Recension av Ma, Ida Börjel: Bokstäver fyllda med krig och poesi - LitteraturMagazinet

 LitteraturMagazinet recenserar 

LitteraturMagazinets recension av Ma, Ida Börjel

Bokstäver fyllda med krig och poesi

Jag önskar att Börjel hade kunnat lyssna mer efter den tonen och mindre till världens misär"
Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4 Betyg: 4
Bok-
presentation:
Ma
Författar-
presentation:
Ida Börjel

Ida Börjels fjärde diktsamling är här! Det är ofta hemskt men alltid vackert.

En tjock och tung bok, som ett vitt block av papper där pärmen är vit men sidornas kanter är svarta. Författarnamnet i rött, titeln i svart. Inga sidnumrering någonstans, alltid bara en av de två uppslagna sidorna som är fylld med text, men vilken av dem – ja, det varierar.

Ida Börjel står själv för formgivningen tillsammans med Nina Ulmaja och den är sannerligen effektivt utförd!

En av de inledande citaten är ur Inger Christensens "Alfabet" och hela Börjels bok är ett långt svar på just "Alfabet". Denna moderna klassiker till diktsamling är uppbyggd kring en av alfabetets bokstäver i taget och orden är valda efter sina begynnelsebokstäver. "Alfabet" bildar, i slutänden, en lång uppräkning av vad som finns. I Börjels tappning är "finns" ändrat till "fanns" och det där med begynnelsebokstäver är kastat över bord, men varje avdelning i denna tjocka bok är ägnad åt en bokstav.

Den stora skillnaden är väl att där Christensens alfabet snarare kretsar kring naturlyrik så tar Börjels poesi med oss till krig, svält, död och hemskheter, både historiskt och nutida. Detta svar på Christensens aprikosträd och cikador är mycket effektivt. Börjel blandar olika lager och slänger då och då in något till synes vackert ord på diverse olika språk. Citat tycks ständigt insprängda i texten.

när en orm vid sin barn och
bär sitt jämnmod inför
barnsoldaterna kallsinnigheten
gränsförtvivlan väntan, väntan
räcka över identitetspappren; timmar
vars skiljelinjer släpats i solen
sol, solen ekliptika

Det är ofta hemskt och alltid vackert. Det är helt klart välskrivet. Samtidigt är det väldigt mycket text kring samma tema och i slutänden urvattnar dikterna varandra. Några få partier i boken är annorlunda, mera personliga och naket desperata. Jag önskar att Börjel hade kunnat lyssna mer efter den tonen och mindre till världens misär, hur snyggt hemskt hon än avbildar den.

Profil: Sebastian Lönnlöv

Mottagen: 1 januari 2014

 

Anmäl textfel

Utgivning

Ma

av Ida Börjel
"Ma" är japanskans tecken för tomhet, glapp, ockuperat utrymme, r...

Skåneradio

av Ida Börjel
Pick-up poesi? I Ida Börjels Skåneradio hör vi rösterna. Det är ...

Sök bok/författare/artikel


Om LitteraturMagazinet

LitteraturMagazinet – Sveriges största litterära magasin är en redaktionell nättidskrift som hade premiär i januari 2012. Vi bevakar litteratur med författarintervjuer, recensioner, krönikor och debatt. Följ oss på Facebook, Twitter och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs mer om LitteraturMagazinet

Recensioner poesi

Tydligt kvinnoled i stor dikt

Recension: Ararat av Louise Glück

Drabbande och tidlöst när Anna möter sig själv

Recension: Anna själv av Anna Smedberg Bondesson

Suggestiv poesi på två språk

Recension: Alla dessa döda ögon av Jolin Slotte

Vacker och varierande lyrik om utsatthet

Recension: Knivkastarens kvinna : berättelse av Kerstin Ekman

Att kunna hålla smärtan stången

Recension: Åtel av Jörgen Lind

Betvingande gul poesi

Recension: Sju grenar av Katarina Frostenson

Ett svindlande tidsperspektiv

Recension: Omega av Johannes Anyuru

Oumbärlig dikt om dikt

Recension: Till dikten av Malte Persson

Lyrikplåster och diktbandage

Recension: Orkidébarn av Eva-Stina Byggmästar

Nytolkade dikter från Tjörn

Recension: Tiarnia I-III av Pentti Saarikoski

En liten, men väldigt viktig bok

Recension: Mitt namn är av EliSophie Andrée

Underbar lyrik om diktens nödvändighet

Recension: Dikten är tanken som far genom hjärtat och spränger det av Marie Lundquist

Brobyggande poesi

Recension: Andra säsongens grödor på flaska av Qiao

Färgstark tjuvasjisk poesi

Recension: Grodd av Gennadji Ajgi

Nya poeter vidgar världen

Recension: Ingen rök utan mareld : poesiantologin Blå blixt av CAROLINE LJUUS

Orala insikter, muntliga utsagor

Recension: Därur orden av Jonas Rasmussen

Lyrik med långtidsverkande lyskraft

Recension: Allting glittrar och ingenting tar slut av Khashayar Naderehvandi

Befriande enkel poesi

Recension: Jag föder rådjuret av Jila Mossaed

Gustaf Fröding skapade en alldeles underbar diktvärld

Recension: Samlade dikter av Gustaf Fröding

Malmstens återkomst till poesin är naken och nära

Recension: Det här är hjärtat av Bodil Malmsten

Poesi som inte experimenterar för sin egen skull

Recension: 11.05.05-14.10.17 av Marie Norin

Ännu en stor polsk poet översatt till svenska

Recension: Lidandet och glädjen av Anna Swirszczynska

Det är lätt att falla pladask för Barbro Lindgrens dikter

Recension: Dikter i urval 1974-2004 av Barbro Lindgren

Jaques Werup tar läsaren på en personlig poesiresa

Recension: Du har funnits här: Poesi på liv och död av Jacques Werup

En älskad poet i sin helhet

Recension: Samlade dikter av Nils Ferlin

En fullfjädrad diktdebutant

Recension: Nära darrar ingen hare av Emma Warg

Prosa från en stilbildande poet

Recension: Meridian. Samlad prosa av Ellerströms förlag

En efterlängtad återkomst

Recension: Och Natten Viskade Annabel Lee av Bruno K. Öijer

Stark poesi som håller – om och om igen

Recension: Samlade dikter av Edith Södergran

Dikter som bultar av det djuriska

Recension: Skall av Agnes Gerner
Glansholms Bokhandel & Antikvariat
Kundtjänst, vardagar 9-16: 070-692 50 50
LitteraturMagazinet
Redaktör: Sandra Sandström
Ansvarig utgivare: Linus Glansholm
Teknik: Framkant Media AB
Annonsera:  Framkant Media AB