Recension av Tiarnia I-III, Pentti Saarikoski: Nytolkade dikter från Tjörn - LitteraturMagazinet

 LitteraturMagazinet recenserar 
Nytolkade dikter från Tjörn
Foto: Pressbild

LitteraturMagazinets recension av Tiarnia I-III, Pentti Saarikoski

Nytolkade dikter från Tjörn

Hos Tiarnia slipper vi den tunga sänklodsvokalen i mitten av Tjörn"
Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4
Bok-
presentation:
Tiarnia I-III
Författar-
presentation:
Pentti Saarikoski
Inbunden
Finns i lager, 273 kr

Väderbiten och till och med något vinddriven hamnade till slut den finländske poeten Pentti Saarikoski på Tjörn. Kärleken förde honom dit. Kanske inte först och främst kärleken till ön, den kom senare.

Men kärleken till Mia Berner - det var den som förde honom dit. Den fjärde och sista frun. Han rätade upp sig. Tillsammans genomlevde de den mest produktiva fasen av hans författarskap som kröntes av de tre diktsamlingarna som kom att utgöra Thiarniasviten. Nu föreligger återigen dessa dikter i svensk översättning. Den här gången är det Oscar Rossi som tolkat dikterna. Den tidigare volymen tolkades från finskan av poeten i samarbete med Mia Berner.

"Thiarnia" blir "Tiarnia" hos Oscar Rossi. Tiarnia är en lek med ord som både vittnar om Ovidius Tristia och en låtsaslatinisering av Tjörn. Hos Tiarnia slipper vi den tunga sänklodsvokalen i mitten av Tjörn. Det är så med Pentii Saarikoskis sena dikter: de rör sig med lätthet mellan antiken och samtiden, mellan stort och smått, mellan det högtravande poetiska och det vardagligt begagnade språket. Tjörn blir i varje strof någonting större än en ö i Bohuslän, den lånar sitt ljus från trakterna av Egeiska- och Medelhavet. Men den är också i varje ögonblick just här, i vardagen, i "butikstrappan" eller "baracken". Det är där emellan som poeten rör sig med en imponerande vighet.

I dessa flödande dikter, som både bär ekon av Gunnar Ekelöf och Göran Sonnevi för att ta ett par exempel, är det ändå i de enskilda stroferna som poetens storhet framträder allra tydligast. Delen är större än helheten i min läsning av Tiarniasviten. Kanske är det en sådan läsning som Pentti Saarikoski anbefaller. Han skriver: "Måste skriva om lite allt möjligt/eller allt om det lilla." Många strofer i diktsviten handlar just om det diktande jaget, om skrivandet. I en central dikt liknar han diktandet vid svampplockning: "och svamp hittar man bara när man driver runt/utan brådska hit och dit/-/en bra poet/gör inte dikter/utan letar upp dem". Under de sista åren av sitt liv letade han upp en hel del av sina bästa dikter och samlade dem i Tiarniasviten. Att de nu finns att läsa i en ny utgåva och i en ny tolkning är en välgärning.

Profil: Ulf Malmqvist

Mottagen: 4 mars 2018

 
litteraturmagazinet.article_534301.comments

Anmäl textfel

Utgivning

Tiarnia I-III

av Pentti Saarikoski
Inbunden, Finns i lager, 273 kr

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Recensioner poesi

Ett svindlande tidsperspektiv

Recension: Omega av Johannes Anyuru

Oumbärlig dikt om dikt

Recension: Till dikten av Malte Persson

Lyrikplåster och diktbandage

Recension: Orkidébarn av Eva-Stina Byggmästar

Nytolkade dikter från Tjörn

Recension: Tiarnia I-III av Pentti Saarikoski

En liten, men väldigt viktig bok

Recension: Mitt namn är av EliSophie Andrée

Underbar lyrik om diktens nödvändighet

Recension: Dikten är tanken som far genom hjärtat och spränger det av Marie Lundquist

Brobyggande poesi

Recension: Andra säsongens grödor på flaska av Qiao

Färgstark tjuvasjisk poesi

Recension: Grodd av Gennadji Ajgi

Nya poeter vidgar världen

Recension: Ingen rök utan mareld : poesiantologin Blå blixt av CAROLINE LJUUS

Orala insikter, muntliga utsagor

Recension: Därur orden av Jonas Rasmussen

Lyrik med långtidsverkande lyskraft

Recension: Allting glittrar och ingenting tar slut av Khashayar Naderehvandi

Befriande enkel poesi

Recension: Jag föder rådjuret av Jila Mossaed

Gustaf Fröding skapade en alldeles underbar diktvärld

Recension: Samlade dikter av Gustaf Fröding

Malmstens återkomst till poesin är naken och nära

Recension: Det här är hjärtat av Bodil Malmsten

Poesi som inte experimenterar för sin egen skull

Recension: 11.05.05-14.10.17 av Marie Norin

Ännu en stor polsk poet översatt till svenska

Recension: Lidandet och glädjen av Anna Swirszczynska

Det är lätt att falla pladask för Barbro Lindgrens dikter

Recension: Dikter i urval 1974-2004 av Barbro Lindgren

Jaques Werup tar läsaren på en personlig poesiresa

Recension: Du har funnits här: Poesi på liv och död av Jacques Werup

En älskad poet i sin helhet

Recension: Samlade dikter av Nils Ferlin

En fullfjädrad diktdebutant

Recension: Nära darrar ingen hare av Emma Warg

Prosa från en stilbildande poet

Recension: Meridian. Samlad prosa av Ellerströms förlag

En efterlängtad återkomst

Recension: Och Natten Viskade Annabel Lee av Bruno K. Öijer

Stark poesi som håller – om och om igen

Recension: Samlade dikter av Edith Södergran

Dikter som bultar av det djuriska

Recension: Skall av Agnes Gerner

Osannolikt bra diktdebut

Recension: Jag äter mig själv som ljung. Flicksinne av Olga Ravn

Stundvis alldeles briljant

Recension: Stensamlarens sång av Sjón

Alltför få kullerbyttor i granriset

Recension: Barrskogarnas barn av Eva-Stina Byggmästar

Poesi om livet - och om döden

Recension: Samlade dikter av Pär Lagerkvist

Rik diktsamling av italiensk mästare

Recension: Dikter : i urval av Andrea Zanzotto

Yahya Hassan bekrigar oss med ord

Recension: Yahya Hassan av Yahya Hassan
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB