om flickor?

25 september 2012
Kommentar av Eva

Håller helt med Nina i beskrivningen hon ger av könsrollsmönsterna i böckerna om Håkan Bråkan. Känns omodernt och oinsatt att låta karaktärerna bygga på de här stereotyperna. Har dock läst någon av böckerna för mina barn när de var mindre, men hade svårt för personen Håkan, hans tankemönster och alla mjäkiga vuxna runt om honom. Kiosklitteratur för barn kanske? Som tur är bor vi i en demokrati, så vi väljer själva vad vill läsa och vad vi vill läsa för våra barn. Vi får också tycka vad vi vill, och i mina ögon har Nina uttryckt sin åsikt. Det behöver ju inte ge så mycket personligt riktade,onödigt elaka kommentarer här.

25 september 2012
Osignerad kommentar

Nina Ruthström: "Böcker som denna som är skriven på 2000-talet men mer hör hemma 1950 känns unken."

Det är fortvarande en högst personlig upplevelse ty med den logiken kan vi också hävda att demokrati är en gammal uppfinning som härstammar från den hellenistiska tiden och införlivad i den europeiska förvaltningstraditionen av upplysningstidens tänkare och aktörer.

Enstaka böckers eller seriers unkenhet påverkar inte oss människor mer än just sandkorn i Sahara och det var just det som var min poäng. Det handlar om smaksaker precis som mode: en del mode kan kännas väldigt unket såsom snörliv men det betyder inte att sådana element inte ska för förekomma i filmer och andra former av förställande konst.

***

Doc Stoyevskij: "Tänk om det inte varit flickor han tyckte illa om, utan judar."

Jag tänker att etik och moralfilosofi inte handlar om skenbara paralleller utan en etisk avvägning mellan fenomenet i fråga och dess påstådda skadeverkan som onödigt mänskligt lidande. Det är lekande lätt att påvisa judehatets dito skadeverkan som tungt argument men jag ser inga sådana tunga argument i detta fall.

Det är nämligen så att vi inte alls ska förbjuda all skadeverkan i ett samhälle, dvs moraloptimering hör inte till ett civiliserat samhälle utan etikens och lagarnas främsta syfte är att markera gränsen för maximal omoral som vi tyvärr måste tolerera. Detta gäller även helt konkreta aspekter såsom tobaksrökning och alkoholkonsumtion som båda har svåra skadeeffekter på folks egen hälsa men även på andras.

Etik handlar inte om valet mellan ”svart och vitt”, ”antingen eller” utan det är en etisk avvägning med rationella argument som vi alla kan vara eniga om. När det gäller ditt exempel på judehat så vill ingen av oss råka ut för att bli gasad ihjäl. Men det avser inte sådan gasning som tobaksrökning.

Så litet ”reality check” är nog tillnyktrande även i detta sammanhang!

26 september 2012
Skriv svar
Kommentar av Hillalilla

Jag är så jävla trött på böcker och filmer som talar om för min dotter att hon är äcklig, töntig och inte går att leka med för att hon är tjej. Om hon inte beter sig som en kille då, för killar och deras beteende är okej.

Hon måste även gilla prinsessor och rosa, får inte smutsa ner sig och hela hennes fokus borde ligga på hennes utseende. Som riktig tjej måste man vara söt. Hon måste även vara heterosexuell för hennes högsta önskan ska vara att bli kär i en kille och gifta sig med en kille. Tjejer som inte vill gifta sig straffas och måste rymma hemifrån för att kunna vara sig själva.

Jag är även jävligt trött på vuxna människor som tycker att detta är okej. Jag har inget emot påhittade historier. Men när vita heterosexuella pojkar och män alltid är normen, och allt annat avviker och är konstigt, äckligt och töntigt så blir jag trött och förbannad över att vi inte har kommit längre. Jag trodde vi försökte jobba mot ett jämställt samhälle. Det går inte så länge vi talar om för våra barn att kvinnor och flickor är sämre än män och pojkar.

29 september 2012
litteraturmagazinet.article_145452.comments
ANNONS
 Replik 

Replik - författarna

"Vi skriver inte böcker för att göra recensenter nöjda"

Nina Ruthström skrev en arg debattartikel om boken "Håkan Bråkan och den stora fasan". Debattartikeln drog upp en storm av upprörda kommentarer.

Nu svarar författarna Anders Jacobsson och Sören Olsson på kritiken. "Vi skriver definitivt inte böcker för att göra recensenter nöjda eller för att vara politiskt korrekta överhuvudtaget. Vi skriver, sedan 1983, för att ge barn och ungdomar en läsupplevelse byggd på kärlek, icke-våld, tolerans, humor och hopp. Vi vill beskriva vardagen i den tid vi lever nu."

Läs mer ...

Replik - Läsambassadören

"Spännande olikheter behövs för att locka unga till böckernas värld"

Läsambassadören har följt Håkan Bråkan-debatten och känner igen kritiken han själv fick för några år sedan.

– Själv beskrev jag i en bok killar som var barnsliga och uppförde sig omoget i sina möten med tjejer. Kritiken hade samma agenda då. Man ska inte beskriva killar så. Då konserverar man könsroller.

I sin replik skriver han "Utan konflikter försvinner den viktigaste drivkraften i allt drama. Och försvinner spänningen som olikheter skapar blir det nog ännu svårare än det redan är att locka unga till böckernas värld. "

Läs mer ...

Slutreplik - Nina Ruthström

"Tänk till lite extra när ni vänder er till barn"

Nina Ruthström mötte en flod av engagerade kommentarer, och fick repliker från både författarna själva och från läsambassadören Johan Unenge, när hon skrev sin debattartikel om senaste Håkan Bråkan boken här på LitteraturMagazinet. Nu skriver hon slutreplik:

"Jag är övertygad om att böcker, filmer, serier osv har stor inverkan när vi skapar oss vår världsbild. I den här boken att det är ok för pojkar att bete sig illa, föraktfult och elakt mot flickor och vi lever i ett samhälle där kvinnor inte räknas i samma utsträckning som män."

Läs mer ...

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Recensioner barnböcker

Härlig fantasy för barn som briljerar med både enkelhet och gråskalor

Recension: I monstrens rike: De förhäxade barnen av Johanna Strömqvist

Könstillhörighet som ämne i två nya böcker för unga

Recension: Om jag var din tjej och George av Meredith Russo och Alex Gino

I Guds sköna värld

Recension: Leta och peka Bibeln av Julia Stone

Ett gosigt monster att ta till sitt hjärta

Recension: Monstret i natten av Mats Strandberg

En vingklippt historia

Recension: Fåglarna och vi av Joar Tiberg

Världar och folk som möts, i skogen och i staden

Recension: Hallahem - Sveket vid sjön av Susanne Trydal

Monsterskolan i serieformat övertygar inte

Recension: Välkommen till Skogsbingelskolan av Mårten Melin

Zkräck, zpänning, zombier

Recension: Zombiefeber av Kristina Ohlsson

Händelserik berättelse om äventyr och uppfinningar

Recension: Mino och Micke - Mörka bergens hemlighet av Kjell Thorsson

Charmigt om sökandet efter en cool morbror

Recension: Noa får en liten morbror av Louella Bergman

Fantasifull men medioker barnboksdebut

Recension: Odjuret vaknar av Ola Lindholm

Ensamt monster söker vän!

Recension: Det ensamma monstret av Chris Judge

Feminism i populärversion

Recension: Feminism pågår av Elin Lindell

En charmerande och originell antihjälte

Recension: Vem som helst utom Ivy Pocket (Första boken om Ivy Pocket) av Caleb Krisp

Augustnominerat äventyr

Recension: Ishavspirater av Frida Nilsson

Hög mysfaktor hos Annika Thor

Recension: Dit ljuset inte når av Annika Thor

Om sorg för de små

Recension: Ska det vara så här? av Peter Schössow

Lindenbaum har barnet i centrum

Recension: Doris drar av Pija Lindenbaum

Ljuvlig bok om barns påhittighet

Recension: Den fantastiska rufsitufsen av Beatrice Alemagna

Spännande fortsättning

Recension: Hemligheternas hus 2 - Bestarnas kamp av Chris Columbus

Spökhistoria som framkallar rysningar

Recension: Galgbacken av Ewa Christina Johansson

Rolig deckare med övernaturliga inslag

Recension: Demondeckarna 2 - Ormhäxans förbannelse av Johan Egerkrans

Försöker efterlikna "Dagbok för alla mina fans" – men lyckas bara sådär

Recension: Tvillingarna Tapper 1 - Nu är det krig! av Geoff Rodkey

Hejdlöst rolig och absurd barnbok i ny utgåva

Recension: Lille Virgil av Ole Lund Kirkegaard

Andra världskriget i bilder

Recension: Boken om andra världskriget 1939-1945 av Peter Chrisp

Lagom läskig skräckgotik för barn som läser själva

Recension: De tysta stegen bakom av Jonna Björnstjerna

En flicka och en katt i skuggan av kriget

Recension: Den fantastiska historien om katten som försvann av Michael Morpurgo

Action och spänning i jakten på skurkarna

Recension: Skuggmyra. Mysteriet i Skuggmyra av Elsie Petrén

Roligt och träffsäkert

Recension: Malte Modig och Glitterhästen av Karin Jacov

Charmig historia för de allra minsta

Recension: Svea bygger av Linda Palm
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Chefredaktör: Hedvig Sjöström (vik.)
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.LittMag 2.15.6.onlyNewEditons