Ulf Malmqvist - LitteraturMagazinet

 Litteraturblogg: Ulf Malmqvist 

Visa standardvy Visa omslagsvy

 

Ny poesi från Österbotten

Bildspråket är expressivt. Svärtan uttrycksfull"

Nicko Smith: Hki Rött
Nicko Smith: Bipolära skeppsbrott i Österbotten

Den finlandssvenske poeten Nicko Smith debuterade i fjol med ”Hki Rött” och redan under vårvintern publicerade han sin andra diktsamling: ”Bipolära skeppsbrott i Österbotten”. Utgivningstakten är imponerande. När jag läser honom tänker jag på Åke Hodell och de andra så kallade konkretisterna, de som gärna förde in den visuella framställningen av dikten som ett poetiskt tillägg. Nicko Smith låter stundtals bokstäverna ta plats på arket, som gemener och versaler utslitna ur ordet och dikten. Ögat och tanken får på något sätt upptäcka och återskapa språket igen – hitta ordet och sammanhanget.
   

Men för att ta det från början: ”Hki Rött” är en väldigt urban diktsamling. Den rör sig i kvarter med ”matutdelningsköer”, ”tysta tiggarhörn” och ”inkassoångest”, ett slags stadens baksida, oavsett stad. Men här rör det sig om Helsingfors, Helsinki, Hki. Tonläget är högt uppskruvat. Nästan varje enskild rad är sin egen utsaga, där påstående läggs till påstående. Bildspråket är expressivt. Svärtan uttrycksfull. Här finns Gasmasksvart, Mjölksvart, Schackmattsvart och Stjärnsvart. I detta glimmar ljusen från en avlägsen himmel och från flimrande tv-apparater. Poeten anspelar på ”svartvita Aki Kaurusmäki filmer” och visst blänker det i den regnvåta asfalten, där poeten rör sig genom Helsingfors. Han registrerar, noterar och går vidare.
   

I sin andra diktsamling fortsätter Nicko Smith sitt lustfyllda utforskande av det expressiva bildspråkets möjligheter, men nu i en mer pastoral miljö: ”Långt bortom/storstadsångestens/överfyllda tomhet”. I den föreliggande samlingen rör sig poeten över hela Österbotten. ”Tiderna förändras” hävdar Nicko Smith och förklarar att förr (i antikens Grekland) ansågs bipolär syndrom vara en gudagåva. Nu behandlas den med till exempelvis litium eller neuroleptika. ”Jag har dykt ner till bottnarna och klättrat upp till topparna i sjukdomsbilden som funnits ända sedan mina ungdomsår” förklarar poeten i sitt förord. I den senaste diktsamling blir anslaget mer centrallyriskt och det uppskruvade tonläget dämpas en smula.


När poeten fyller en hel sida med ordet ”Mani”, skrivet tätt och utan mellanslag - då hugger det till i läsaren. Men när han några sidor senare hävdar: ”Stjärnljuset på min panna/Änglavinden söker andetagen” så förstår läsaren någonting av de bottnar och toppar som Nicko Smith beskriver i sitt förord. Det är i gestaltningen av detta som ”Bipolära skeppsbrott i Österbotten” blir en angelägen diktsamling.
 


Avdelning: Poesi Taggar: #Österbotten #Bipolär #Bildspråk #Konkretister
14 april 2018
Profil: Ulf Malmqvist
 
Kommentera
 

Var är Gud i e-boken?

Plötsligt kan det stå ett dallrande och upphöjt "älskar" på en enskild rad"

Det är någonting med radbrytningar just nu.

I Dagens Nyheter den 16 februari hävdade Jonas Thente att en välplacerad radbrytning är som att möta Gud. Han tog Katarina Frostenssons radbrytning
"en
våg"
ur diktsamlingen "Stränderna" som ett föredömligt exempel på detta.

Nyligen tillkännagavs det att Gunnar D Hanssons "Tapeshavet" är nominerad till Nordiska rådets litteraturpris. "Äntligen" lockas jag utropa! I metadikten "Glasört, jordrök" brottas poeten med den oskrivna dikten och tvingas erkänna: "Helt krasst:/det hela har gått snett från början och då hjälper inga snygga/ radbrytningar i världen."

Jag har laddat ned några angelägna diktsamlingar som e-böcker. Det finns just nu över 600 diktsamlingar på den digitala bokhyllan i nätbokhandeln. Jag tänker att det är behändigt att kunna bära med sig poesin i fickan - i mobilen. Det låter sig göras. Hela Prousts romansvit ryms redan där.

Men så är det det där med radbrytningar. Plötsligt infaller radbrytningarna lite hur som helst på mobilskärmen. Plötsligt kan det stå ett dallrande och upphöjt "älskar" på en enskild rad, trots att ordet inte tillnärmelsevis har en sådan upphöjd ställning i diktsamlingens pappersförlaga.

Var är Gud i e-boken?
 


Avdelning: Poesi Taggar: #radbrytning #e-böcker #Nordiska rådets litteraturpris
2 mars 2018
Profil: Ulf Malmqvist
 
Kommentera
 

Du måste läsa för ditt barn!

och du kan redan nu börja formulera frågorna som kommer att utveckla ditt barn till en reflekterande läsare"

Du måste läsa för ditt barn. Du har läst i tidningen att Sverige sjunker i Pisa-mätningarna med avseende på bland annat läsförståelsen. Förklaringarna till detta är många, men en av anledningarna är enligt läsforskaren Caroline Lidberg att vi inte har någon tradition av att föra textsamtal i skolan. Hon menar att eleverna tidigt knäcker läskoden, men att de vid fjärde och femte klass tappar i textförståelse eftersom de inte har någon uppövad förmåga att ställa frågor till texten och läsa mellan raderna. ”Vi har ingen som helst tradition av att föra textsamtal” hävdar hon i det senaste numret av Lärarnas Tidning (1/14). Därför har eleverna svårt att ta till sig texterna när de blir längre och mer krävande.
   Det är just därför du ska läsa för ditt barn från tidig ålder. Du ska läsa och du ska fråga. Du ska ställa tolkningsfrågor och värderingsfrågor utifrån boken ni läser. Tolkningsfrågornas svar finns mellan raderna i boken. De kan till exempel undra över hur huvudpersonen känner sig i en viss situation. Värderingsfrågorna uppehåller sig utanför texten och kryper in under huden: skulle du vilja vara kompis med huvudpersonen?
   Rigmor Lindö är inne på samma spår i boken ”Det tidiga språkbadet” (Studentlitteratur): ”När de börjar läsa på egen hand nöjer de sig inte med att läsa ´på raderna´ utan kommer att ställa frågor till text och bild och använda sig av de strategier som de fått smaka på som lyssnare under förskoleåren. Detta är en effektiv metod för att ge alla barn möjlighet att utvecklas till reflekterande läsare som utvecklar en god läsförståelse.”
   Just därför ska du läsa för ditt barn, och du kan redan nu börja formulera frågorna som kommer att utveckla ditt barn till en reflekterande läsare.
 


Avdelning: Barn Taggar: #Pisa-mätning #högläsning #läsförståelse
1 februari 2014
Profil: Ulf Malmqvist
 
Kommentera
 

Samma vita vardagsrum och samma höger

Texterna är barn av sin tid och naturligtvis är även det redaktionella arbetet präglat av den tid som såg de sju volymerna tryckas"

Vi är i full gång med att packa inför flytten och har insett att vi måste göra oss av med en bokhylla. En av åtta. Snacka om ångest. Hur ska urvalet göras? Vad ska bort? Det är i det ögonblicket som jag står och tummar på de sju banden av ”Den svenska litteraturen”, översiktsverken från 80-talet under redaktionell ledning av Sven Delblanc och Lars Lönnroth. Allt finns ju på nätet nu för tiden – det är bara att googla – säger jag i min enfald till sonen, han som tillhör den generation som ”föredrar e-böcker” framför dammiga tunga översiktsverk. Det är han som förklarar för mig hur ovärderliga de sju banden är i jämförelse med Internet. Naturligtvis har han rätt. Allt finns förvisso på Internet, men det är ständigt föränderligt. De sju verken, som jag är på väg att gallra ut ur boksamlingen, är så mycket mer än en samling artiklar och essäer om den svenska litteraturen från forntid till 1980-tal. Här finns en kontext som är oföränderlig. Texterna är barn av sin tid och naturligtvis är även det redaktionella arbetet präglat av den tid som såg de sju volymerna tryckas. I en passage går det att läsa en beskrivning av samhället anno 1980: ”Vardagsrummen målades vita. Designern blandade i viss mån material och stilar men föredrog ofta räta linjer och vinklar. Det sköna utmanade det sanna som honnörsord. Högern grep det politiska initiativet. Börsmäklaren ersatte demonstranten som signifikativ tidstyp.” 35 år, men har någonting egentligen hänt under alla dessa år? Jag sparar böckerna och hoppas att när jag i framtiden tar fram dem och läser ovanstående citat ska kunna utbrista: ooo så mycket 80-tal! Men just nu är det samma gamla vita vardagsrum, samma börsnissar och samma gamla höger, även om den försöker kalla sig någonting annat.


Avdelning: Taggar: #Högern #80-tal #kontext
17 november 2013
Profil: Ulf Malmqvist
 
Kommentera
 

Tack för det Bodil Malmsten

Pennalismen på internatskolan känns bekant från de senaste veckornas tidningsrubriker"

”Jag slukar Bernhardböckerna” skriver Bodil Malmsten i DN´s Boklördag (7/9) och fortsätter: ”de skakas om, de blandas till en livsfarligt berusande Bernhardcocktail.” Bokförlaget Tranan gav för ett par år sedan ut hans fem självbiografiska romaner i en vacker samlingsvolym. Omslaget tolkar jag som en krossad spegel, där jag i skärvorna kan ana mitt eget ansikte. Inspirerad av Bodil Malmstens text slänger jag mig över ”Självbiografierna” och försöker sluka dem. 475 sidor borde jag kunna plöja på en helg – det har hänt förut. Nu är det söndag kväll och jag är på sidan 39. Människorna i Salzburg har sprungit in i tunnlar vid flyglarmen och avlidit långt innan de första bomberna kreverat. Illusionslösheten har spridit sig bland befolkningen. Pennalismen på internatskolan känns bekant från de senaste veckornas tidningsrubriker. Jag känner att Thomas Bernhard inte är den författare som jag kommer att sluka, men jag kommer omsorgsfullt att läsa varje ord i hans självbiografier. Tack för det B.M!


Avdelning: Fakta
8 september 2013
Profil: Ulf Malmqvist
 
Kommentera /Visa 1 kommentarer
 

Bok-
presentation:
I syner
Författar-
presentation:
Seamus Heaney
På väg : Dikter
Seamus Heaney
Vattenpasset
Seamus Heaney
Dit man hör
Seamus Heaney

Seamus Heaney 1939-2013

På 80-talet introducerade det lilla förlaget Fripress den irländska poeten Seamus Heaney på svenska. Det blev tre tunna häften som ganska snabbt hamnade på reahyllorna, till glädje för en fattig litteraturstuderande. ”Fältarbete” (1986) och ”Hagtornslyckan” (1988) var även diktsamlingar tolkade i sin helhet – något som kändes som en ypperlig generositet från förlaget och översättaren Roy Isakssons sida. Urvalsvolymen ”Grönt ljus” (1989) fördjupade bilden.

   En av Heaneys mer berömda dikter heter ”Tollundmannen” som inleds med orden ”En dag kommer jag att resa till Aarhus/för att se hans torvbruna huvud”. ”Det måste vara en felskrivning” säger intendenten på Silkeborg Museum när jag visar henne Seamus Heaneys dikt: ”Han hittades strax intill Silkeborg och har efter en tur till Köpenhamn legat här på museet. Aarhus har sin Grauballeman.”
   Jag märker genast en viss rivalitet men också en besvikelse över att nobelpristagaren inleder sin dikt med de försmädliga raderna. Jag befinner mig på resa i Jylland och har så när styrt kosan till Aarhus när en vänlig dansk förklarar sakernas förhållande för mig; var de respektive mossliken befinner sig. Landskapet äger en dramatisk skönhet. Vägen plöjer fram genom dalgångar och åshöjder. Seamus Heaney skriver i sin dikt: ”Där borta i Jylland/i de gamla dråparsocknarna/kommer jag att känna mig vilsen,/orolig och helt och hållet hemma.” Dråparsocknarna ligger kvar, de radar upp sig utefter landsvägen, sömniga, var och en med sitt lilla stolta riktmärke tillbaka till en levande historia.
   Vid Silkeborg visar museet upp en imponerande samling av fornfynd och där Tollundmannen naturligtvis är det nav kring vilket allt kretsar. Han ligger i en glasmonter och tycks inkarnera uttrycket evig sömn. Hans fridfulla ansikte ger intryck av en man som med gott samvete sover efter en lång dags vandring. Snaran om halsen visar en annan historia. Museibesökarna viskar respektfullt i hans närhet. På en bild stoltserar Emil och Viggo Højland, de bröder som den 6 maj 1950 högg torv och som vid sin upptäckt ringde polisen i Silkeborg. Det befarade mordet var dock för länge sedan preskriberat. Nu vilar han i sin 2400-åriga sömn, ovetande om den bygdens son han förvandlats till. Allt tycks frid och fröjd om det inte varit för det försmädliga misstaget av Seamus Heaney. ”Det måste vara en felskrivning” upprepar museiintendenten och skakar bekymrat på huvudet.
 


Avdelning: Poesi
30 augusti 2013
Profil: Ulf Malmqvist
 
Kommentera
 

Bok-
presentation:
Nya hyss av Emil i Lönneberga
Författar-
presentation:
Astrid Lindgren
Inbunden
Finns i lager, 199 kr
Ida och Emil i Lönneberga
Astrid Lindgren

Grattis Emil!

Emil i Lönneberga fyller femtio år! Det gjorde jag också för några år sedan. På något sätt har vi färdats parallellt med varandra. Senast våra vägar korsades var för några veckor sedan. Jag introducerade Emil för mina förskolebarn på Rosengård i Malmö och jag gjorde det genom att visa Olle Hellboms filmatisering.

Inledningsscenen är klassisk: Emil springer för livet, i hälarna har han en mustaschprydd man. I sista stund lyckas Emil komma undan genom att springa in i ett litet skjul och låsa dörren inifrån. Utanför står despoten och skriker och bankar. Så långt in i filmen hann vi innan jag fick trycka på ”stop” och börja förklara, eftersom barnen var upprörda: vem var mannen med mustasch och varför jagade han ett litet barn??? Barnen blev inte lugnare av att jag förklarade att det var hans pappa. Snarare tvärt om! Det fanns mycket som behövde förtydligas och förklaras innan vi kunde titta vidare.


Emilfilmen blev ingen succé bland barnen. Pippi står däremot högt i kurs vad det gäller filmatiseringarna av Astrid Lindgrens böcker. Och då talar jag inte om den tecknade versionen. Varför är det så? Kan det vara den småländska landsbygden som spökar? När Ahmed, Ibrahim och Malak ska spegla sig och sina erfarenheter i Emil så blir avståndet för stort för att det ska kunna överbryggas. Ramels väg i Malmö och de småländska insjöarna som inbjuder till kräftfiske en månskensnatt är för väsensskilt för att identifikationen ska bli möjlig. Då är det lättare och rimligare att se sig som en rödhårig flicka som kan lyfta en häst på raka armar. Vad vet jag? Men grattis på födelsedagen Emil, må vi leva i hundrade år!
 


Avdelning: Barn
22 maj 2013
Profil: Ulf Malmqvist
 
Kommentera /Visa 1 kommentarer

Läs för mig pappa!

14 april 2013

En bok till varje pris?

12 mars 2013

Lyrikvännens nya dubbelnummer

12 februari 2013

Opsis Barnkultur

14 januari 2013

Feliz Navidad

22 december 2012

Litterär simultanförmåga?

28 november 2012

Barnböcker i ögonhöjd

22 november 2012

Lista recensioner av Ulf Malmqvist

Ulf Malmqvist

Brinner för mötet mellan barn och böcker

Ulf Malmqvist är pedagogisk utvecklare och litteraturvetare. Han är även verksam som lektör vid Bibliotekstjänst Barn & ungdom. Han brinner för mötet mellan barn och böcker och anser att lyriken alltmer blir en livshållning snarare än en litterär genre.

 Recensioner 
Betvingande gul poesi

LitteraturMagazinets recension av Sju grenar, Katarina Frostenson

Betvingande gul poesi

Finns det en möjlighet att läsa Katarina Frostenson utan att placera henne i den kontext som stavas Svenska Akademien? Ja, naturligtvis!"
Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4
Det går inte att värja sig mot den intensiva gulheten på omslaget till Katarina Frostensons senaste diktsamling ”Sju grenar”. Det är ett glädjegult omslag, betvingande gult. Ett gult som fortsätter in i dikterna, som sjunger om solgula gardiner, om Riddare Sol, om april. Sagotalet sju bestämmer den nya samlingens komposition i sju diktsviter. Grenar kan förstås i betydelse av förgreningar som utgår från ett ...
LitteraturMagazinets recensent: Ulf Malmqvist

Ett svindlande tidsperspektiv

Omega, Johannes Anyuru
Årtalen är viktiga. Tidsmarkörerna centrala. Men de rår inte på döden"

Läs recensionen ...

LitteraturMagazinets recensent: Ulf Malmqvist

Oumbärlig dikt om dikt

Till dikten, Malte Persson
Och mitt i allt detta står Malte Persson och jonglerar med språket, utan att tappa ett enda ord"

Läs recensionen ...

LitteraturMagazinets recensent: Ulf Malmqvist

Lyrikplåster och diktbandage

Orkidébarn, Eva-Stina Byggmästar
En ombonad dikt, nästan som ett slags lyrisk ljusterapi innan ljuset återvänder på riktigt"

Läs recensionen ...

LitteraturMagazinets recensent: Ulf Malmqvist
Blytunga rader av risktagande

LitteraturMagazinets recension av Fragment II, Lars Norén

Blytunga rader av risktagande

Livsfarligt nära den förnumstiga sentensen som kan broderas på en väggbonad"
Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5
Lars Norén är mest känd som dramatiker, men han har utöver ett hundratal pjäser skrivit både dikter, dagbok och prosa. Den första samlingen textfragment kom 2015. LitteraturMagazinets Ulf Malmqvist har läst hans senaste.  Någonstans i "En dramatikers dagbok 2013-2015" undrar Lars Norén: "Jag/-/förstår inte hur en normal läsare skall orka ta sig igenom hela boken." Jag läser dagboken samtidigt som jag l&...
LitteraturMagazinets recensent: Ulf Malmqvist

Nytolkade dikter från Tjörn

Tiarnia I-III, Pentti Saarikoski
Hos Tiarnia slipper vi den tunga sänklodsvokalen i mitten av Tjörn"

Läs recensionen ...

LitteraturMagazinets recensent: Ulf Malmqvist

Fördjupning och flärd för bilderboksälskare

En fanfar för bilderboken!, Oscar K.
Det är en lyx att ta del av vad forskare, kritiker och bilderboksskapare tänker kring bilderbokens teori och praktik"

Läs recensionen ...

LitteraturMagazinets recensent: Ulf Malmqvist

De är så många och så duktiga

Möten med 18 svenska barnboksillustratörer, Ingmari Åkerman
Man kan även häpna över hur nära det var att Pija Lindenbaum blev teletekniker"

Läs recensionen ...

LitteraturMagazinets recensent: Ulf Malmqvist

LitteraturMagazinets recension av Öjvind och världens ände, Sara Lundberg

Det filosofiska anslaget bär genom hela boken

Mumma för det grubblande barnet i övre förskoleåldern – barnet som funderar över var världen tar slut och vad som kommer sedan"
Betyg: 3 Betyg: 3 Betyg: 3 Betyg: 3 Betyg: 3
Att Öjvind är en sådan som flyger vet vi efter ett par tidigare böcker av Sara Lundberg. Med fladdrande frackskört och med rött burrigt hår svävar han över världen. Hans bästa vän Vita (hon som målar strecken) är aldrig långt borta. Tillsammans utforskar de världen, eller det som de tror är världen. För hur är det egentligen? Att ramla över kanten vid världens ände &...
LitteraturMagazinets recensent: Ulf Malmqvist

10 år med prinsessan!

När prinsessor går på zoo, Per Gustavsson
Per Gustavsson har ett mycket personligt uttryck i sina bilder"

Läs recensionen ...

LitteraturMagazinets recensent: Ulf Malmqvist

Sparsmakad prosa i filmiskt berättande

Det är inte min hatt, Jon Klassen
Där låter oss Jon Klassen sväva i en underbar ovetskap och det finns många samtal som kan ta sin början när boken är slut."

Läs recensionen ...

LitteraturMagazinets recensent: Ulf Malmqvist

Klassiska sånger får hjälp av batteri

Herr Gurka, Krakel Spektakel och alla de andra - 50 sånger i urval och ackompanjemang av Johanna Hellsing & Klas Widén, Lennart Hellsing
Härliga helsidesillustrationer bjuder in läsaren till Hellsingland"

Läs recensionen ...

LitteraturMagazinets recensent: Ulf Malmqvist

LitteraturMagazinets recension av Känn igen 25 myror och andra småkryp, Björn Bergenholtz

Härliga handböcker om djur och natur

Dessutom får vi veta vad som skiljer ett småkryp från en insekt."
Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4
Inte så många att det känns näst intill omöjligt. Inte heller för få så att det känns onödigt. Var hamnar vi då, vid vilket antal? Författaren och illustratören Björn Bergenholtz tycker att 25 är ett bra antal och har utifrån detta skapat en härlig bokserie med handböcker för barn i förskoleåldern och strax däröver. Den senaste boken uppmanar läsaren att k&au...
LitteraturMagazinets recensent: Ulf Malmqvist

Anna Höglund provar bilderbokens gränser

Om detta talar man endast med kaniner, Anna Höglund
Det är med andra ord mycket som sägs mellan raderna i boken – antydningar, tystnader, skrik"

Läs recensionen ...

LitteraturMagazinets recensent: Ulf Malmqvist

Haltande gestaltning bärs inte upp av bra idé

Ställ dig i kö!, Tomoko Ohmura
Deras karaktärer är fångade på ett ganska valhänt sätt"

Läs recensionen ...

LitteraturMagazinets recensent: Ulf Malmqvist

Expressivt språkbrukande och dramatiska illustrationer

Buster vill städa, Marie Oskarsson
Dramatiken är stor i den här boken, något som Lisa Kleinschmidts illustrationer understryker med önskvärd tydlighet"

Läs recensionen ...

LitteraturMagazinets recensent: Ulf Malmqvist

LitteraturMagazinets recension av Lilla björn på semester, Benjamin Chaud

Storslagna panoraman i generöst format

Det är en mycket varm ton i berättelsen trots det uppdrivna berättartempot"
Tempot är onekligen högt när den franske författaren och illustratören Benjamin Chaud ännu en gång låter oss stifta bekantskap med Lilla björn och Pappa björn. Senast var det i ”Björnens sång” (2012). I den här berättelsen går björnparet i ide på ett stort varuhus i ett vintrigt Paris. Men vilan blir inte långvarig: Lilla björn blir såld som ett gosedjur och Pappa b...
LitteraturMagazinets recensent: Ulf Malmqvist

Brokig och unik antologi för barn

När Alice blev arg, Josephine Glad
Mellan bokens hårda pärmar samsas 16 författare och 12 illustratörer om utrymmet. Alla begår här sin skönlitterära debut"

Läs recensionen ...

LitteraturMagazinets recensent: Ulf Malmqvist

Mystisk nyckel i mysig rysare för unga

Tredje tecknet, Ingelin Angerborn
Inger Angerborn sparar inte på krutet när det gäller att kittla läsarens nerver och hon gör det med finess"

Läs recensionen ...

LitteraturMagazinets recensent: Ulf Malmqvist

En bok att färdas med genom åren

Första sagoskatten, Catarina Kruusval
Det vilar ett slags mild vänlighet över Catarina Kruusvals illustrationer, ungefär som hos Ilon Wikland"

Läs recensionen ...

LitteraturMagazinets recensent: Ulf Malmqvist

LitteraturMagazinets recension av Numeralia, Isol

En god introduktion till Isols bildvärld

Jag är överväldigad av hennes förmåga att ge bildlösningar till Jorge Lujáns lyriska betraktelser av siffrorna"
Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5
Det lär väl knappast ha undgått någon att Isol (Marisol Misenta) är 2013 års pristagare av Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne (ALMA-priset). Men när pristagarens namn kablades ut över världen var det åtminstone en och annan här uppe i smällkalla Norden som utbrast ”vem?” Den som började leta på bibliotekets hyllor efter böcker av Isol var ute i ogjort ärende och den som till &a...
LitteraturMagazinets recensent: Ulf Malmqvist

Tidens tand har gått varsamt fram med Ludde

Ludde letar efter nalle, Ulf Löfgren
Ett tilltal som präglas av en tilltro till barnets kompetens att förstå nyanser och knasigheter"

Läs recensionen ...

LitteraturMagazinets recensent: Ulf Malmqvist

Tre meter av underbart bildberättande

Vart ska du?, Jockum Nordström
Alla som har läst böckerna om Sailor och Pekka är väl förtrogna med Jockum Nordströms säregna illustrationstekniker"

Läs recensionen ...

LitteraturMagazinets recensent: Ulf Malmqvist

Dramatiska turer när liten flicka möter stort lejon

Gömma lejon, Helen Stephens
Många av uppslagen uppehåller sig vid just detta, att betona kontrasterna stor och liten"

Läs recensionen ...

LitteraturMagazinets recensent: Ulf Malmqvist

LitteraturMagazinets recension av Tom Tits roliga tricks, Klas Fresk

Roliga experiment och gammal skåpmat

Tjusningen med boken är just detta: användarvänligheten"
Det har blivit några samlingar med tricks på olika teman från Tom Tits genom åren. I den här volymen har Klas Fresk och Lasse Levemark valt att koncentrera sig på roliga experiment. Författarna menar att ett roligt experiment kännetecknas av att det är enkelt att utföra och lyckas med, samtidigt som det ger en tydlig effekt. Innanför pärmarna har de samlat 44 stycken trick som utan några större åth...
LitteraturMagazinets recensent: Ulf Malmqvist

Syskonkärlek trots allt

Kan jag med, Pija Lindenbaum
Det är i bilderna som värmen och humorn framträder"

Läs recensionen ...

LitteraturMagazinets recensent: Ulf Malmqvist

En bok som vibrerar av kärlek till både bilden och språket

ABC och alla de andra gökarna, Anna Höglund
Det är bokstäverna som bokstavligen står i centrum av uppslagen, karaktärsfulla, med sin individuella prägel"

Läs recensionen ...

LitteraturMagazinets recensent: Ulf Malmqvist

Orden dansar över sidorna på hellsings manér

Cirkusloppor på luffen, Lena Sjöberg
Då ger jag mig hellre hän åt texten som aldrig kommer i närheten av ett nödrim eller en otakt"

Läs recensionen ...

LitteraturMagazinets recensent: Ulf Malmqvist

LitteraturMagazinets recension av Vad säger ett russin?, Anna Höglund

Ljudhärmande språklust för de yngsta

Anna Höglunds illustrationer håller sig i en dov färgskala och innehåller gärna ett nostalgiskt tilltal"
Att lejonet säger ”RrrrrrrrrRrrr” är kanske inte så konstigt, men vad säger ett russin? Svaret återfinns i Anna Höglunds nya bok som är fylld med milda illustrationer i blandteknik och som rymmer en ljudhärmande text som svarar på frågan ”Vad säger..”. Det här är en bok för de allra yngsta och en direkt uppföljare till ”Vad säger klockorna?” som även den hade ...
LitteraturMagazinets recensent: Ulf Malmqvist

Seendets poesi

Utskuret ur ett större träd, Eva Ström
'Gömmer sig ondskan i varje människa?' Den frågan ställer poeten när massakern på Utøya slår sönder sommaren 2011"

Läs recensionen ...

Recension av profil: Ulf Malmqvist

Om rädslor – och om att övervinna dem

Skuggsidan, Per Gustavsson
Det är inte alltid så lätt att följa Per Gustavsson i hans berättelse. Historien vindlar sig fram och de förvrängda rummen hoppar mellan olika perspektiv"

Läs recensionen ...

Recension av profil: Ulf Malmqvist

En diktning utan yviga gester

En kväll i oktober rodde jag ut på sjön, Tua Forsström
Hennes röst är lågmäld och hennes diktion är vemodig"

Läs recensionen ...

Recension av profil: Ulf Malmqvist

Recension av Stora mesboken, Stefan Casta

Närgångna porträtt av tuffa och smarta småfåglar

En härligt generös bok, främst genom sina vackra akvarellillustrationer men också genom all mer eller mindre nödvändig fakta"
Stefan Casta och illustratören Staffan Ullström har samarbetet kring en mängd faktaböcker om naturen. För några år sedan kom fina "Stora musboken" som handlar om gnagare. I sin nya bok fokuserar de i stället på våra vanligaste småfåglar. I "Stora mesboken" presenterar de elva mesarter. Några av dem är så vanliga att vi ser dem varje dag, andra får man spana länge efter innan de går att...
Recension av profil: Ulf Malmqvist

Minimalistiskt – men med en värmande humor

Mamma borta, Chris Haughton
Humorn närvarande på varje uppslag, inte minst i det cirkelberättande som slutuppslaget inbjuder till"

Läs recensionen ...

Recension av profil: Ulf Malmqvist

Sagan får en lyster av sällan skådat slag

Snövit, Bröderna Grimm
Gotik, klassicism och japansk populärkultur möts i illustrationerna som ofta tar hela uppslagen i anspråk"

Läs recensionen ...

Recension av profil: Ulf Malmqvist

Att sätta bild på känslan

Känslornas pekbok, Hanna Albrektson
Hur många känslor finns det egentligen? Fjorton? Tjugoåtta? Femtiosex? Tusen?"

Läs recensionen ...

Recension av profil: Ulf Malmqvist

Sök i bloggen

 


Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB