Recension av Anna själv, Anna Smedberg Bondesson: Drabbande och tidlöst när Anna möter sig själv - LitteraturMagazinet

 LitteraturMagazinet recenserar 
Drabbande och tidlöst när Anna möter sig själv
Foto: Privat

LitteraturMagazinets recension av Anna själv, Anna Smedberg Bondesson

Drabbande och tidlöst när Anna möter sig själv

Istället för detaljer i miljöbeskrivning, händelseförlopp och allt annat som hör till romanens dramaturgi, får läsaren här en historia som genom sin allmängiltighet kan fortsätta att berättas i ens eget huvud"
Bok-
presentation:
Anna själv
Författar-
presentation:
Anna Smedberg Bondesson

En kvinna på resa i den grekiska övärlden tillsammans med man och barn, haltande fram på en skadad fot, med blödande underliv. Vem är hon? Vi möter henne i Anna Smedberg Bondessons drabbande prosalyriska bok “Anna själv”, där uråldriga myter möter nutiden.

Bokens ämne är existentiellt, tidlöst och allmängiltigt, vilket förstärks av de mytiska inslagen. Först är det titeln “Anna själv”, som naturligtvis kan syfta både på författaren som textens berättare, men också för tankarna till konstens Anna själv tredje-motiv. Den där relationella treenigheten är fascinerande och här ger författaren liv åt den genom att låta berättelsen handla om en kvinna mitt i livet, som tappar fotfästet under en resa i den grekiska övärlden. Minnesbilder från barndomen dyker upp samtidigt som hon försöker hantera både nuet och framtiden. Livets väv är en komplicerad varp av relationer och inslag som hela tiden skiftar mellan mor, dotter, maka och så mor igen - samma mönster men ändå nytt.

Berättelsens resa är en (nästan uttjatad?) livsmetafor som dessutom bär alla drag av den frusna nordbons ständiga dröm om sol, värme, kristallklart vatten och vila, men här finns också drama. Drama som i teater, grekisk myt, Oidipus - den haltande sanningssökaren. Jodå, jag förstår varför berättelsens Anna själv har en skadad fot. Desto mer intressant blir det när författaren på bästa Margaret Atwood-vis anlägger kvinnoperspektiv och frågar: vem kan som Iokaste lämna sitt barn att dö? Om man skulle göra en psykoanalytisk tolkning av oidipusmyten, men med feministiska förtecken och placera den i nutid, ja, då skulle det kunna blir en lyrisk prosadikt av Anna Smedberg Bondesson med titeln “Anna själv”.

Jag tilltalas av det prosalyriska formatet: det här är en hel roman i kortform. Istället för detaljer i miljöbeskrivning, händelseförlopp och allt annat som hör till romanens dramaturgi, får läsaren här en historia som genom sin allmängiltighet kan fortsätta att berättas i ens eget huvud. Det är som gjort för att stoppa in andra kvinnor i berättelsen, kanske t.o.m. sig själv. Det är så myter fungerar.

Det finns såklart mer att säga om “Anna själv”. Som att referensen till Mamma Mia tillsammans med Oidipus och Anna själv tredje är en sådär typisk och härligt respektlös postmodern blandning av högt och lågt. Som att den lika uråldriga som bibliska tanken att måltiden och gemenskapen är det som bär livet, dyker upp. Som att livsparadoxen liv-genom-död befriande oväntat uttrycks genom att mensblodet nästan flyter in i svartsoppan när Mårten Gås ska firas.

Jag lägger ifrån mig boken med samma känsla som de gamla grekerna efter besöket på amfiteatern: det här handlar om oss alla, det handlar om Anna och det handlar om mig själv.

Profil: Gunilla Ståhlberg

Mottagen: 31 januari 2019

 

Anmäl textfel

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Recensioner poesi

Drabbande och tidlöst när Anna möter sig själv

Recension: Anna själv av Anna Smedberg Bondesson

Suggestiv poesi på två språk

Recension: Alla dessa döda ögon av Jolin Slotte

Vacker och varierande lyrik om utsatthet

Recension: Knivkastarens kvinna : berättelse av Kerstin Ekman

Att kunna hålla smärtan stången

Recension: Åtel av Jörgen Lind

Betvingande gul poesi

Recension: Sju grenar av Katarina Frostenson

Ett svindlande tidsperspektiv

Recension: Omega av Johannes Anyuru

Oumbärlig dikt om dikt

Recension: Till dikten av Malte Persson

Lyrikplåster och diktbandage

Recension: Orkidébarn av Eva-Stina Byggmästar

Nytolkade dikter från Tjörn

Recension: Tiarnia I-III av Pentti Saarikoski

En liten, men väldigt viktig bok

Recension: Mitt namn är av EliSophie Andrée

Underbar lyrik om diktens nödvändighet

Recension: Dikten är tanken som far genom hjärtat och spränger det av Marie Lundquist

Brobyggande poesi

Recension: Andra säsongens grödor på flaska av Qiao

Färgstark tjuvasjisk poesi

Recension: Grodd av Gennadji Ajgi

Nya poeter vidgar världen

Recension: Ingen rök utan mareld : poesiantologin Blå blixt av CAROLINE LJUUS

Orala insikter, muntliga utsagor

Recension: Därur orden av Jonas Rasmussen

Lyrik med långtidsverkande lyskraft

Recension: Allting glittrar och ingenting tar slut av Khashayar Naderehvandi

Befriande enkel poesi

Recension: Jag föder rådjuret av Jila Mossaed

Gustaf Fröding skapade en alldeles underbar diktvärld

Recension: Samlade dikter av Gustaf Fröding

Malmstens återkomst till poesin är naken och nära

Recension: Det här är hjärtat av Bodil Malmsten

Poesi som inte experimenterar för sin egen skull

Recension: 11.05.05-14.10.17 av Marie Norin

Ännu en stor polsk poet översatt till svenska

Recension: Lidandet och glädjen av Anna Swirszczynska

Det är lätt att falla pladask för Barbro Lindgrens dikter

Recension: Dikter i urval 1974-2004 av Barbro Lindgren

Jaques Werup tar läsaren på en personlig poesiresa

Recension: Du har funnits här: Poesi på liv och död av Jacques Werup

En älskad poet i sin helhet

Recension: Samlade dikter av Nils Ferlin

En fullfjädrad diktdebutant

Recension: Nära darrar ingen hare av Emma Warg

Prosa från en stilbildande poet

Recension: Meridian. Samlad prosa av Ellerströms förlag

En efterlängtad återkomst

Recension: Och Natten Viskade Annabel Lee av Bruno K. Öijer

Stark poesi som håller – om och om igen

Recension: Samlade dikter av Edith Södergran

Dikter som bultar av det djuriska

Recension: Skall av Agnes Gerner

Osannolikt bra diktdebut

Recension: Jag äter mig själv som ljung. Flicksinne av Olga Ravn
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB