Recension av Allting glittrar och ingenting tar slut, Khashayar Naderehvandi: Lyrik med långtidsverkande lyskraft - LitteraturMagazinet

 LitteraturMagazinet recenserar 
Lyrik med långtidsverkande lyskraft
Foto: David Relan

LitteraturMagazinets recension av Allting glittrar och ingenting tar slut, Khashayar Naderehvandi

Lyrik med långtidsverkande lyskraft

Dikternas beskrivningar är på ett sätt enkla och vardagliga och äger på så sätt en allmängiltighet med många möjligheter till igenkänning"
Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5 Betyg: 5
Bok-
presentation:
Allting glittrar och ingenting tar slut
Författar-
presentation:
Khashayar Naderehvandi
Danskt band
Beställningsvara, 226 kr

Khashayar Naderehvandi debuterade 2011 med diktsamligen "Om månen alls syntes". "Allting glittrar och ingenting tar slut" är hans senaste bok, och den är väl värd att stanna upp inför, skriver LitteraturMagazinets Gunilla Ståhlberg.

Det finns ögonblick när hela tillvaron stannar upp. Det finns också stunder då man behöver ta sig tid att hämta andan. När ett sådant tillfälle uppstår är Khashayar Naderehvandis diktsamling "Allting glittrar och ingenting tar slut" en bok jag vill ha som sällskap oavsett om jag går i skogen, sitter på pendeltåget eller hemma i fåtöljen.

"Allting glittrar och ingenting tar slut" är en diktsamling där tre olika röster kommer till tals genom dikter som delvis är berättande, vilket skapar en fin närhet mellan diktjag och läsare. Dikternas beskrivningar är på ett sätt enkla och vardagliga och äger på så sätt en allmängiltighet med många möjligheter till igenkänning, t.ex. med ord som "dricker varm choklad/ur termos/håller kropparna varma/tills allt är urdrucket". Bildspråk förekommer sparsamt, och det som finns är också det hämtat ur vardagen: "buskarna som stod 'lite överallt'/såg ut som gråhåriga åldringar/kvarlämnade".

Det som får den konkreta vardagligheten att öppna sig mot något större och gör att textens tomrum vibrerar är att ordens klanger är så framträdande, vilket blir allra tydligast när man läser högt: "Nån gång/minns en bild,/ett hål i hus och sand,/vind i gunga/en bild i ögat,det vita.".

Jag som läsare skulle vilja gå in och böja verben för att sätta in dem i tiden – kanske min egen tid"

Några skillnader finns det mellan diktsamlingens tre delar. I den första delen talar en äldre person i infinitiv till sina yngre släktingar om minnen, sorg, förlust och längtan efter att visa en förlorad värld. Infinitivens tidlöshet ger tilltalet en allmängiltighet samtidigt som det gör att dikten känns ofärdig, som om jag som läsare skulle vilja gå in och böja verben för att sätta in dem i tiden – kanske min egen tid. I rummet rör sig dikten på ett mer konkret plan. Det talas om skyltar som minns spår av krig, om hus som ger skydd, varm sand, sol men också storm, tjuvar, brand och rop. Det är ganska lätt att tänka att detta dessvärre är verklighet för väldigt många människor idag.

I den andra delen är jaget yngre, vilset och har stannat upp mitt i livet för att betrakta det utifrån. Rösten ställer frågan "hur ska allt sluta?" och beskriver livet som att allt bara blev: kärlekar, familj, livets vardag. Även här finns svärta: skuldkänslor, rädsla och främlingskap. Det är en alienation som uttrycks med berättartekniska termer som att allt är fiktion och att det är omöjligt att hitta narrativet. I den sista delen möts föräldern och barnet. Döden är tydligt närvarande, liksom livet, och diktsamlingen knyts liksom ihop genom att första sidans längtan efter vidderna slutar i sista sidans "snart kommer/framtiden/där kanske vi bor/i vidderna".

Det som gör tilltalet så starkt hos Naderehvandi är just kombinationen av det konkreta och ordklangerna som gör att allt känns så betydelsemättat"

Att det finns ett existentiellt djup i Naderehvandis lyrik råder det ingen tvekan om. Här finns släktskapet med Camus alienation i tillvaron, svindeln inför världsalltet och en blinkning (?) till den uråldriga vishetslitteraturens uttryck att ingenting nytt sker under solen. Det som gör tilltalet så starkt hos Nadherevandi är just kombinationen av det konkreta och ordklangerna som gör att allt känns så betydelsemättat och gör konkreta ord som hav, bröd, skyltar, katt och flaskpost så laddade. En diktsamling som börjar och slutar med vidderna är väl värd att stanna upp inför.

Profil: Gunilla Ståhlberg

Mottagen: 7 mars 2016

 
litteraturmagazinet.article_416993.comments

Anmäl textfel

ANNONS

Utgivning

Förhöret

av Khashayar Naderehvandi
Häftad, Finns i lager, 44 kr

Vilar i era outtröttliga händer

av Khashayar Naderehvandi
På en tågstation tjuvlyssnar en man intensivt medan en kvinna åte...

Om månen alls syntes

av Khashayar Naderehvandi
I ett fallfärdigt hus bor tre syskon. Ett uppbrott har gjort dem ...

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Recensioner poesi

Lyrik med långtidsverkande lyskraft

Recension: Allting glittrar och ingenting tar slut av Khashayar Naderehvandi

Befriande enkel poesi

Recension: Jag föder rådjuret av Jila Mossaed

Gustaf Fröding skapade en alldeles underbar diktvärld

Recension: Samlade dikter av Gustaf Fröding

Malmstens återkomst till poesin är naken och nära

Recension: Det här är hjärtat av Bodil Malmsten

Poesi som inte experimenterar för sin egen skull

Recension: 11.05.05-14.10.17 av Marie Norin

Ännu en stor polsk poet översatt till svenska

Recension: Lidandet och glädjen av Anna Swirszczynska

Det är lätt att falla pladask för Barbro Lindgrens dikter

Recension: Dikter i urval 1974-2004 av Barbro Lindgren

Jaques Werup tar läsaren på en personlig poesiresa

Recension: Du har funnits här: Poesi på liv och död av Jacques Werup

En älskad poet i sin helhet

Recension: Samlade dikter av Nils Ferlin

En fullfjädrad diktdebutant

Recension: Nära darrar ingen hare av Emma Warg

Prosa från en stilbildande poet

Recension: Meridian. Samlad prosa av Ellerströms förlag

En efterlängtad återkomst

Recension: Och Natten Viskade Annabel Lee av Bruno K. Öijer

Stark poesi som håller – om och om igen

Recension: Samlade dikter av Edith Södergran

Dikter som bultar av det djuriska

Recension: Skall av Agnes Gerner

Osannolikt bra diktdebut

Recension: Jag äter mig själv som ljung. Flicksinne av Olga Ravn

Stundvis alldeles briljant

Recension: Stensamlarens sång av Sjón

Alltför få kullerbyttor i granriset

Recension: Barrskogarnas barn av Eva-Stina Byggmästar

Poesi om livet - och om döden

Recension: Samlade dikter av Pär Lagerkvist

Rik diktsamling av italiensk mästare

Recension: Dikter : i urval av Andrea Zanzotto

Yahya Hassan bekrigar oss med ord

Recension: Yahya Hassan av Yahya Hassan

Platt fall när Yoko Ono återvänder

Recension: Ekollon av Yoko Ono

Wrangborgs dikter fångar storstadsmänniskans väsen

Recension: Vad ska vi göra med varandra av Jenny Wrangborg

En extremt läsvärd diktsamling

Recension: Till Damaskus av Ghayath Almadhoun

Vansinnigt bra samtidsdikter

Recension: Röstningen är avslutad av Per Lindberg

Alltför abstrakta utsagor

Recension: De federala distrikten av Andrés Stoopendaal

Spännande stilblandning

Recension: Ljusgrönt och aska av Anna Hallberg

En lyckad blandning av genrer

Recension: Flodsökare av Lina Österman

En strålande rolig poesidebut

Recension: Hamnen av Sanna Hartnor

När sjukhusets värld blir dikt och konst

Recension: Bilder från ett sjukhus av Elsa-Lena Ryding
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Chefredaktör: Hanna Modigh Glansholm (tjänstledig)
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB
Webbplatsen ligger i Framkantoch drivs av SpaceLoops CMS v.LittMag 2.15.7.onlyNewEditons